۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲

گالری‌داری در ایران-۱

اقتصاد گالری‌داری در ایران شکل نگرفته است/ عکس‌ها مهجور مانده‌اند

اقتصاد گالری‌داری در ایران شکل نگرفته است/ عکس‌ها مهجور مانده‌اند

مدیر گالری «راه ابریشم» که به طور تخصصی در زمینه نمایش عکس فعالیت دارد، معتقدست جایگاه عکس در میان گالری‌داران، نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنند و مخاطبان به خوبی دیده نشده است.

آناهیتا قباییان مدیر گالری «راه ابریشم» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره معیار انتخاب آثار برای برگزاری نمایشگاه در این گالری بیان کرد: هر گالری یک خط فکری دارد که اغلب همان خط را دنبال می کند ما هم ۹۹ درصد روی شاخه عکاسی کار می کنیم و مجموعه هایی را به نمایش می گذاریم که دارای محتوای خاصی باشد.

وی با بیان این که جنبه استتیک و زیبایی در آثار هنری مهم است اما معیار انتخاب آثار آنها در این گالری نیست، ادامه داد: در گالری «راه ابریشم» با توجه به قدمتی که دارد بیشتر با کسانی کار می کنیم که آنها هم صاحب تجربه هستند. گاهی در طول سال، یکی دو بار هم زیر نظر عکاسان قدیمی تر که خودشان با ما کار می کنند نمایشگاه هایی به صورت مهمان از آثار عکاسان جوان‌تر برگزار می کنیم که آثارشان را به صورت گروهی ارائه می کنند.

قباییان درباره اهمیت فروش آثار در برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: معیار اصلی ما در انتخاب آثار برای برگزاری نمایشگاه به هیچ وجه فروش آثار نیست. ما به شکل یک مرکز فرهنگی کار کرده ایم و برخی از نمایشگاه هایی که برگزار می کنیم به منظور فروش نیست. معیار برگزاری نمایشگاه های ما بیشتر بر اساس موضوع و محتوای آنهاست و همیشه سعی کرده ایم نه جنبه فروش آثار غلبه داشته باشد و نه جنبه زیبایی و استتیک آثار بر نمایشگاه حاکم باشد، اما در عین حال هر دو این موارد باید مورد توجه باشد چرا که ما یک گالری خصوصی هستیم و باید بتوانیم فروش داشته باشیم.

وی همچنین درباره محتوای عکس های هر نمایشگاه گفت: برای انتخاب آثار عکاسان، تمرکز ما روی موضوعات روز است که به یک شکلی با زندگی انسان معاصر ارتباط پیدا کند.

اقتصاد گالری‌داری به شکل حرفه ای در ایران صورت نمی گیرد

مدیر گالری «راه ابریشم» درباره فعالیت های اقتصادی گالری ها و عملکرد حرفه ای آنها توضیح داد: اقتصاد گالری داری به شکل حرفه ای در ایران صورت نمی گیرد و در این زمینه پیشرفتی نداشته است. ما پانزده سال است سعی کرده ایم به شکل تخصصی و حرفه ای روی یک شاخه از هنرهای تجسمی یعنی عکاسی فعالیت کنیم وانتخاب هایمان روی کیفیت عکس ها و موضوعات مناسب باشد ولی هنوز اشکالات عمده ای داریم؛ یکی اینکه همچنان با گذشت سال‌ها توجه خاصی نسبت به عکاسی بوجود نیامده است. اگرچه ما اولین گالری بودیم که به صورت تخصصی به نمایش عکس پرداختیم وامروزه تعداد این گالری ها بسیار افزایش یافته و گالری های عمومی هم در میان نمایشگاه هایشان به نمایش عکس هم می پردازند که از این نظر ما توانسته ایم موفقیتی کسب کنیم اما هنوز نتوانسته ایم مجموعه دارانی را داشته باشیم که موضوع مجموعه آنها فقط عکس باشد. در حالی که در دنیا مجموعه دارانی هستند که فقط روی خرید عکس متمرکزند.

قباییان ادامه داد: حتی در «حراج تهران» و سایر نمایشگاه های فروش آثار هنری تعداد فروش عکس ها کمتر از دیگر آثار است و اغلب قیمت عکس هم از سایر آثار کمتر است درحالی که در خارج از مرزهای ما عکاسی ایران بسیار شناخته شده تر از نقاشی و مجسمه سازی ماست. همچنین تعداد عکس های هنرمندان ایران در موزه های خارجی به مراتب بیشتر از دیگر هنرهاست.

اقبال مردم به خرید تابلوهای نقاشی در مقایسه با عکس

وی با بیان که رابطه صحیح بین گالری دار و عکاس ایجاد نمی شود، یادآور شد: یکی از دلایلی که این رابطه صحیح ایجاد نمی شود، محدودیت فروش آثار عکاسی است. به هر حال مردم در ایران بیشتر مایلند در دکوراسیون خانه های خود از نقاشی استفاده کنند تا عکس. از سوی دیگر قوانین لازم در گالری های ما حاکم نیست و ممکن است برخی گالری داران تلاش کنند تا امتیاز بیشتری به هنرمندان بدهند و به این ترتیب هنرمندان سایر گالری ها را به سمت خود جلب کنند.

وی با اشاره به سردرگمی هنرمندان در میان گالری های مختلف افزود: کار کردن در تداوم است که می تواند به نتیجه برسد بنابراین باید همکاری جدی بین هنرمند با گالری دار بوجود آید که هر دو طرف روی یک کار متمرکز شوند که این موضوع چندان جا افتاده نیست و هنرمند شاید نداند که خودش هم باید فعالیت هایی را انجام دهد.

قباییان درباره گالری های تازه تاسیس فعالیت های آنها اظهار کرد: من نمی توانم درباره آنها نظر خاصی بدهم اما چارتی برای گالری ها در سطح بین المللی وجود دارد که اگر شامل این قوانین باشند اتفاق خوبی است وارتباطی با قدمت گالری ها ندارد.

این مدیر گالری درباره تعامل گالری ها با دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیان کرد: با دفتر امور هنرهای تجسمی در ارتباط هستیم و آنها نسبت به کار ما حسن نیت دارند. از آنها در شرایط امروز انتظاری نداریم و نمی توانیم هم داشته باشیم. تنها انتظار ما این است که اگر ما دچار مشکلاتی بشویم از ما پشتیبانی و مسیر پیشرفت را آسان کند که کم و بیش این گونه است و بیش از این انتظاری نداریم.

قوانین را رعایت می‌کنیم تا کار برایمان سخت نشود

وی درباره نظارت این دفتر بر گالری ها بیان کرد: اعتماد متقابلی بین ما وجود دارد و ما سعی می کنیم خارج از چارچوب های تعیین شده عمل نکنیم چرا که در دوره ای شرایط برای همه ما بسیار دشوار شده بود و تمایل  نداریم به شرایط آن دوران برگردیم.

قباییان تصریح کرد: شرایط امروز ایده آل نیست اما باز راضی کننده است و همین که از سوی آنها آزاری به ما نرسد، اتفاق مثبتی است.

مدیر گالری «راه ابریشم» درباره برگزاری آرتفر در ایران که چندی پیش خبر برگزاری آن اعلام شد، بیان کرد: آرتفر اتفاقی نیست که کسی تصمیم بگیرد امسال برگزار کند و بتواند عملی کند. من در حدود ۲۰ آرتفر جهانی شرکت کرده ام و تجربیاتی دارم. این یک پروژه بزرگ است و زمان لازم است تا بتوان آن را از یک تصمیم به مرحله عملی در آورد.

وی ادامه داد: من اولین بار است درباره این آرتفر می شنوم. حتی اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود، باید متخصصانی از ایران و دنیا گرد هم جمع شوند تا بتوانند این پروژه را مثل یک ساختمان پی ریزی کنند و به مرحله اجرا درآورند که عملی شدن آن چند سال طول می کشد.

قباییان در پایان گفت: آرتفر وقتی می تواند به نتیجه برسد که جنبه بین المللی پیدا کند و امروز که درهای ایران روی جوامع بین المللی باز شده وقت آن است تا روی خریداران خارجی بیشتر کار شود که این موضوع هم کار زمان‌بری است.

کد خبر 3808688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha