۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

یک هفته با کتاب؛

برنامه‌های ایران در جشنواره کتاب مسکو/ جایزه فناوری چاپ کلید خورد

برنامه‌های ایران در جشنواره کتاب مسکو/ جایزه فناوری چاپ کلید خورد

اعلام برنامه‌های ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب مسکو و اخبار اتفاقات و برنامه های مربوط به هفته صنعت چاپ و بسته بندی از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: خبرهای این هفته «یک هفته با کتاب» با توجه به برگزاری برنامه‌های هفته چاپ و روز ملی صنعت چاپ که طی هفته گذشته برگزار شدند، بیشتر حول محور اخبار مربوط به صنعت چاپ کشور است.

گزارش را ابتدا با خبر اعلام برنامه‌های ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب مسکو آغاز می‌کنیم و سپس به سراغ خبرهای مربوط به روز ملی چاپ می‌رویم. بیشتر حجم اخبار گزارش این هفته هم مربوط به وزارت ارشاد و برنامه‌های این وزارتخانه می‌شود.

اعلام برنامه‌های ایران در نمایشگاه کتاب مسکو

برنامه‌های ایران در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو در آستانه گشایش این نمایشگاه اعلام شد.

بیست و نهمین دوره این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۱ شهریورماه در محل پارک ودن خا برگزار می‌شود. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایندگی از نشر کشورمان در این دوره حضور دارد که با توجه به گسترش روابط فرهنگی و به ویژه در حوزه نمایشگاهی و تفاهمنامه تبادل غرفه میان دو نمایشگاه تهران و مسکو غرفه ایران، در این دوره از نمایشگاه از ۲۴ متر به ۳۰ متر افزایش یافته است.

کلید خوردن جایزه فناوری چاپ

این خبر از جمله اخبار مربوط به هفته گذشته است اما با توجه به این که روز شنبه منتشر شد، آن را در گزارش هفتگی این هفته می‌آوریم. در سومین روز از دومین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ که به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران برگزار می‌شود، شامگاه جمعه ۱۲ شهریور نشستی با عنوان «علوم و فناوری چاپ و سرمایه انسانی، تعامل دانشگاه و صنعت» با حضور اساتید دانشگاه و صنعتگران چاپ و همچنین شاغلین در بدنه صنعت چاپ و خانواده‌های آنها در محل مجتمع فرهنگی کوثر در تهران برگزار شد.

این برنامه در حالی برگزار شد که در این مراسم، پیشنهادی برای راه‌اندازی جایزه فناوری چاپ کلید مطرح و مقرر شد مقدمات برگزاری اولین دوره آن به زودی فراهم شود.

اهدای تندیس زرین انجمن فناوری چاپ

انجمن علمی فناوری چاپ ایران این هفته، با اعطای تندیس زرین خود به قباد شیوا، طراح و گرافیست برجسته، از خدمات ارزنده وی به صنعت چاپ، قدردانی کرد.

این تندیس عصر روز دوشنبه ۱۵ شهریور و در یکی از سلسله نشست‌های نکوداشت دومین هفته ملی علوم و فناوری چاپ که به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران و در محل کمیسیون ملی یونسکو در تهران برگزار شد، به قباد شیوا، هنرمند طراحی گرافیک اعطا شد.

انتقاد مسئولان اتحادیه‌های صنفی حوزه صنعت چاپ از وزارت ارشاد

آخرین نشست از سلسله نشست های نکوداشت دومین هفته علوم و فناوری چاپ به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران ظهر سه شنبه ۱۶ شهریور با عنوان علوم و فناوری چاپ و ارائه تجربیات ملی و تجلیل از پیشکسوتان با حضور رؤسای اتحادیه‌های مرتبط با حوزه صنعت چاپ و نیز نشر و کتابفروشی و سخنرانی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل چاپخانه افست در تهران برگزار شد و مسئولان اتحادیه‌های صنفی حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی و همچنین تعدادی از پیشکسوتان این صنعت از کم‌توجهی وزارت ارشاد به مشکلات این صنعت انتقاد کردند.

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه لیتوگرافان در این برنامه که برای تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ کشور برگزار شده بود، در سخنانی با انتقاد از کارنامه دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دولت در حوزه صنعت چاپ گفت: در شرایطی که ما برای مجوز ماشین آلات، برای انجام کارهای چاپی و برای عرضه آنها و برای ده‌ها مورد دیگر، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، اما این وزارتخانه کوچکترین حمایتی از این صنعت نکرده است.

سخنان مدیرکل امور چاپ ارشاد درباره غیراستاندارد بودن کاغذ کتب درسی

روز دوشنبه این هفته ۱۵ شهریور نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران با حضور محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسن فکری دبیر این جشنواره در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد و برازش در این نشست، با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم کاغذی سفیدتر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است، به غیراستاندارد بودن کاغذ مورد استفاده در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اذعان کرد.

برازش در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، در مورد نبود استانداردها در حوزه تولید مواد اولیه صنعت چاپ از جمله کاغذ و اینکه سال‌هاست برای تولید کتاب‌های درسی از کاغذهای سفید که استانداردهای لازم را به لحاظ رعایت سلامت دانش‌آموزان دارد، استفاده می‌شود، گفت: مسئله تدوین استانداردهای مواد اولیه صنعت چاپ ارتباط زیادی با دفتر امور چاپ وزارت ارشاد ندارد و متولی تدوین استانداردها برای این محصولات که عمدتاً موارد بهداشتی را دربر می‌گیرد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: البته اینکه برای تولید محصولات مختلف چاپی از چه کاغذی استفاده شود، نیازمند فرهنگ‌سازی است و نکته‌ای که شما گفتید، درست است؛ متأسفانه ما فکر می‌کنیم هر چه کاغذ سفیدتر باشد، بهتر است در حالی که این‌گونه نیست و مسئله چاپ کتاب‌های درسی را هم با استفاده از کاغذهای سفید، باید از مسئولان آن چاپخانه‌ها پیگیری کنید.

انتشار فراخوان مسابقات آثار چاپی برتر شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ

آخرین خبر مربوط به صنعت چاپ این گزارش هم انتشار فراخوان مسابقات آثار چاپی برتر شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ است. شانزدهمین دوره مسابقات آثار چاپی برتر جشنواره ملی صنعت چاپ در چهار بخش اصلی شامل؛ چاپ بسته‌بندی، چاپ تجاری، چاپ نشر و چاپ امنیتی برگزار می‌شود. فراخوان این بخش از جشنواره صنعت چاپ این هفته منتشر شد و علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره از جشنواره می‌توانند تا ۲۵ شهریور ماه سال جاری نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

خرید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی ارشاد از ناشران

اولین روز این هفته، خبر خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران منتشر شد و در خبر مذکور اعلام شد که در جلسه ۵۵۷ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید ۷۸ هزار و ۷۸۰ نسخه کتاب به تصویب رسید. در این جلسه، تعداد ۴۳۱ عنوان کتاب در ۷۸ هزار و ۷۸۰ نسخه به ارزش ۱۲ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال جهت خرید به تصویب رسید.

خبر مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی ارشاد درباره باشگاه‌های کتابخوانی

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت ارشاد در خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، از آغاز به کار کارگاه‌های آموزشی باشگاه‌های کتابخوانی خبر داد و گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان کشور برگزار خواهد شد.

علی اصغر سیدآبادی در مراسم افتتاحیه کارگاه‌های آموزشی باشگاه‌های کتابخوانی در پایتخت کتاب ایران نیشابور این خبر را اعلام کرد و گفت: بر اساس این طرح باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در دبیرخانه جشنواره ثبت نام می‌کنند و امکان بهره‌مندی از تخفیف کتاب را از طریق کتابفروشی‌های شهرشان پیدا می‌کنند، کتابخانه‌های کوچک را تاسیس و یا تقویت می‌کنند، به صورت گروهی کتاب می‌خوانند، درباره کتاب‌های خوانده شده گفت‌وگو و آن‌ها را داوری می‌کنند.

گشایش ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه

آیین گشایش نوزدهمین دوره «۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه» با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، جمعی از معاونان و مشاوران و اهالی فرهنگ و رسانه هم روز سه‌شنبه این هفته در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

داوری ۶۹۰ کتاب در جشنواره کتاب سال دانشجویی

روز سه شنبه، خبری هم درباره جشنواره کتاب سال دانشجویی منتشر شد که به موجب آن اعلام شد ۶۹۰ عنوان کتاب در بیست و سومین دوره این جشنواره داوری می‌شوند. در این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی، کتب علوم انسانی با ۳۹۹ عنوان کتاب بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داده است. کتاب‌های حوزه علوم پزشکی و دامپزشکی با ۱۲۵ عنوان و کتابهای حوزه فنی و مهندسی با ۵۹ عنوان کتاب در رده های بعدی قرار دارند.

برگزاری نشست خبری دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران

نشست خبری نشان شیرازه، دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران هم پیش از ظهر یکشنبه ۱۴ شهریور با حضور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر این جایزه در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران، گفت: نشان شیرازه قرار است کمک کند تا شیرازه از هم پاشیده کتاب ایرانی به هم بپیوندد.

اهدای جایزه یونسکو به مرد ویتنامی برای پروژه کتاب‌رسانی به کودکان

تنها خبر بین المللی گزارش این هفته هم این بود که یک مرد ویتنامی برای تلاشش در جهت رساندن کتاب به کودکان ساکن مناطق دوردست و روستایی، از یونسکو جایزه می‌گیرد.

نگوین کوآنگ تاچ مرد ۴۱ ساله ویتنامی است که جایزه سوادآموزی کینگ سجونگ یونسکو در سال ۲۰۱۶ را برای برنامه‌ای که با عنوان «کتاب برای مناطق روستایی ویتنام» راه اندازی کرده دریافت می‌کند. این جایزه در مراسمی که ۸ سپتامبر در پاریس برگزار می‌شود، به وی اهدا خواهد شد.

در سال ۲۰۰۷ تاچ این پروژه را با سه کتابخانه در خانواده‌اش و با این امید شروع کرد که به کودکان مناطق فقیر کتاب برساند. دو سال بعد، او شغلش را ترک کرد و همه زندگی‌اش را وقف تاسیس کتابخانه‌های روستایی کرد و از پول خودش برای این کمپین اجتماعی هزینه کرد.

کد خبر 3763381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha