۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱

بی بی سی تحلیل کرد؛

ویژگی های سامانه موشکی «تاد» چیست؟/ دلایل نگرانی چین

ویژگی های سامانه موشکی «تاد» چیست؟/ دلایل نگرانی چین

یک رسانه انگلیسی در گزارشی پس از بررسی ویژگی های سامانه موشکی «تاد» درکره جنوبی، موضوع نگرانی های چین و روسیه در این خصوص را نیز مورد واکاوی خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بی بی سی در گزارشی اعلام کرد که آمریکا فرایند استقرار اولین بخش از سامانه موشکی موسوم به «تاد» درکره جنوبی را آغاز کرده است؛ سامانه ای که واشنگتن می گوید برای حفاظت در برابر تهدیدات کره شمالی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

در حالی انتشار این خبر موجب ناراحتی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله چین شده است که خبرگزاری یونهاپ وابسته به کره جنوبی به نقل از یکی از مقامات این کشور اعلام کرده است که سامانه مذکور تا ماه آوریل سال جاری میلادی عملیاتی و قابل استفاده خواهد بود.

* سامانه موشکی «تاد» دارای چه ویژگی هائی است؟

۱- این سامانه می تواند موشک های بالستیک با بُرد کوتاه و متوسط را در مرحله نهائی پروازشان مورد اصابت قرار دهد.

۲- سامانه مذکور دارای فن آوری ضربه و انهدام است؛ بدین معنی که انرژی جنبشی آن می تواند کلاهک موشک را به سهولت تمام منهدم نماید.

۳- ۲۰۰ کیلومتر بُرد داشته و می تواند تا ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر نیز بالا برود.

۴- آمریکا پیشتر نیز چنین سامانه ای را در «گوام» و «هاوایی» به عنوان اقدامی در راستای حملات احتمالی کره شمالی مستقر کرده است.

* سیستم پیشرفته دفاع موشکی کره جنوبی چگونه عمل می کند؟

۱- دشمن موشکی را شلیک می کند؛

۲- سیستم راداری «تاد» این پرتاب را شناسائی کرده و آن را به بخش فرماندهی و کنترل منعکس می کند؛

۳- بخش فرماندهی و کنترل دستور شلیک موشکِ ردیاب را صادر کرده؛

۴- موشک ردیاب به سمت آن شلیک می گردد؛ و نهایتاً

۵- موشک دشمن در مرحله نهائی پرواز منهدم می گردد.

این در حالیست که سکوی پرتاب کننده می تواند تا ۸ موشک ردیاب را در خود جای دهد.

* استقرار این سامانه چه جنجال هائی را با خود به همراه داشته است؟

۱- مخالفت های داخلی: بسیاری از مردم کره جنوبی بر این باورند که سامانه موشکی «تاد» از آنجائیکه به خودی خود می تواند به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گیرد، مردم این کشور را به ویژه در اطراف مراکز نظامی با مخاطراتی مواجه می سازد و بر این اساس مخالفان چنین طرحی تا کنون نیز بارها راهپیمائی ها و تجمعات اعتراضی را در این خصوص برگزار کرده اند.

۲- مخالفت های بین المللی: روسیه و چین با ابراز نگرانی خود درباره استقرار این سامانه اعلام کرده اند که «تاد» می تواند توازن امنیت منطقه ای را با خطرهائی مواجه نماید.روسیه و چین با ابراز نگرانی خود درباره استقرار این سامانه اعلام کرده اند که «تاد» می تواند توازن امنیت منطقه ای را با خطرهائی مواجه نماید

در همین راستا، سال گذشته وزیر خارجه چین در اظهاراتی اعلام کرد که سامانه «تاد» از نیازهای دفاعیِ شبه جزیره کره «بسیار فراتر» رفته است؛ سفیر روسیه در «سئول» نیز پیشتر با انتشار بیانیه ای سامانه مذکور را «تهدید مستقیمی» برای امنیت ملی کشورش توصیف کرد.

* چرا چین نگران است؟

«جاناتان مارکوس» (Jonathan Marcus) خبرنگار حوزه دفاعی «بی بی سی» در این باره اعلام کرد: «تاد» می تواند از کره جنوبی در برابر موشک هایی با نسبتاً بُردِ محدود کره شمالی محافظت کند؛ اما این سامانه قادر نیست به رد یابی موشک های قاره پیمای چین با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا مبادرت نماید. پس چرا چین نگران است؟

نگرانی چین از بابت گستره راداری قدرتمند «تاد» است که می تواند تا نقاط دور دستی در اراضی متعلق به چین را هم پوشش دهد. ارتش چین نگران است تا بُرد بالای «تاد» بتواند برای مکان یابیِ دقیق پرتاب های موشکی پکن مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات لازم را در اختیار سایر سامانه های دفاعی آمریکا قرار دهدارتش چین نگران است تا بُرد بالای آن بتواند برای مکان یابیِ دقیق پرتاب های موشکی پکن مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات لازم را در اختیار سایر سامانه های دفاعی آمریکا قرار دهد. البته این در حالیست که واشنگتن پیشتر از رادارهای قدرتمندی در ژاپن و سامانه تاد در «گوام» برخوردار بوده است.

* در پرتاب موشکی اخیر توسط کره شمالی چه رخ داده است؟

کره شمالی هفته گذشته تهدید کرده بود که در واکنش به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به شلیک موشک هایی اقدام خواهد کرد. کره شمالی رزمایش مذکور را کسب آمادگی «سئول»- «واشنگتن» برای تهاجم علیه خود تلقی می کند.

بر این اساس «پیونگ یانگ»، در ساعات اولیه دوشنبه ۶ ماه مارس سال جاری میلادی (۱۶ اسفند ماه) ۴ موشک شلیک کرد؛ اقدامی که واکنش هایی را نیز در حوزه بین المللی با خود به همراه داشت.

رایزنی تلفنی رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر ژاپن و اعلام نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای روز چهارشنبه هفته جاری با هدف بررسی این موضوع از رویدادهای مهم در این راستا به شمار می آیند.

در همین راستا، «هری هریس» (Harry Harris) فرمانده واحد پاسیفیک آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تداوم اقدامات محرک پیونگ یانگ از جمله آزمایش موشکی روز گذشته، مُهر تائیدی است بر معقول بودن تصمیم سال گذشته واشنگتن-سئول مبنی بر لزوم استقرار «تاد» در کره جنوبی.

بی بی سی در ادامه می افزاید که استقرار سامانه موشکی «تاد» می تواند از سوی دیگر به بروز تنش هایی میان کره جنوبی و چین نیز منتهی گردد. «سئول» در روزهای اخیر چین را به اقدامات تلافی جویانه اقتصادی در واکنش به سامانه موشکی «تاد» در حوزه هائی از قبیل توریسم و سفرهای هوائی متهم کرده است.

کد خبر 3926120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha