۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۵۵

سفیر چین در ایران:

«لاهه» بدون توجه به کنوانسیون حقوق دریاها علیه چین رأی صادر کرد

«لاهه» بدون توجه به کنوانسیون حقوق دریاها علیه چین رأی صادر کرد

سفیر چین با تاکید بر لزوم پایبندی به اصل گفتمان سیاسی در حل و فصل مسائل از بحران سوریه گرفته تا مناقشات دریای چین جنوبی رای لاهه را مصداق نادیده گرفتن حق مشروع دولت پکن توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، «پانگ سن» سفیر چین در ایران در راستای معرفی دستاوردهای نشست «جی ۲۰» (بیست اقتصاد برتر دنیا) که در بازه زمانی چهار الی ۵ ماه میلادی جاری (سپتامبر) در شهر «هانگژو» چین برگزار شد، نشستی را در محل سفارت چین در تهران برگزار کرد.

 وی در آغاز، نشست اخیر را بسیار مثبت ارزیابی کرده و نتیجه به دست آمده را در سه بخش ارائه داد که شامل ۱. تثبیت نقش هدایتی گروه ۲۰ در تعیین سمت و سوی حرکت اقتصادی جهان، ۲. افزایش و تقویت همکاری میان کشورها، ۳. تعریف مکانیزم نوآوری و تبدیل مکانیزم مقابله با بحران به مدیریت بلند مدت است.

پانگ سن همچنین با ستایش از توسعه همکاری های دوجانبه پکن-تهران، از سفری که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در ماه ژانویه گذشته به ایران داشت و دستاوردهای آن به عنوان نماد ورود رابطه دو کشور به مرحله ای جدید یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه چین در هشت سال گذشته، بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، حجم مبادلات طرفین در سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) را رقم ۳۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار اعلام کرد که برای نیمه نخست سال میلادی جاری (۲۰۱۶)، این رقم ۱۴ میلیارد و یکصد میلیون دلار است.

پانگ سن همچنین به افزایش ۲.۵ درصدی واردات نفت این کشور از ایران در نیمه نخست سال میلادی جاری اشاره کرد.

وی در ادامه توضیح جایگاه چین در معادلات جهانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر رویکرد پکن به حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) که در آن حق حاکمیت تاریخی این کشور بر آبراه استراتژیک «دریای چین جنوبی» را نادیده گرفته بود؛ گفت: چین همواره مدیریت تاثیرگذار خود را بر این منطقه حفظ کرده است حال آنکه در خلال جنگ جهانی دوم، ژاپن جزایر «اسپارتلی» که چین آنها را «نانشا» می نامد، اشغال کرد اما با پایان درگیری ها، پکن بار دیگر حاکمیت خود بر این جزایر را بازیافت و جامعه بین الملل نیز آن را به رسمیت شناخت.

سفیر چین در ادامه تأکید کرد: اما از دهه هفتم قرن گذشته، با کشف نفت در دریای چین جنوبی، برخی کشورهای این حوزه آبی، ادعای مالکیت را مطرح کردند. با این حال، در سال میلادی ۲۰۱۱، طرفین درگیری (به ویژه چین و فیلیپین) در بیانیه ای مشترک بر لزوم حل و فصل اختلافات از راه مذاکره تاکید کردند. اما در خصوص حکم اخیر دادگاه لاهه، چین از همان ابتدا اعلام کرد که محاکمه یک طرفه بوده و اجباری به پذیرش رای نهایی نیست.

به گفته وی، دلایل پکن برای رد حکم لاهه به این شرح است: ۱. درخواست یک جانبه فیلیپین به منزله تخلف از قوانین بین الملی است؛ ۲. لاهه حق اعمال مدیریت بر مناقشات ارضی را ندارد؛ ۳. لاهه از اصل تراضی که در آن رضایت هر دو طرف دعوی برای رسیدگی به یک پرونده شکایت شرط است، تخطی کرده و به میل خود، حق چین به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون حقوق دریاها را نادیده گرفت. با این حال، دولت پکن اصل حل و فصل مسالمت آمیز بر مبنای احترام به تاریخ و حاکمیت ارضی را رعایت کرده و با هدف حفاظت از صلح و ثبات دریای چین، بر ادامه مذاکره با طرفین درگیر تاکید می کند.

سفیر چین همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که ورود «یوان» به سبد ارزی ایران و جایگزینی احتمالی آن به جای دلار در مبادلات دو کشور در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: در شانزدهمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری بین چین و ایران، «علی طیب نیا» وزیر اقتصاد و دارایی ایران با همتای چینی خود به طور وسیعی تبادل نظر کرده و طرفین در خصوص مسائل مهمی از قبیل زیرساخت، انرژی، اقتصاد و تامین اعتبار رایزنی داشتند و انتظار می رود که همکاری مالی دو کشور در آینده نقش تقویت کننده ای را در این مسیر ایفا کند.

پانگ سن، همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بحران سوریه اظهار امیدواری کرد که مذاکرات این کشور با حل و فصل مسائل باقی مانده به سرانجام برسد.

وی همچین از حضور مثبت ایران در خاتمه دادن به بحران سوریه استقبال و اظهار امیدواری کرد که سرانجام با برقراری ثبات در سوریه، شهروندان آن روی آرامش به خود ببینند.

به گفته پانگ سن، چین همواره سعی داشته تا همزمان رابطه خود با دولت دمشق و مخالفین را حفظ کند و حتی از آنها برای حضور در پکن و ادامه مذاکره نیز دعوت کرد.

وی با اشاره به ارسال کمک های بشردوستانه چین به مردم سوریه گفت: از نظر دولت پکن تفاوتی میان تروریست های خوب و بد وجود ندارد و تروریسم دشمن مشترک بشریت است.

 پانگ سن در عین حال تاکید کرد که مشارکت نباید از اصول بین المللی تخلف کند.

وی همچنین از تبادل هیات هایی از وزارت کشور و امنیت عمومی چین و همچنین هیاتی از نیروهای انتظامی ایران در آینده نزدیک سخن گفت و تاکید کرد که دو طرف در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم بین المللی و مبارزه با مواد مخدر با یکدیگر همکاری دارند.

پانگ سن در عین حال چشم انداز همکاری چین و ایران در قالب طرح احیاء جاده ابریشم را مثبت ارزیابی کرده و گفت: در ادوار گذشته منافع  دو کشور به گونه ای مشهود شبیه به یکدیگر بوده است.

وی تاکید کرد که دستاوردهای این طرح اقتصادی شامل همکاری بیشتر، ساخت و ساز و همچنین برخورداری مشترک از همه مزایا برای همه کشورهای این حوزه است.

سفیر چین در پاسخ به احتمال سرمایه گذاری چین در بازسازی راکتور آب سنگین اراک گفت: چین به عنوان یکی از روسای کارگروه بازسازی راکتور اراک در جریان همه مراحل کار هست و تلاش می کند که جانب ایران را رعایت کند.

وی افزود: در یکی دو هفته گذشته، یک هیات از کارشناسان چینی به ایران سفر و از راکتور اراک بازدید کرده است.

 به گفته پانگ سن، در حال حاضر، مذاکره برای طراحی و بازسازی راکتور در جریان است و امیدواریم در آینده به نتایج مطلوبی برسیم.

 با این حال وی تاکید کرد که هنوز اطلاعی در خصوص تامین مالی این طرح در دست نیست و به محض مشخص شدن تصمیم نهایی، رسانه ها در جریان آن قرار خواهند گرفت.

کد خبر 3768422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha