۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۹

دهقان مطرح کرد؛

انتقاد از عدم شفافیت دولت در پیوستن به FATF

انتقاد از عدم شفافیت دولت در پیوستن به FATF

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره نگرانی‌های مجلس در زمینه پیوستن ایران به سازمان مالی FATFگفت: نگرانیم که برخی از مسئولان در خلأ شفافیتی که وجود دارد، برخی اقدامات را انجام داده باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، با اشاره به جلسه چند روز پیش معاونان بانک مرکزی با این کمیسیون در ارتباط با پیوستن ایران به نهاد مالی  FATF اظهار داشت: در این جلسه، مقامات مسئول گزارشی در مورد روند پیوستن ایران به این سازمان مالی ارائه دادند ولی از آنها درخواست شد که یک گزارش مکتوب جامع در این راستا تهیه کنند.

وی در گفتگو با برنامه «بدون خط ‌خوردگی» رادیو گفتگو، با اشاره به وظایف سازمان مالی  FATFتصریح کرد: این کارگروه یک کارگروه ویژه اقدام مالی است که در مباحثی از جمله مبارزه با پولشویی و تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی فعالیت می‌کند؛ البته جمهوری اسلامی ایران چندی پیش خود قانونی را در این زمینه به تصویب رساند.

دهقان ادامه داد: در قانونی که در این چارچوب در کشورمان به تصویب رسید، برخی از کشورها، سازمان‌های آزادی‌بخش و نهادهای مردمی که برای آزادی ملت خود از دست استکبار تلاش می‌کنند مشروع تلقی شده‌اند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس تصریح کرد: ما به هیچ مرجعی اجازه نداده و نخواهیم داد که سازمان‌های آزادی‌بخشی را که برای آزادی ملت‌ها از دست استکبار و ستمگران تلاش می‌کنند، تحت فشار قرار دهند و ایران را به خاطر حمایت از آنها مورد بازخواست قرار دهند.

دهقان با اشاره به اینکه در نزد جمهوری اسلامی ایران گروه‌هایی همچون انصارالله و حزب‌الله، گروه‌هایی مشروع و آزادی‌بخش هستند، ادامه داد: برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکایی‌ها، این گروهها را تروریستی قلمداد می‌کنند.

این نماینده مجلس در مورد نگرانی‌های مجلس در ارتباط با پیوستن ایران به سازمان مالی  FATFتصریح کرد: ما نگران این هستیم که برخی از مسئولان در خلأ شفافیتی که وجود دارد، برخی از اقدامات را انجام داده باشند و اسنادی را به امضاء رسانده باشند که به ضرر منافع ملی کشور و سازمان‌های آزادی‌بخش باشد.

وی با ابراز گلایه از دولت به خاطر اینکه تاکنون هیچ گزارش جامعی در مورد پیوستن ایران به این سازمان مالی ارائه نکرده است، ادامه داد: در جلسه‌ای که چندی پیش با معاونان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد داشتیم از آنها خواستیم که گزارش مکتوبی را در این ارتباط ارائه دهند.

دهقان با توجه به این که هنوز ابعاد قضیه  پیوستن ایران به این  نهاد مالی به طور کامل مشخص نشده است، بنابراین ما نمی‌توانیم قضاوت صریحی در این ارتباط داشته باشیم، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی زیر بار هیچ قراردادی که در آن ذره‌ای به منافع ملی ایران،‌کشورهای همسایه و سازمان‌های آزادی‌بخش و مبارز با اشغالگری خدشه‌ای وارد کند، نخواهد رفت.

کد خبر 3718184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha