۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶

سارا قرچه داغی به مهر گفت:

بیمه مهم‌ترین مشکل اشتغال در سینما است/ راهکاری برای رفع بیکاری

بیمه مهم‌ترین مشکل اشتغال در سینما است/ راهکاری برای رفع بیکاری

رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینما تاکید دارد که نبود بیمه، هزینه بالای درمان و تقبل بخش کمی از هزینه‌ها از سوی بیمه، تاثیر بیکاری بر پرداخت حق بیمه اعضا از مشکلات این عرصه است.

سارا قرچه‌داغی رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که تمام صنوف خانه سینما در حال حاضر مشکلات مشترکی دارند، تاکید کرد: امنیت شغلی یکی از مهمترین مشکلات اعضای خانه سینما است که از همان ابتدای تاسیس تاکنون ادامه داشته و در سال‌های اخیر که متقاضیان کار در حوزه سینما بیشتر شده اند و تعداد تولیدات سینمایی جوابگوی این همه نیروی آماده به کار نیست این مشکلات تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: در این میان تهیه کنندگان حرفه ای از اعضای صنوف خانه سینما برای پروژه های خود استفاده می کنند اما بسیاری از تهیه کنندگان برای اینکه دستمزد کمتری پرداخت کنند از افراد غیر حرفه ای برای کار استفاده می کنند تا پول کمتری دهند. در این میان آن کس که بیشتر ضرر می کند خود تهیه کننده است چرا که به دلیل حرفه ای نبودن عوامل پشت دوربین زمان فیلمبرداری پروژه یا هزینه ساخت دکور و دوخت لباس ها بیشتر می شود و در نهایت نتیجه کار آنها خوب نیست.

این مدیر صنفی تاکید کرد: در چنین شرایطی بیکاری شدیدی برای اعضای خانه سینما به وجود می آید و مشکلات معیشتی هم به دنبال دارد. این مشکلات اقتصادی گاهی به جایی می رسد که اعضا از پرداخت حق بیمه و حق عضویت ناتوان هستند و ما مجبور هستیم کارت های عضویت آنها را بدون پرداخت هزینه ای ارائه کنیم. البته این ها مشکلاتی است که با همکاری تهیه کنندگان و یا سازمان سینمایی مرتفع می‌شود.

بیمه بخش کمی از هزینه درمان‌ را می‌دهد

وی ادامه داد: مساله بیمه نیز در صنف ما تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است، به عنوان مثال ۶۰ نفر از اعضای ما هنوز بیمه نشده اند که این افراد از قبل از بسته شدن خانه سینما عضو صنف شده اند. علاوه بر آن بیمه ما یک بیمه اختیاری است و سهمی که اعضا باید به بیمه پرداخت کنند بسیار بالا است، اما زمان پرداخت هزینه های بیماری که می شود بیمه مبلغ کمی را پرداخت می کند. در چنین شرایطی اگر اعضا به دلیل مشکلات مالی نتوانند حق بیمه خود  را پرداخت کنند، بیمه آنها قطع می شود و صندوق اعتباری هنر نیز دیگر نامه برای پرداخت دوباره بیمه این افراد صادر نمی کند. به عنوان مثال فردی را می شناسنم که ۱۵ سال است بیمه دارد اما به دلیل اینکه نتوانسته است حق بیمه را پرداخت کند دیگر بیمه ندارد.

رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران اضافه کرد: البته به تازگی صندوق اعتباری هنر با خانه سینما تفاهمنامه ای امضا کرده اند که امیدوارم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد. متاسفانه از همان ابتدای شکل گیری خانه سینما و بیمه شدن اعضا آینده نگری درستی صورت نگرفت مثلا از همان ابتدا برای بیمه، حداقل دستمزد در نظر گرفته شده بود و این امر سبب شده است تا فرد در هنگام بازنشستگی حداقل دستمزد را دریافت کند.

وی ادامه داد: خانه سینما در این مدت بسیار تلاش کرد تا صندوق بیمه بیکاری را راه اندازی کند اما این اتفاق رخ نداد. اگر این اتفاق می افتاد می توانست به نفع امنیت شغلی باشد.

قرچه داغی در پایان گفت: زمانی که وضعیت سینما خوب باشد و فیلم های بیشتری تولید شود، بی شک اعضای خانه سینما بیشتر سر کار می روند. در این میان اگره پروژه های بزرگ به خصوص سریال های الف ساخته می شود، شرایطی پیش می آید که نزدیک به ۷۰ نفر از اعضای ما سر کار می روند. به عنوان مثال کافی است سریالی مانند سریال امام علی (ع) ساخته شود آن وقت است که شرایطی فراهم می شود تا تمام اعضای صنف ما سر کار باشند.

کد خبر 3769328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha