۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۹

مشروح/میرسلیم در مناظره تلویزیونی:

شاهد دروغگویی و عدم پاسخگویی در دولت هستیم

شاهد دروغگویی و عدم پاسخگویی در دولت هستیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جشن گرفتن برای واردات هواپیما جشن گرفتن و شادی برای کارگران بقیه کشورهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مصطفی میرسلیم درخصوص سخنان قالیباف گفت: کیفیت آموزش به جایگاه معلمان بر می‌گردد. معلمان در شرایط بسیار ناهنجاری به سر می‌برند.

وی افزود: با این معلمان چطور می‌توانیم آموزش و پرورش را ارتقا دهیم. با یک مقالاتی که در روزنامه‌ها و مجلات خارجی پخش می‌شود؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور ما در شرایطی که متاسفانه بحران رکود تورمی هست جز با تقویت پژوهش نمی‌توان به مسائل پرداخت، و راه حل‌ها باید راه حل علمی باشد.

وی ادامه داد: در دولت قبل نزدیک ۵۰ طرح پژوهشی پیش‌بینی شده بود که یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود.

میرسلیم اظهار داشت: متاسفانه در دولت یازدهم همه تعطیل شدند و خوشحال می‌شویم که هواپیما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم؟ جشن گرفتن برای واردات هواپیما یعنی شادی برای کارگران بقیه کشورها.

آقای روحانی شما منتقدین خود را ترسو، متوهم، عصر حجری، بی شناسنامه و ... خطاب کردید

میرسلیم در پاسخ به سوالی مجری درخصوص اینکه با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی چه نوع تعاملی با احزاب و مخالفان خود در دولت تان خواهید داشت گفت: همه دولت ها بعد از انقلاب برای خدمت کردن به کشور تلاش و در حد توان خود موفقیت هایی را به دست آوردند.  نامزدهایی هم که امروز اینجا تشریف دارند هرکدام در چهارچوب مسئولیت‌هایشان موفقیت‌هایی داشته‌اند.

نامزد انتخابات افزود: در خصوص پذیرش انتقاد دیگران باید گفت هیچ کشوری نمی تواند پیشرفت کند مگر انتقاد احزاب، تشکل ها و دانشمندان را بپذیرد که این انتقادپذیری در دولت یازدهم بسیار کم بود و نمونه اش صحبت هایی است که در مقابله با مخالفان گفت شد مانند صفت‌های غیر انسانی، تخریب‌گر، به جهنم، ترسو، عصر حجری، متوهم، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه، کم‌سواد!  با این اوصاف منتقد دیگر جرات نمی کند جلو بیاید، باید شرایطی به وجود بیاید که راه انتقاد باز شود.

میرسلیم ادامه داد: من بارها به آقای روحانی و جهانگیری مسائلی را گوشزد کردم اما آنها به این مسائل توجه نکردند تنها در زمان دولت آقای خاتمی پیشنهادهای علمی از طرف دانشگاه امیرکبیر ارائه شد که ایشان پذیرفت و این تنها باری بود که انتقادات پذیرفته و به صورت علمی با آن برخورد شد.

وی در جمع بندی سخنانش گفت: آقای روحانی در خصوص حقوق شهروندی سخن می گویند وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت آن را می‌گیرد این یعنی احترام به حقوق شهروندی؟ و به مدیر دیگر بیشعور گفته می شود چه جایی برای انتقاد است!  اصل هشتم قانون اساسی را چرا دولت اجرا نمی‌کند؟

میرسلیم افزود: امروز باید صادقانه پاسخگوی انتقادات باشیم. اگر می خواهیم مردم به ما اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم. مردم قول و قرار و عملکرد دولت را در سختی و معیشت و آثار تخلف، رشوه و فساد و زیرمیزی چشیده اند. نمی شود با لفاظی مردم را فریب داد. اگر اعتقاد دارید، عمل کنید اما پذیرش انتقاد سعه صدر می خواهد که در دولت یازدهم وجود ندارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای جهانگیری گفت: قوانین در دولت تصویب شده، اما اجرایی نشده، بسیاری از افراد و وزراء در دولت یازدهم وجود دارند که کاسب هستند. استفاده از امکانات دولتی مجاز نیست. کارمندان دولت باید اطلاعات را در اختیار مردم بگذارند نه اینکه با مردم رقابت کنند. شما باید ایرادات و مشکلات را اصلاح می کردید که نکردید.

چرا بعد از برجام تحریم ها بیشتر شد؟

میرسلیم درباره سخنان رئیسی گفت: آقای رئیسی شما این مساله را مطرح نکردید که برجام ندای مظولمیت ما را به گوش جهانیان رساند و مردم فهمیدند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و به دنبال دانش هسته‌ای هستیم و آن را رها نخواهیم کرد.

وی افزود: برجام در کنار مسائل مثبتی که داشت اما چطور می‌شود قبل از برجام تحریم‌ها برقرار است و بعد از برجام محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، این چه حسنی داشت برای کشور؟ این حقوقی که داریم به لحاظ هسته‌ای حقوق ملت ایران است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: از شما می پرسم که چگونه می توان حقوق ملت ایران را در چارچوب برجام احقاق کرد، با توجه به اینکه طرف های مقابل هیچکدام به تعهدات خود عمل نکرده اند. بسیاری از تاسیسات را تعطیل کرده ایم و دانشمندان را بیکار کرده ایم اما تحریم ها سر جای خود باقی مانده است.

چگونه می خواهید ضعف دولت یازدهم در احقاق حق ایرانیان را جبران کنید؟

میرسلیم در خصوص سخنان هاشمی طبا گفت: مهندس هاشمی نفرمودید چطور می خواهید از حق این شهدایی که دادیم و دنیا مدیون آن است، چون ما امنیت را در جهان بهبود بخشیدیم، دفاع کنید. چطور می خواهید ضعفی که دولت یازدهم در مذاکره با کشور افغانستان از خود نشان داد را جبران کنید و حقمان از رود هیرمند را بگیرید، منطقه سیستان ما بیابان شده و موجب کوچ و بیکاری  شده، چطور می‌خواهید دفاع کنید، چطور می خواهید با ترکیه مذاکره  کنید و در خصوص مسئله ریزگردها برخورد کنید؟

وی ادامه داد: این چه سیاست خارجی است چه می خواهید بکنید چطور می خواهید از حیثیت ایرانی ها دفاع کنیم. ایرانی ها را ماموران ترکیه کتک می زدید، چطور می خواهید با تفلیسی ها که زن ایران را لخت می کنند برخورد کنید؟ چقدر این ضعف ها را تحمل کرد. سیاست خارجی فقط این نیست که بگوییم ما در مذاکرات شرکت کرده ایم. ۴ سال مذاکره کردیم اما حقمان احقاق نشده است. چه کار باید کرد؟

دولت تدبیر اعتبارات حوزه پژوهش را کاهش داد

میرسلیم در خصوص سخنان جهانگیری گفت: آقای جهانگیری شعارهای زیبایی دارید اما اقتدار مستلزم اطلاعات و برتری علمی است که باید به آن توجه کرد.  در صحنه رشد فناوری چه برنامه ای دارید؟ اگر می بینید امروز حرفی برای گفتن داریم به پشتوانه سی سال علم و تجربه است. در دولت شما، اعتبارات علمی را به زیر نیم درصد کاهش دادیم، در حالی که باید به چهار درصد می رسیدیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر امروز در زمینه فناوری موشکی حرفی برای گفتن داریم، به پشتوانه ۳۰ سال تحقیقات است اما در دولت شما اعتبارات تحقیقاتی را به کمتر از نیم درصد رساندید در حالی که باید به چهار درصد می رساندید. اینکه شعار بدهید کفایت نمی کند و باید بگویید که چه کار کرده اید، فرصت های زیادی از دست داده اید و دیگر نمی توانیم به شما اعتماد کنیم.

شاهد دروغگویی و عدم پاسخگویی در دولت هستیم

میرسلیم در نقد سخنان حسن روحانی گفت: جناب آقای روحانی سبک زندگی ایرانی – اسلامی بسیار مهم است اما در دوران شما ما شاهد رشد دنیاطلبی، رشد حقوق های نجومی و مفاسد سرسام آور هستیم که موجب یأس مردم شده است آیا اینها با سبک زندگی ایرانی -اسلامی برابر است.

وی افزود: کاخ ها ساخته می شود و در کنار آن شاهد این هستیم که عده ای به دنبال پیدا کردن نان شب هستند. این است سبک زندگی ایرانی – اسلامی؟ وقتی ما شاهد آن هستیم که نهاد خانواده تضعیف می شود که سوال مجری محترم بود و شما به آن پاسخ ندادید، طلاق رشد پیدا کرده و ازدواج کاهش پیدا کرده است، آیا می توان بگوییم سبک زندگی ایرانی اسلامی رشد پیدا کرده است؟ و آیا سبک زندگی اسلامی با اسراف سازگاری دارد که دولت نمونه بارز آن است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آیا سبک زندگی اسلامی – ایرانی اصالت را به اشتغال و کار نمی دهد؟ اما ما شاهد آن هستیم که رکود سراسر کشور را فراگرفته است. آیا نباید با این سبک زندگی اسلامی شاهد رشد صداقت و راستگویی باشیم ولی برعکس آن شاهد دروغگویی و عدم پاسخگویی در دولت هستیم. آیا نباید در سبک زندگی اسلامی شاهد خودباوری و افتخار به ایرانی بودن باشیم اما شاهد بحران هویت در جوانان هستیم.

سرمنشا اصلی جرایم در قوه مجریه است

میرسلیم در بخش دوم مناظره در پاسخ به این سوال که «سیاست و رویکرد شما در ایجاد هماهنگی میان قوا چیست و در صورت بروز اختلاف چقدر خود را ملتزم به قانون می دانید؟» گفت: اهمیت قوه مجریه بسیار زیاد است و قابل مقایسه با سایر قوا در خصوص مسائل اجرایی نیست. قوه مجریه باید در درجه اول اجرا کننده قانون باشد و اگر ایرادی از طرف قوه مقننه گرفته شد باید سریعا آن ایراد برطرف شود.

وی افزود: ما در دولت های قبل شاهد آن بودیم برخی قوانین نادیده گرفته می شد و دولت به ایرادات مجلس بی توجه بود. باید تذکرات مجلس، محترم  شمرده شود و همکاری نزدیک و مستمری میان قوه مجریه و قوه قضاییه باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سرمنشا اصلی جرایم در قوه مجریه است، اگر همه وزرا در رأس آن رئیس جمهور تدبیری برای مقابله با جرایم داشته باشند باید با همکاری قوه قضاییه نسبت به پیشگیری آن اقدام کنند تا شاهد گسترش فساد نباشیم.

میرسلیم گفت: به نظر من با هماهنگی بیشتر بین قوا و تبعیت از رهبری هیچ گونه مشکلی نخواهد بود.

جمهوری اسلامی هیچ وقت متجاوز نبوده است

سید مصطفی میرسلیم در جمع بندی سخنانش در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توسعه کشور محقق نمی شود مگر با مشارکت همه مردم به دور از مسائل طایفه گری و مذهبی. با انتخاب مدیران شایسته که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و با وجدان و اخلاق حرفه ای می توان مسائل را حل کرد.

میرسلیم با بیان اینکه باید به اهالی فرهنگ و هنر بها داد اظهار داشت: بسیار از تحلیل هایی که آنها انجام می دهند بهتر از تحلیل سیاستمداران است. مثلا کارگردان جوان ما در فیلم ابد و یک روز با زبان هنر روایتگر مشکل بیکاری، اعتیاد و ضعف رابطه عاطفی، گوشه ای از مسائل جامعه مان را نشان داد، اما دولت همچنان اصرار می کند بر جامعه ای با نشاط.

وی افزود: رضا افروز در کتاب خود اشاره می کند به فرهنگ و مدیریت نفتی اما دولت ما همچنان افتخار می کند که فروش یک میلیون بشکه در روز را به دو و نیم میلیون بشکه در روز رسانده ایم و این مخالف سیاست عدم وابستگی به خام فروشی و موجب ورود کالاهای بیک کیفیت به کشور است. اینها موجب بیکاری جوانان ما شده است، یعنی با یک تیر دو نشان منفی متوجه کشور می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه سیاست های حزبی و نهادی و نظارت عمومی باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: موضوع صداقت مسئله است که باید به آن توجه کنیم این پرده آویزهایی که در شهر می بینیم و اشاره می کند به توسعه فازهای پارس  جنوبی و آن را به برجام وصل می کند در حالی که فازهای پارس جنوبی ربطی به برجام ندارد و به دست خود ایرانی ها ۵۰ درصد در دولت قبل و ۵۰ درصد در دولت فعلی انجام شده است. اینها عدم صداقت دولت را نشان می دهد و توسعه پارس جنوبی کار برجام نبوده است.

میرسلیم افزود:‌ سخن از رشد هشت درصدی اقتصاد با توجه به اینکه شش درصد آن از فروش نفت خام است، بی صداقتی است صداقت حکم می کند که رئیس دولت بگوید که شش درصد از این رشد حاصل از فروش نفت است.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی همواره دنبال صلح بوده، به کشور ما تجاوز شده و ما از خود دفاع کردیم ولی بنا بر قانون همواره مدافع مظلومان و مستضعفان بوده و خواهیم بود و در این زمینه از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

کد خبر 3970601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مش تقی ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      0 0
      از شما بعید است همان حرفهای دولت قبلی را تکرار کنید و دولت را به دروغ گوئی متهم کنید.