۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹

یک هفته با کتاب؛

«جلال» برترین‌های کتاب را معرفی کرد/ قول مساعد پلیس به کتابفروشان

«جلال» برترین‌های کتاب را معرفی کرد/ قول مساعد پلیس به کتابفروشان

معرفی برگزیدگان نهمین دوره جایزه جلال آل احمد و قول مساعد پلیس برای رفع موانع دسترسی به کتابفروشی‌های خیابان انقلاب از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتابِ» این هفته، خلاف هفته گذشته از نظر موضوعی، وحدت چندانی نداشته و خبرهای مختلفی را در بر می‌گیرد. به این ترتیب خبرهای این گزارش براساس روز انتشار مرور می‌شوند. البته وجه اشتراک این گزارش با گزارش هفته گذشته در این است که هر دو، پر خبر هستند.

در ادامه مرور اخبار حوزه کتاب و نشر و ادبیات را در هفته‌ای که گذشت، آغاز می‌کنیم:

معرفی برترین‌های جایزه جلال

اولین خبر مهم این هفته که مربوط به بعد از ظهر روز شنبه می شود، معرفی برگزیده های نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در مجموعه تالار وحدت است که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

برگزیدگان این جایزه در بخش‌های «ویژه ادبیات افغانستان»، «مستندنگاری»، «داستان کوتاه» و «رمان» معرفی شدند.

معرفی برترین‌های هجدهمین جشنواره کتاب‌ کودک و نوجوان

طبق خبری که روز شنبه 4 دی بر خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، هجدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برترین‌های خود را اعلام و از نویسندگان و پدیدآورندگان این آثار در مراسمی ویژه تقدیر کرد.

خبر مذکور مربوط به عصر پنجشنبه هفته پیش، دوم دی بود که به موجب آن، مراسمی با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رییس و دبیر جشنواره، جمعی از نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوانان و مسوولان استان آذربایجان شرقی برپا شد، و هیئت داوران این جشنواره، در ۹ بخش هم‌چون شعر، داستان تالیف و ترجمه، علمی ‌و آموزشی، دینی، بازنویسی، زندگی‌نامه، نمایش‌نامه، تصویرگری، گرافیک و طراحی روی جلد، برترین‌های سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ را معرفی کردند.

برگزاری نشست مشترک کتابخانه های تهران با نیروی انتظامی

روز شنبه این هفته، خبر برگزاری نشست مشترک کتابخانه های تهران با نیروی انتظامی منتشر شد. به موجب این خبر، نشست مشترک مسئولین کتابخانه های عمومی شهر تهران با نیروی انتظامی تهران بزرگ، با هدف ارتقا سطح آگاهی اعضا در کتابخانه عمومی تهران در کتابخانه عمومی دانشمند برگزار شد و در آن، اکرم نادری معاون اداره کل، سید وحیدرضا معزی رئیس اداره حراست، سعید رستم خانی رئیس حوزه معاونت اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ و تنی چند از سرکلانتری ها، مسئولین، کارشناسان اداره کل و تعدادی از مسئولین کتابخانه های عمومی شهرتهران حضور داشتند.

گشایش بیست و سومین نمایشگاه چاپ و بسته بندی

خبر گشایش بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران هم از جمله خبرهای روز یکشنبه این هفته بود.

مراسم افتتاح این نمایشگاه ساعت ۱۱ یکشنبه ۵ دی با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف و حسین اسفهبدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد و همچنین تعدادی از روسای اتحادیه های صنفی حوزه صنعت چاپ برگزار شد.

انتصاب مدیر چاپخانه سروش

روز یکشنبه این هفته هم خبری درباره انتصاب مدیر چاپخانه سروش منتشر شد و به موجب آن اعلام شد که جلال ذکایی مدیر اسبق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار خود را به عنوان مدیر جدید چاپخانه سروش آغاز کرد.

ذکایی تا پیش از این مسئولیت‌های متعددی در حوزه صنعت چاپ عهده‌دار بوده است که از آن‌جمله می‌توان به مدیرکلی دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیئت امناء خانه کتاب ایران و عضویت در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد.

اختصاص ۲۵ میلیارد ریال در مرحله اول برای تأمین تجهیزات ضروری کتاب

یکی از خبرهای روز دوشنبه این هفته به عنوان خبر مهم در این گزارش حضور دارد و آن خبر هم از این قرار است که مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد از اجرایی شدن برنامه نهاد کتابخانه‌ها برای تخصیص بودجه برای تأمین تجهیزات ضروری کتابخانه‌های سراسر کشور خبر داد.

محمدربیع احمدخانی با اشاره به دستور دبیرکل نهاد برای تأمین تجهیزات موردنیاز کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بنا بر مصوبات شورای معاونین نهاد و مصوبه کمیته بررسی، پیگیری مصوبات و رسیدگی به نیازهای ضروری استان‌ها در حوزه تجهیزات کتابخانه‌ای و با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، در دستور کار اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها قرار گرفته است.

وی گفت: در مرحله اول مبلغ ۲۵ میلیارد ریال به کتابخانه‌های عمومی نهادی سراسر کشور اختصاص داده شد.

قول مساعد پلیس برای رفع موانع دسترسی به کتابفروشی‌های انقلاب

با رسیدن به خبرهای روز سه شنبه، به اتفاقی که اخیرا برای کتابفروشی های خیابان انقلاب افتاده، می پردازیم. خبر مربوط به این اتفاق برای اهالی کتاب و مخاطبان بازار نشر اهمیت دارد و به موجب آن، در پی اعتراض برخی مالکان کتابفروشی‌های راسته انقلاب مبنی‌بر عدم دسترسی عابرین پیاده به کتابفروشی‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برای حل این مشکل قول مساعد داد.

از هفته قبل و با آغاز ساماندهی تردد خودروها و همچنین اتوبوس‌های بی آر تی در محدوده میدان انقلاب و نصب نرده‌های ممتد از ضلع جنوب شرقی میدان انقلاب به سمت ایستگاه بی آر تی در این محدوده دسترسی مردم به کتابفروشی‌های راسته خیابان انقلاب تا ابتدای خیابان منیری جاوید با مشکل روبرو شده است. متعاقب این عملیات اجرایی که صبح امروز هم در حال انجام بود، کتابفروشان واقع در این محدوده در اقدامی اعتراضی اقدام به بستن کتابفروشی‌های خود کردند و خواستار رفع مشکل دسترسی عابرین پیاده به واحدهای صنفی خود شدند.

حوالی ساعت ۱۰ صبح سه شنبه، با حضور سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین مسئولان مربوطه در شهرداری منطقه و نیز محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با مذاکره‌ای که میان آنها صورت گرفت قول مساعد از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برای حل این مشکل به صنف کتابفروش داده و مقرر شد نصب نرده‌های فلزی ساخته شده و نیز ساخت و ساز در این عملیات مربوطه، فعلا متوقف شود و مراتب برای حل قطعی و نهایی مشکل در جلسات بعدی صورت گیرد.

در پی قول مساعد پلیس راهنمایی و رانندگی، کتابفروشان واقع در این محدوده هم به تجمع اعتراضی خود پایان دادند و کتابفروشی‌های خود را مجددا باز کردند.

خبر مربوط به تحویل اسناد معاون اول رئیس جمهور به کتابخانه ملی

یکی از اخبار روز سه شنبه حوزه کتاب و ادبیات کشور، این بود که با امضای تفاهمنامه‌ای، کار آماده‌سازی و انتقال اسناد دفتر معاون اول ریاست جمهوری و اسناد شخصی اسحاق جهانگیری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به زودی آغاز می‌شود.

طبق اطلاعات این خبر، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دفتر معاون اول رئیس جمهور، تفاهم‌نامه مشترک امضا کردند. این تفاهم‌نامه به منظور توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک، بین معاون اول رئیس‌ جمهور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به امضا رسید. آماده سازی و انتقال اسناد دفتر معاون اول ریاست جمهوری و اسناد شخصی دکتر اسحاق جهانگیری در چارچوب اهداف و وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی، موضوع این تفاهم‌نامه است.

آغاز ثبت‌نام از ناشران برای نمایشگاه‌های استانی کتاب در بهمن

ثبت‌نام از ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی در ماه بهمن روز سه شنبه 7 دی از سوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران آغاز شد. به این ترتیب، در بهمن ماه سال جاری ۵ نمایشگاه کتاب دراستان‌های خوزستان، اصفهان (کاشان)، مازندران، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب استان‌های خوزستان از تاریخ ۶ تا ۱۱ بهمن در شهر اهواز، اصفهان ۱۳ تا ۱۸ بهمن در شهر کاشان، مازندران ۱۶تا ۲۱ بهمن در شهر ساری، سیستان و بلوچستان ۲۳ تا ۲۸ بهمن در شهر زاهدان و کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ تا ۲۹ بهمن در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

تمدید مهلت تخفیف ۵۰ درصدی خرید کتاب به باشگاه‌های کتاب‌خوانی

معاون پژوهشی اداره کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد از تمدید مهلت تخفیف ۵۰ درصدی خرید کتاب به اعضاء و مربیان باشگاه‌های کتابخوانی خبر داد. این خبر هم از جمله اخبار سه شنبه بود.

ابراهیم حیدری در این خبر که به نقل از او منتشر شد، گفت: مهلت  تخفیف پنجاه درصدی خرید کتاب برای اعضا و مربیان جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی تا چهار بهمن‌ماه تمدید شد. اعضا و مربیان باشگاه‌های کتابخوانی می‌توانند با داشتن کارت ملی به کتاب‌فروشی‌های برگزیده مراجعه کنند و کتاب های مورد نیازشان را تهیه کنند.

ارسال هفدهمین بسته نورسیده‌ها به کتابخانه‌های عمومی

از دیگر خبرهای سه شنبه این هفته، می توان به این خبر اشاره کرد: هفدهمین بسته از مجموعه نورسیده‌ ها به کوشش اداره کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه و برای استفاده کاربران بر روی سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) بارگذاری می‌شود.

مجموعه «نورسیده» شامل بسته‌هایی محتوایی برای معرفی منابع جدید کتابخانه‌های عمومی است که علاوه بر استفاده کتابداران می‌تواند راهنمای مخاطبان برای اطلاع از محتوا و مضمون منابع جدید کتابخانه‌های عمومی باشد.

رونمایی از 3 کتاب درباره حوادث سال 88

جدیدترین خبر این گزارش هم از نظر زمانی، مربوط به دیروز چهارشنبه 8 دی است که طبق آن، 3 عنوان کتاب جدید درباره حوادث سال 88 در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد.

این برنامه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و محمدحسن روزی طلب معاون اسناد و کتابخانه‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی همراه بود.

کد خبر 3862235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha