گزارش تحلیلی؛

اهمیت نبرد در آوردگاه حلب/چشم امید تروریست‌ها به ترکیه و آمریکا

اهمیت نبرد در آوردگاه حلب/چشم امید تروریست‌ها به ترکیه و آمریکا

نبرد میان تروریستهای مورد حمایت کشورهای غربی- عربی با ارتش سوریه در حلب جریان دارد و به هر اندازه که نیروهای سوری به شرق حلب پیش می روند، تحرکات و تبلیغات حامیان تروریستها نیز بیشتر می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ فرزاد فرهادی: حلب شهری در شمال سوریه است که ارتش سوریه دستاوردهای زیادی در جبهه های شمالی و جنوبی این شهر به همراه همپیمانانش به دست آورده و به دنبال آزاد سازی مناطق شرقی این شهر است.

ارتش سوریه بر مناطق استراتژیک در شمال شهر مسلط شده است که اجازه سیطره بر مراکز مهم متصل به شرق را می دهد. ارتش سوریه و همپیمانانش در تپه های ام الشقیف و رحبة الشقیف و خود منطقه شقیف مسلط شده و بر میدان الجندول در شمال حلب اشراف نظامی پیدا کرده است. ارتش البته بیمارستان الکندی، الفرافره و اردوگاه حندرات را نیز قبلا آزاد کرده است.

درگیری ها در مناطق شیخ سعید، سلیمان الحلبی، کرم الطراب، بستان پاشا و کوی الهلک در جریان است. ارتش سوریه ساختمان اداره آب و برخی کارخانه ها را در اطراف بیمارستان الکندی و نیز ساختمان هایی در مسیر العامریه را به کنترل خود درآورده است.

نبرد آزاد سازی شرق حلب وارد مراحل حساسی شده و درگیری ها در محورهای سلیمان الحلبی، بستان الباشا، شیخ خضر در شمال شرقی شهر و نیز درگیری ها در محور الهلک جریان دارد. با پیشروی در این مناطق و تسلط بر آن گروه های مسلح بیش از قبل در محاصره قرار می گیرند.

در جنوب حلب نیز ارتش سوریه و همپیمانان به عملیات نظامی در محور شیخ سعید یکی از مراکز اصلی تروریستها در جنوب ادامه می دهند تا اوضاع را به سوی مناطق شرقی تا فرودگاه حلب به نفع خود رقم بزنند.

از سویی؛ ارتش سوریه در اطراف دانشکده هوایی در شرق حلب با داعشی ها درگیر شده اند و درگیری های شدید در جاده مواصلاتی به الرقه مرکز تکفیری ها در جریان است. اصرار بر نبرد حلب به این دلیل است که در راهکار سیاسی بحران سوریه نقش اساسی دارد؛ به ویژه آنکه شکست آتش بس اخیر، جدی نبودن طرف های منطقه ای و خارجی را نشان داد و اینکه راهکار سیاسی از میدان جنگ عبور می کند.

چرا نبرد حلب اهمیت دارد؟

-حلب مرکز اقتصاد سوریه و دارای موقعیت ممتاز است و همه شاهراه های تجاری در سوریه به آن ختم می شود.

-هر طرفی که بر حلب مسلط شود بر شمال سوریه و راه های منتهی به مرزهای ترکیه و عراق سیطره پیدا می کند.

-ارتش سوریه با تسلط بر حلب به شمال سوریه و مناطق تحت کنترل نزدیک می شود و در این صورت نیروهای مردمی کُرد، بیش از قبل مایل به همکاری با ارتش سوریه ضد داعش به جای همکاری با آمریکا خواهند بود.

-تسلط بر حلب سبب خواهد شد که سیطره نظام سوریه بر همه شهرهای سوریه قطعی شود. داعش هنوز مناطق صحرایی را در اختیار دارد. کردها به دنبال همکاری با دمشق برای حمایت از اراضی تحت کنترل خود خواهند بود و تسلط بر حلب سبب خواهد شد که مخالفان سوری به گفتگو بیش از جنگ تمایل پیدا کنند.

-برای مخالفان حلب از اهمیت زیادی برخوردار است و از دست رفتن حلب به منزله از دست رفتن یکی از مهمترین مراکز باقیمانده در دست مخالفان است. راههای تجاری ویژه حلب از ترکیه می گذرد و مخالفان از آن برای امداد رسانی از ترکیه استفاده می کنند که در صورت سقوط حلب به دست ارتش سوریه، تنها راهی که برای تروریستها می ماند، ادلب است.

موضع ترکیه در قبال حلب

برخی ناظران بر این باورند که ترکیه در ماههای جولای و آگوست به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه و دیگر مخالفان سوری کمتر کمک تسلیحاتی می کرد تا آنها را مجبور به نشستن پای میز مذاکرات کند اما هنگامی که گفتگوها شکست خورد، سیل سلاح را به سوی مخالفان برای مقابله با ارتش سوریه در حلب سرازیر کرد.

ترکیه نمی خواهد که حلب سقوط کند زیرا برگ برنده خود را از دست می دهد. ترکیه به خوبی می داند که سقوط حلب به منزله نزدیک شدن ارتش سوریه به مرزهای سوریه است و این موضوعی نیست که ترکیه خواستار آن باشد. ترکیه هرگز مجاورت با ارتش سوریه و کردها نیست. ترکیه به دنبال سهم خواهی از تحولات است.

موضع آمریکا

سقوط حلب به مثابه کابوسی برای دولت آمریکاست. سقوط حلب به مثابه شکست آمریکا در برابر روسیه ای است که داعش را از تدمر بیرون رانده است. آمریکا برای سالهای متوالی از گروههای مخالف سوری حمایت کرده و از دست رفتن حلب به منزله تضعیف موضع مخالفان مورد حمایت غرب است. این به مثابه کاهش نفوذ آمریکا در منطقه به نفع روسیه است. آمریکا به طور حتم در اندیشه طرحهایی است تا جبهه مخالفان مورد حمایت خود را تقویت کند.

حلب از اهمیت استراتژیکی برای نظام سوریه و مخالفان برخوردار است. این شهر به دو بخش شرقی که حدود ۲۵۰ هزار نفر در آن به سر می برند و تحت کنترل مخالفان است و غربی که حدود ۱.۲ میلیون نفر در آن به سر می برند و تحت کنترل دولت سوریه است تقسیم شده است.

در حال حاضر نیروهای سوری به دنبال تسلط کامل و مخالفان در اندیشه توقف پیشروی های ارتش سوریه هستند. حلب به مثابه پلی است که آن را با شهر ادلب متصل می سازد و راههای امداد رسانی مستقیم از ترکیه فراهم می شود.

حلب به مثابه پلی است که آن را با شهر ادلب متصل می سازد و راههای امداد رسانی مستقیم از ترکیه فراهم می شودمخالفان با تسلط بر حلب می توانند نیروهای ارتش سوریه را به سمت دمشق عقب برانند و از سویی سیطره ارتش سوریه بر تمام حلب به نیروها اجازه پیشروی به سوی ادلب و فشردن گلوی مخالفان است.

همانطور که گفته شد نزدیکی حلب به مرزهای ترکیه، اهمیت آن در دیپلماسی آمریکا، توان تولیدی آن قبل از جنگ سوریه همگی از این شهر در حال حاضر و آینده شهری استراتژیک می سازد.

قدر مسلم آن است که ارتش سوریه تصمیم گرفته که سرنوشت حلب را به نفع خود رقم زند و روسیه نیز پس از اینکه به آتش بس و همکاری با آمریکایی ها دلخوش کرده بود، هم اینک همصدا با ارتش سوریه و از طریق پوشش هوایی مناسب در راستای تحقق یعنی تسلط کامل ارتش سوریه بر حلب حرکت می کند.

اگر حلب به تسلط ارتش سوریه درآید، شهرهای اصلی سوریه به کنترل نظام سوریه در می آید و راه در برابر تلاش ها برای تجزیه و دیگر تحرکات بسته می شود.

اگر حلب به تسلط ارتش سوریه درآید، شهرهای اصلی سوریه به کنترل نظام سوریه در می آید و راه در برابر تلاش ها برای تجزیه و دیگر تحرکات بسته می شود.

روسها به دنبال این هستند که سرنوشت را به همراه همپیمانان خود در حلب یکسره نمایند. به نظر می رسد که آمریکایی ها قبل از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید طرحی داشته باشند.

نبرد حلب به شیوه حمص خواهد بود با تفاوت در اطراف محاصره شده در داخل شرق حلب. در حمص ارتش آزاد سوریه بود و در حلب گروههای مختلفی هستند که نمی توان آنها را از جبهه النصره جدا کرد و این موضوعی است که جان کری به آن اذعان کرده است.

در این میان نکته قابل توجه حملات و تبلیغات گسترده رسانه ای غربی و منطقه ای حامیان تروریستها درباره حلب است. این رسانه ها مدتی است که که در اقدامی هماهنگ شده بدون اینکه به جنایات تروریستها اشاره ای کنند، ژست حمایت از ساکنان شرق حلب را به خود گرفته اند.

حامیان تروریستها در حال حاضر از هیچ تلاشی برای نجات آنها دریغ نمی کنند. تروریستها اجازه خروج غیرنظامیان از شهر را نمی دهند تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. عبدالله المحیسنی سرکرده گروههای تروریستی به تروریستهای تحت امر خود دستور داده است که مناطق نبل و الزهراء را زیر آتش بگیرند.

کد خبر 3788562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha