۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۰۲

آیت الله اراکی مطرح کرد؛

تلاش امام موسی صدر برای ساختن جامعه واحد

تلاش امام موسی صدر برای ساختن جامعه واحد

قم - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: عقیده امام موسی صدر بر این بود که هر وقت دانستیم و باورکردیم یکی هستیم بر مبنای این بینش می‌توانیم جامعه واحدی بسازیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی پیش از ظهر پنج‌شنبه در مراسم رونمایی از کتاب سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر که در سالن همایش مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام موسی صدر یکی از شخصیت‌های مهم عصر ما بود.

وی گفت: امام موسی صدر در مدتی که در لبنان بود چنان شخصیتی پیدا کرد که همه مذاهب و اقشار را تحت تأثیر خود قرار داد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بیان اینکه باید از زندگی چنین بزرگانی درس گرفت، افزود: امام موسی صدر فیلسوف جامع و عالمی بود که دیگران را تحت تأثیر خود قرار می‌داد.

وی تصریح کرد: گرچه از نظر نوشتاری و مکتوب آثار کمی از این شخصیت بر جای مانده است اما از نظر گفتاری مطالب آموزنده‌ای در اختیار است که باید به انتشار آن‌ها اهتمام بیشتری داشت.

آیت الله اراکی ادامه داد: امام موسی صدر در خصوص وحدت گفته است هر وقت دانستیم یکی هستیم بر مبنای این بینش می‌توانیم جامعه واحدی بسازیم.

وی وحدت را به دو قسم اعتباری و حقیقی تقسیم کرد و ابراز داشت: آنچه دموکراسی غربی به دنبال آن است وحدت اعتباری و مبنتی بر قرارداد و منافع مشترک است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: وحدت قراردادی همیشه در معرض آسیب قرار دارد و این نوع وحدت مبنای جامعه سازی اسلامی نیست و تنها مقدمه و رسیدن به وحدت حقیقی است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم و معارف اسلامی دینی ما به وحدتی که هم تضمین کننده منافع پایدار باشد و هم امنیت و قدرت جوامع را تأمین کند اشاره شده است، افزود: این وحدت بیان می‌‎کند که هر کسی فرمانروایی خداوند را پذیرفت می‌‎تواند در وحدت شرکت کند.

آیت الله اراکی گفت: اطاعت از فرمان خدا منشأ وحدت این جامعه است؛ زیرا انسان با اراده خود شخصیت خود را می‌‎سازند و اگر مبنای سنجش ما، خواست خدا بود همه در موضوعات مختلف نیز مشترک خواهند بود.

وی با بیان اینکه خروج از اطاعت خدا و رسول شکاف حقیقی که منشأ خصومت می‌شود را بوجود می‌آورد، عنوان کرد: آنچه این شکاف را پیوند می‌‎دهد، تبعیت از خداوند متعال است.

کد خبر 3875106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha