۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳

رمز موفقیت پر فروش‌ها؛

با نویسندگان کلوپ ۱۰۰ میلیونی‌ها آشنا شوید

با نویسندگان کلوپ ۱۰۰ میلیونی‌ها آشنا شوید

شمار محدودی از نویسندگان هستند که به این موفقیت دست یافته‌اند که در زمان حیات‌شان بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه کتاب از آثارشان را به فروش برسانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، برخلاف بسیار از گزارش‌هایی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد کتابخوانی نمرده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر وجود نویسندگانی است که بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آثارشان را به فروش رسانده‌اند.

پائولو کوئلیو نویسنده برزیلی که با کتاب «کیمیاگر» در جهان شناخته شد در این کتاب داستان چوپان جوانی را بیان می‌کند. این کتاب تقریبا هشت سال - برابر با دو دوره ریاست جمهوری- در فهرست کتاب‌های پرفروش جای داشت و به ۸۱ زبان ترجمه شد.

اما «کیمیاگر» تنها یکی از کتاب‌های این نویسنده برزیلی است و او بیش از ۳۰ عنوان کتاب نوشته که «جاسوس» جدیدترین آنها ماه نوامبر منتشر شد. گفته می‌شود این نویسنده در مجموع بیش از ۳۵۰ میلیون نسخه کتاب فروخته است.

استیون کینگ استاد ژانر وحشت و تعلیق بیش از ۵۰ عنوان کتاب نوشته و حدود ۳۵۰ میلیون نسخه کتاب فروخته شده در کارنامه دارد.

دن براون نیز میلیون‌ها خواننده دارد و تنها با انتشار «کد داوینچی» ۸۰ میلیون نسخه کتاب فروخت.

جان گریشام دیگر نویسنده آمریکایی با جدیدترین کتابش با عنوان «سوت زن» و کینگ با جدیدترین کتابش با عنوان «پایان تماشا» فروشی قابل توجه را در حال حاضر تجربه می‌کنند.

نویسندگان پرفروش زیادی وجود دارند اما ابرفروش‌ها یا مگافروش‌ها زیاد نیستند. این صفت شامل حال نویسندگانی می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه کتاب فروخته باشند. در حالی که زمانی شمار این افراد به اندازه انگشتان یک دست و شامل چهره‌هایی چون جیمز پترسون، نورا رابرتز، استفانی مه‌یر و کن فلوت بود، اکنون شاید چهره‌های بیشتری را بتوان در کلوپ نویسندگان مگافروش مشاهده کرد.

در زمانه‌ای که سرگرمی هر روز ابعاد جدیدتری می‌گیرد و مردم شاید کمتر فرصت کنند به سینما بروند و ترجیح بدهند با خرید سی‌دی‌ها و تماشای تلویزیون نیاز خود به فیلم‌های جدید را تامین کنند، و جوانان با فرو بردن سرشان در گوشی‌های موبایل خود را سرگرم می‌کنند، هستند هنوز مردمانی که بی‌شمار کتاب می‌خرند؛ کتاب‌هایی که نویسندگان‌شان اغلب افرادی هستند که این مردم هرگز در عمرشان آنها را نخواهند دید.

نویسندگان مگافروش تنها کتابخوان‌های خریدار کتاب‌هایشان را ندارند آنها طرفدارهایی دارند که همه کارهایشان را دنبال می‌کنند. خوانندگان آنها گردآورنده کتاب‌هایی هستند که آنها تولید می‌کنند.

کتاب‌های این نویسندگان همه جا فروخته می‌شوند از فروشگاه‌های بزرگ با تخفیف تا سوپرمارکت‌ها. کتاب‌های آنها حتی در فرودگاه‌ها هم عرضه می‌شوند.

تکنولوژی نیز فروش فوق‌العاده این نویسندگان را تسهیل می‌کند برای مثال اگر شما یک نسخه از کتاب جیمز پترسون یا نیکلاس اسپارکز را بخواهید می‌تواند بلافاصله از طریق اینترنت یک نسخه الکترونیک آن را دریافت کنید و یا در نهایت با پست نسخه چاپی آن را دم در خانه‌تان تحویل بگیرید.

در فهرست مگا فروش‌ها نویسندگان آثار رمانس شامل نورا رابرتز، دانیل استیل، دبی مکامبر می‌شود. در میان نویسندگان آثار کودکان آر. ال استاین، و در کتاب‌های عاشقانه نیکلاس اسپارکز جای دارد. خالق آثار جادویی بریتانیایی یعنی جی کی رولینگ که بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه کتاب در جهان فروخته نیز ژانر خاص خودش را دارد.  در ژانر جرم و جنایت نیز نویسندگانی چون گریشام، کینگ، براون، دین کنتس، جفری آرچر، دیوید بالداچی و مری هیگینس کلارک جای دارند.

تلاش های ویژه برای ماندن در دل مردم

نویسندگان بزرگ شهرت خود را به سادگی کسب نکرده‌اند. آنها هر جا که خوانندگانشان باشند می‌روند و این حضور خود را حتی پس از رسیدن به شهرت بسیار نیز حفظ می‌کنند. برای مثال در تابستانی که گذشت استیون کینگ برای معرفی کتاب جدیدش با عنوان «پایان تماشا» با برگزاری یک تور به دیتون اوهایو رفت و بعد در تولسا حضور یافت و در نهایت سر از سالت لیک‌سیتی درآورد. اینها شهرهایی هستند که بسیاری از نویسندگان حاضر به حضور در آنجا نیستند.

مگا فروش‌ها همچنین وب‌سایت‌های پررونقی دارند و حضور گسترده خود را در رسانه‌های اجتماعی حفظ می‌کنند. دن براون برای مثال بیش از ۶.۵ میلیون فالوئر در  صفحه فیس بوک خود دارد.

و البته از همه مهم‌تر این است که بیشتر این نویسندگان که از آنها نام رفت داستان‌های فوق‌العاده‌ای خلق می‌کنند. رمان‌های آنها مخصوصا در بخش رمان‌های هیجان‌انگیز و علمی تخیلی دارای طرح‌های درخشانی هستند. قهرمانان آنها برحسب نوع داستان می‌توانند خجالتی، دست و پا چلفتی، مضطرب، نزدیک بین یا تندخو باشند. آنها از طبقه متوسط، شکست خورده و یا هر بخش دیگری انتخاب می‌شوند اما در نهایت داستان‌های فوق‌العاده میافرینند. در رمانس‌ها و داستان‌های عاشقانه عشق برای هر سنی می‌تواند باشد.

سوزانه هرتس از مدیران انتشارت «دابلدی» که ناشر آثار گریشام و براون است می‌گوید: در آثار گریشام شما می خواهید قهرمان کتاب حتما موفق شود.  دلیل این امر این است که این قهرمانان همه ریشه‌دارهستند.

مدیر «اسکرایبنر» ناشر آثار کینگ  نیز می‌گوید: یکی از چیزهای که استیو را چنین استثنایی کرده خط ارتباطی است که او بین چیزهای معمولی و ماوراءالطبیعی میکشد و همیشه ماجرا را با یک چیز یا فرد معمولی شروع می‌کند. بسیاری از قهرمانان او از طبقه کارگر هستند و از مناطق مرکزی آمریکا انتخاب می‌شوند.

ریگان آرترو از مدیران «لیتل اند براون» که آثار پترسون، مه‌یر و مایکل کانلی(با فروش بیش از ۶۰ میلیون نسخه)  را منتشر می‌کند می‌گوید: قهرمانان نویسندگان تاپ آنچنان اعتباری در ذهن مخاطبان‌شان دارند که با وجود این که می‌دانند این داستان چقدر دور از واقعیت است، بارها و بارها به آن برمی‌گردند و در عین حال ضدقهرمانان را هم نباید دست کم گرفت چون ضدقهرمان باید قوی باشد تا خواننده بتواند علیه او موضع‌گیری کند.

جیلین فلین نویسنده‌ای که «دختر گمشده» او به یک کتاب پرفروش بزرگ بدل شد، قبل از آن دو رمان اسرارآمیز دیگر نوشته بود اما با کتاب سومش موفق شد تا ۱۵ میلیون نسخه به فروش برساند و هیچ تضمینی وجود ندارد که کتاب بعدی وی نیز همین موفقیت را تکرار کند. ناشران اکنون در انتظار کتاب بعدی پائولا هاوکینز هستند که با عنوان «در آب» در ماه مه منتشر می‌شود و می‌خواهند ببیند آیا این کتاب موفقیت «دختر در قطار» را که ۱۸ میلیون نسخه فروخت،  تکرار می‌کند یا خیر.

اما اگر بار دیگر به مگافروش‌ها برسیم می‌بینیم آنها هرگز خوانندگان‌شان را دلسرد نمی‌کنند. ممکن نیست کینگ کتابی بنویسد که خوانندگانش دوست نداشته باشند. به گفته ناشر استیون کینگ او در ۶۹ سالگی و پس از ۲۰ سال کار کردن با این ناشر هنوز سطح نوشته‌هایش را می‌تواند در حد استاندارد خودش نگه دارد.

او با افکار واهی و پوچ موفق نشده ۳۵۰ میلیون نسخه کتاب بفروشد یا تصادفی کتاب‌هایی چون «مسیر سبز» یا «میزری» را ننوشته است. سال ۲۰۱۶ او کتاب‌هایی منتشر کرد که ممکن است یک نویسنده دیگر در یک دهه بتواند تولید کند. یک رمان، یک مجموعه مقاله، یک کتاب کودک و دو مجموعه داستان کوتاه. او در عین حال رمانی آماده برای سال ۲۰۱۷ دارد. به همین دلیل است که کینگ واقعا کینگی (پادشاهی) در میان خوانندگان کتاب است و مطمئنا تا زمانی که او زنده است، مخاطبانش او را در راس پرفروش‌ها نگه خواهند داشت.

کد خبر 3889514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha