۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

گزارش مهر؛

داستان مرگ ماهی‌ها در اردبیل تکرار شد/ماهیان سد یامچی هم مردند

داستان مرگ ماهی‌ها در اردبیل تکرار شد/ماهیان سد یامچی هم مردند

اردبیل – در پی مرگ تعداد قابل‌توجهی ماهی کاراس در دریاچه شورابیل، اخباری مبنی بر مرگ تعداد قابل‌توجهی ماهی کپور در سد یامچی نیر گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طی روزهای اخیر مرگ شماری از ماهیان کاراس در دریاچه شورابیل نگرانی را در بین دوستداران محیط‌زیست به وجود آورده است.

مرگ ناگهانی این ماهیان البته قبل از دستگاه‌های اجرایی از سوی رسانه‌ها مطرح شد و سه دستگاه اجرایی شامل محیط‌زیست، شیلات و دامپزشکی استان مسئولیت بررسی علل آن را بر عهده گرفتند.

بطوریکه در همان ساعات اولیه اداره کل شیلات استان نتایج بررسی‌های میدانی خود را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد و مدیرکل این اداره بیماری میکروبی را عامل اصلی مرگ ماهیان عنوان کرد.

میر آرمان واعظی تصریح کرد:  ۹۹ درصد از ماهیان تلف شده در روزهای اخیر گونه کاراس است که نوعی ماهی هرز محسوب می‌شود و گرفتار ویروسی شده است که در فصول بهار و تابستان و هوای گرم از پرندگان انتقال می‌یابد.

وی افزود: این ویروس بیشتر ماهیان با اندازه کوچک را تهدید می‌کند و از طریق پرنده و مدفوع آن به ماهی انتقال می‌یابد. با کاهش دمای هوا تهدید این ویروس نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرکل شیلات استان اضافه کرد: هر چند نگرانی در خصوص وضعیت سلامت آبزیان این دریاچه وجود ندارد اما شیلات استان آهک پاشی سد دریاچه به وسعت ۱۰۰ هکتار را آغاز کرده است.

طرح علت‌های متعدد برای مرگ ماهیان

در عین حال مدیرکل دامپزشکی استان که در تماس خبرگزاری مهر بررسی دقیق و آزمایش کشت میکروب را مطرح کرده بود، دو روز بعد از این اظهارنظر علت دیگری را طرح کرد.

صادق صالحی در گفتگو با  خبرنگار مهر در خصوص نتیجه آزمایشات علت مرگ‌ومیر شمار قابل‌توجهی از ماهیان دریاچه شورابیل طی روزهای اخیر تصریح کرد: دلیل اصلی کاهش سطح آب دریاچه است.

وی افزود: به دلیل اینکه با افزایش دما تبادلات هوایی بین دریاچه و خشکی کاهش می‌یابد و از سوی لجن‌های کف دریاچه به سمت بالا و ساحل جهت می‌یابند، ماهی در تغذیه از لجن‌ها به میکروب طبیعی موجود در آن گرفتار می‌شود.

وی اضافه کرد: با ترکیبی از کاهش اکسیژن و این میکروب طبیعی ماهی جان خود را از دست می‌دهد و در خصوص مرگ‌ومیر ماهیان دریاچه شورابیل نیز بررسی‌ها این علت را اثبات می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان متذکر شد: سالانه به  آب دریاچه در این فصل اضافه می‌شد که به نظر می‌رسد امسال انجام نشده و با کاهش سطح آب دریاچه ماهیان دچار مرگ  ناگهانی شده‌اند.

صالحی با بیان اینکه علاوه بر این زباله‌های ساحل دریاچه نیز به تحریک این میکروب کمک می‌کند، ادامه داد: متأسفانه این امکان که زباله‌ها موجب مرگ‌ومیر شده‌اند نیز وجود دارد.

در وضعیتی که هنوز علت دقیق و علمی مرگ ماهیان کاراس در شورابیل در دست بررسی است و تاکنون محیط‌زیست استان نظر قطعی خود را اعلام نکرده است، اخبار مرگ ماهیان کپور در سد یامچی شهرستان نیر نیز عنوان شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل در این خصوص گفت: ماهیان تلف شده از خانواده کپور بوده و به دلیل عوارض زیست‌محیطی، موضوع به سرعت مورد بررسی قرار گرفت .

محمد خداپرست دلیل مرگ ماهیان این سد و دریاچه شورابیل را عللی بیان کرده که در اظهارات مدیران کل شیلات و دامپزشکی طرح شده است.

وی همچنین جمع‌آوری سریع لاشه‌های تلف شده و دفن اصولی آن ها را جهت کاهش تبعات سوء بهداشتی و زیست‌محیطی در منطقه ضروری عنوان کرده است.

این اظهارات در حالی است که دخیل بودن زباله و فاضلاب انسانی در مرگ ماهیان نه به تغییرات جوی و نه افزایش دما مرتبط است و از سوی موضوع کاهش سطح آب دریاچه‌ها در وضعیتی مطرح می‌شود که گفته شده همه‌ساله آب دریاچه‌ها در مرداد و شهریور با تزریق از منابع دیگر افزایش داده می‌شود. ضرورتی که امسال به نظر می‌رسد اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته است.

انتظار دوستداران محیط‌زیست پاسخگویی علمی و کارشناسی به علت مرگ ماهیان بی‌زبانی است که توان دفاع از خود را ندارند.

کد خبر 3758778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha