۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶

لاریجانی در شورای اداری قم:

قم در آبادانی نمونه باشد/ دستگاه‌های نظارتی مدیران را کمک کنند

قم در آبادانی نمونه باشد/ دستگاه‌های نظارتی مدیران را کمک کنند

قم - رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رکود اقتصادی و بیکاری گفت: مدیران در جهت جذب سرمایه‌گذار و شناسایی مزیت پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران تلاش کنند تا قم در آبادانی نمونه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در جلسه شورای اداری استان قم که قبل از ظهر شنبه با حضور مدیران استان در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: گزارش مدیران نشان می‌دهد در حال تحول خوبی هستیم و آن‌ها با هوشیاری فراوان در شرایط سخت استان را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: اما یک سئوال مطرح می‌شود و آن این که ما چگونه می‌توانیم با این روند سرمایه‌گذاری عمرانی چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم را رفع کنیم.

نماینده مردم قم در خانه ملت اضافه کرد: در دورنمای وضعی کشور بعید می‌دانم ۵۰ درصد رشد بودجه عمرانی داشته باشیم.

رکود اقتصادی و بیکاری اولین چالش در کشور

وی عنوان کرد: اولین چالش ما در کشور رکود اقتصادی و بیکاری است و این نشان دهنده مشکلات اقتصادی است اما پروژه‌های عمرانی حاضر پاسخگوی مشکلات ما نیستند.

لاریجانی ابراز کرد: ما آسیب‌هایی نیز در حوزه اجتماعی و فرهنگی داریم و گاهی مشکلاتی همچون نوعی بیماری شیوع می‌کند و برای نمونه ناباروری را منجر می‌شود. برای مقابله با این چالش‌ها پروژه‌های حاضر نمی‌تواند مناسب و پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه از طرفی آسیب‌هایی در محله‌های فقیر در حال افزایش هستند و دامنه فقر گسترش می‌یابد،‌ گفت: روند کنونی ما مسئله کلان در کشور را نمی‌تواند پاسخگو باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در جریان تلاش مدیران هستم، ابراز داشت: اگر مسئله اقتصاد اولویت اول باشد، توافق هسته‌ای نیز صورت گرفته و فرض کنید منهای شیطنت‌های غربی‌ها همه مسائل خوب پیش رود اما این که ما در این شرایط چگونه حرکت رو به جلو داشته باشیم مهم است.

وی تصریح کرد: ما باید جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم و مدیران و مسئولان باید در جهت جذب سرمایه‌گذار و شناسایی مزیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تلاش کنند و در این صورت موفق هستند وگرنه فقط صبح به محل کار رفته و بعد از انجام کار بعد از ظهر به منزل برگشته‌اند.

دستگاه‌های نظارتی باید مدیران را کمک و راهنمایی کنند

لاریجانی با بیان اینکه باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مزیت‌های آنها به سرمایه‌گذاران شناسایی و معرفی شود، گفت: بسیاری از بسترهای سرمایه‌گذای آماده است اما متأسفانه سرمایه‌گذار از مزیت آنها اطلاعی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ژاپن ۲۰ میلیارد دلار خط اعتباری در پروژه‌های ایران تعریف کرده و در چین بیش از ۲۰ میلیارد دلار خط فاینانس داریم که باید آنها را شناخته و پیگیر باشیم.

وی با بیان این که گاهی سیستم دیوانی ما مستعد سرمایه‌گذاری نیست، ابراز کرد: دستگاه‌های نظارتی باید مدیران را کمک و راهنمایی کنند و نه این که مچگیری کنند.

لاریجانی عنوان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد تا با واگذار کردن پروژه‌ها آبادانی قم را شاهد باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قم را به کارگاه تولیدی تبدیل کنیم مدیران باید خودشان را از پروژه‌های نیمه تمام رها کنند.

وی گفت:استاندار کمیته‌ای زیرنظر خود تشکیل دهد و در آن پیگیر شوند که کدام دستگاه پروژه‌های خود را واگذار می‌کند که در این صورت مدیر آن دستگاه نشان می‌دهد هوشیار است.

بخش‌های آسیب پذیر به صورت ویژه حمایت شوند

لاریجانی بیان داشت: قم شهری است که بخش‌هایی از آن بسیار فقر دارند و لازم است در این باره شهرداری و اداره مالیاتی از این بخش‌ها عوارض و مالیات متفاوتی را بگیرد و آنها را ویژه حمایت کنند.

وی افزود: ما بخش‌های آسیب‌پذیر داریم که باید به صورت ویژه از آنها حمایت کنیم و در واقع فضای تنفسی در کشور ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کشورهای دیگر در شرایط سنگین تلاش می‌کنند سرمایه‌گذار را به خود جذب کنند و ما نیز باید چنین عمل کنیم.

لاریجانی ابراز کرد: پروژه‌های عمرانی باید برای سرمایه‌گذار آماده باشد و مشکلاتی در مسیر آنها نباشد تا سرمایه‌گذار با اطمینان در آن سرمایه گذاری کند.

وی اظهار داشت: وقتی می‌گوییم استان قم نمونه است این فقط فخرفروشی به بزرگان نباشد. آبادانی استان قم باید نمونه باشد.

رئیس قوه مقننه ابراز کرد: ما ۱۰ هزار دلار پروژه عمرانی کلنگ زنی شده داریم که بسیاری از آنها قابل واگذاری است.

وجود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور

وی بیان داشت: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد و ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است.

لاریجانی ابراز کرد: ما باید منابع در دست مردم را به سمت تولید ببریم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: آمایش سرزمین سال‌ها است که در حال انجام است و ما در تلاش هستیم اولویت‌های توسعه استان‌ها را در آن عنوان کنیم.

نماینده مردم قم در خانه ملت افزود: مدیران استان اقتصاد را اولویت اول قرار بدهند و در این جهت تلاش کنند. موفق کسانی هستند که در مسیر آبادانی قم تلاش می‌کنند.

وی عنوان داشت:‌ امید است بخش‌های نظارتی مدیران را دلگرمی داده تا آن‌ها در جهت جذب سرمایه‌گذار تلاش کنند.

کد خبر 3720934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha