۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۰۲

فیلم«شاهزاده» در شیراز به نقدگذاشته شد

فیلم«شاهزاده» در شیراز به نقدگذاشته شد

شیراز- نشست نقد و بررسی فیلم «شاهزاده» در سینما هنر و تجربه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکشنبه شب در ابتدای این نشست که محمود بهرازنیا کارگردان فیلم و احسان شادمانی به عنوان منتقد حضور داشتند، بهزارنیا پیرامون آشنایی اش با بازیگر فیلم جلیل نظری و همچنین روند ساخت فیلم توضیح داد و سپس اشاره کرد: این فیلم بازگو کننده زندگی جلیل بازیگر فیلم «جمعه» است که چگونه به واسطه معروف شدن در این فیلم زندگی اش تغییر و به آلمان پناهنده شد. جلیل امروزه نمونه یک کارگر مهاجر موفق است که توانسته خود را با جامعه آلمان وفق دهد و در این جامعه زندگی کند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۷۸ وقتی که در هامبورگ بودم، زنده یاد کیارستمی طی تماس تلفنی از من درخواست کرد که برای بازی در فیلم جمعه ساخته آقای یکتاپناه به ایران بیایم و در همانجا (جلیل) این پسر افغانی، که بازیگر جمعه بود را ملاقات کردم.  چون خودم سالها در غربت زندگی کرده بودم حس و حال جلیل را، که او هم در ایران در غربت بود، را می فهمیدم. این فیلم بعد از موفقیتش در جشنواره کن ۲۰۰۰ در جشنواره هامبورگ هم به نمایش درآمد و از جلیل هم دعوت شد به آنجا بیاید. خود من هم کمک هایی برای پناهنده شدن جلیل در آلمان کردم چون او دیگر نمی توانست به ایران برگردد. او به شکل قانونی و رسمی وارد ایران نشده بود، از آن زمان تاکنون من همواره زندگی او را دنبال می کردم و مدت ها بود که برایم جالب بود فیلمی از موفقیتش در آلمان بسازم. با پول خود و امکانات فنی که داشتم، طی چندین سال اورا دنبال کردم حتی در افغانستان که وی به دیدار خانواده اش می رود و به دنبال نامزد افغانی می گردد، درواقع بخاطر فضای بسته افغانستان و سنتی بودن خانواده ها من مجبور بودم که خودم برای فیلمبرداری در کنار جلیل نباشم به همین دلیل من دوربین کوچکی به او دادم و کار با آن را هم به او و خواهر جلیل یاد دادم تا بدون حضور من و خیلی خودمانی از خانواده اش و دیدار خودش با آنها فیلم بگیرد که در فیلم «شاهزاده» نیز گنجانده شده است.

در ادامه جلسه، شادمانی با توضیحاتی از تجربیات گرانبهای بهرازنیا در تولید آثار مستند و کوتاه در ایران و آلمان و همکاری او در شبکه های مطرح آلمان مثل ZDF و همچنین با کارگردان مطرح آلمان «ویم وندرس»با طرح این سوال که چرا با وجود ساخت فیلم «راه بهشت» فیلم شاهزاده را که تقریبا همان موضوع و مضمون را داشت،ساخته شد و در واقع هر دو فیلم زندگی جلیل است، بهرازنیا پاسخ داد: فیلم راه بهشت قصه جلیل است که از ایران برای سه روز به هامبورگ آمد و این در حالی بود که اجازه اقامت و کار در ایران را نداشت ولی در فیلم جمعه بازیگر بود، و این فیلم برنده دوربین طلایی کن شد و چون جلیل خیلی دلش میخواست که با دیگر عوامل فیلم به جشنواره بیاید با یک دعوتنامه سه روزه و یک پاسپورت افغانی از ایران به آلمان آمد . بعد از این سه روز جلیل نگران بازگشت اجباریش به افغانستان بود، که من با وکیل در این باره صحبت کردم و تنها راه چاره، پناهندگی او بود که در طول اقامتش در کمپ با مشکلات بسیار زیادی روبرو بود و کسی هم از آلمان  پاسخگو نبود. لذا من به همراه جلیل به کمپ رفتم و فیلم راه بهشت را ساختم که همان سال هم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که مورد استقبال قرار گرفت از این جهت که فیلم بصورت واقعی شرایط سخت و دشوار زندگی پناهندگان را به تصویر کشیده بود و عنوان «راه بهشت» هم از اینجا الهام گرفته شد که مردم فکر می کنند اروپا بهشت است در صورتیکه واقعا اینطور نیست. جشنواره لندن و ترابیکای نیویورک با اکران فیلم راه بهشت از ما دعوت کردند که این باعث ناراحتی آلمان ها شد چرا که با نمایش فیلم، دموکراسی که درباره پناهندگان را گفته بودند، زیر سوال میبرد سپس برای حل این موضوع و بخاطر تبلیغات ضد آلمانی که شده بود، در همان زمان به جلیل اقامت و اجازه کار دادند. در واقع فیلم شاهزاده ادامه زندگی جلیل است... که برای من مهم بود که نشان دهم که می شود در غربت هم موفق بود.

کارگردان «شاهزاده» در ادامه عنوان کرد: این برایم اهمیت داشت که نشان دهم وقتی به کشور دیگری میرویم سربار آن جامعه نباشیم. جلیل در میان خانواده اش حالا به شکل یک شاهزاده مطرح است کسی که توانست با تلاش خود زندگیش را بسازد و با کمک های مالی به خانواده اش در افغانستان زندگی آنها را بهبود بخشد. خانواده او به آلمان مهاجرت کردند و خواهر و برادر هایش تحصیل می کنند و من خدا را شکر میکنم که سرزمین ایران و فیلم جمعه و برکت ایران باعث سربلندی جلیل شد. بسیاری از پناهندگان که از کشورهای جهان سوم به اروپا می روند، موفق نشده اند خود را با شرایط این قاره تطبیق دهند.

در پایان جلسه بهرازنیا از سینمای هنر و تجربه و حاضرین در جلسه تشکر کرد و یادآور شد که ما در کشوری زندگی می کنیم که در صلح و آرامش است در صورتی که مردم اروپا این امنیت را ندارند و این صلح و آرامش را مدیون شهدایی هستیم که از این کشور در دوران جنگ دفاع کردند و من شخصا قدردان آنها هستم و شهیدان در این اه خون خود را برای امنیت ما هدیه کرده اند.

کد خبر 3760904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha