۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳

اخبار انتخابات را در «مهر» بخوانید

ایران در تب‌وتاب انتخابات؛ رقابت شوراها و ریاست جمهوری در تبلیغات

ایران در تب‌وتاب انتخابات؛ رقابت شوراها و ریاست جمهوری در تبلیغات

فرصت زیادی تا ۲۹ اردیبهشت باقی نمانده است تا کاندیداها از لحظه‌به‌لحظه این زمان استفاده کنند؛ بازار سخنرانی‌های انتخاباتی داغ شده و هرلحظه اخبار جدیدی فضای تبلیغات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: چند روزی بیشتر تا پایان ماراتن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا نمانده است، روزهایی که از همان ثانیه‌های آغازین آن می‌شد رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخاباتی را حس کرد.

کافی است در این روزها سری به خیابان‌ها، کوچه‌ها و فضای مجازی زد تا این شورونشاط انتخاباتی را در سراسر نقاط ایران از شهرهای بزرگ و  کوچک گرفته تا روستاهای دورافتاده احساس کرد؛ رقابتی جدی میان فعالان تبلیغات شوراها و ریاست جمهوری برپاست.

۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه در حالی چندمین روز از تبلیغات انتخابات را پشت سر می‌گذارند که یا کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کرده یا همچنان در بین سخنرانی‌ها و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به دنبال پیدا کردن فرد اصلح هستند.

از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در سراسر کشور، ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر برای شوراهای روستا و ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر برای شوراهای شهر تائید صلاحیت شده‌اندمحمد محمودی‌ شاه‌نشین رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به گزارش عملکرد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در سراسر کشور، ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر برای شوراهای روستا و ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر برای شوراهای شهر تائید صلاحیت شده‌اند.

وی افزود: در روستاها ۹۴.۷۱ درصد ثبت‌نام‌کنندگان و در شهرها ۸۴.۱۶ درصد ثبت‌نام‌کنندگان درنهایت تائید صلاحیت شده‌اند که مشغول رقابت تبلیغاتی هستند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تعداد کرسی‌های شوراهای روستا را ۱۲۰ هزار و ۸۷۳ کرسی اعلام کرد و افزود: در سطح شوراهای شهر نیز ۶۷۳۷ کرسی مورد رقابت قرار دارد.
 


نگاهی به آرایش سیاسی انتخابات شوراهای شهر در برخی استان‌های کشور

حمایت جریان‌ها و احزاب سیاسی از کاندیداها موضوع نسبتاً جدیدی برای نامزدهای انتخابات شوراهای شهر بوده و جایگاه ویژه‌ای را در تبلیغات مجازی و پوسترهای تبلیغاتی آن‌ها به خود اختصاص داده است.

کسب کرسی‌های پارلمان شهری در استان‌های مختلف بهانه‌ای برای رقابتی سنگین میان هزاران نامزد انتخاباتی شده اما آنچه بر حجم این رقابت‌ها افزوده مطرح‌شدن لیست‌های مختلف از گروه‌ها و احزاب سیاسی و همچنین ائتلاف‌ها در استان‌های مختلف است تا این انتخابات علاوه بر رقابت میان نامزدها به رقابتی سنگین‌تر میان احزاب و گروه‌های مختلف تبدیل شود.

درست از چندین هفته قبل از آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی از گوشه و کنار شهرها لیست گروه‌های مختلف سیاسی منتشر شد و در برخی کلان‌شهرها ازجمله تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و ... افراد شاخصی نیز در صدر این لیست‌ها قرار گرفتند تا بتوان انتخابات شوراهای امسال را رقابتی سخت میان گروه‌های مختلف دانست.

خبرگزاری مهر در گزارش‌هایی آرایش سیاسی انتخابات شورای شهر و لیست‌ها و ائتلاف‌های شکل‌گرفته در این فضا را بررسی کرد که گزارش نخست در این رابطه را می‌توانید اینجا بخوانید. اما در دیگر استان‌های کشور نیز فضا کم‌وبیش به سمت شکل‌گیری لیست‌ها و ائتلاف‌ها رفته است که در این گزارش نیز به برخی استان‌های دیگر کشور سر می‌زنیم.

آذربایجان غربی؛ تغییر مکرر لیست‌ها

ستادهای تبلیغاتی نامزدهای شوراهای اسلامی در روزهای اخیر شاهد حضور صدها نفر از هواداران و اقشار مردم است که برای اعلام حمایت و یا بررسی وضعیت به این ستادها در حال رفت‌وآمد هستند. برخی نامزدها نیز با نصب بنرها به همراه عکس‌های خود در کنار مسئولان ازجمله نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از محبوبیت مردمی آن‌ها در جهت جمع‌آوری آرا استفاده کرده‌اند.

در این میان وضعیت ائتلاف گروه‌های مختلف نامزدها نیز قابل‌توجه است برخی از ائتلاف‌ها آغاز نشده در نطفه خفه شدند و برخی ائتلاف‌ها با انتساب به برخی مسئولان و مدیران گوی سبقت را از بقیه ربوده‌اند.

رشد قارچ گونه سایت‌ها و کانال‌ها در فضای رسانه‌ها نیز محسوس است از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها و نیز اتهام زنی به برخی نامزدها، تخریب و اتهام زنی در فضای مجازی طی روزهای اخیر به اوج رسیده است.

در این دوره اصلاح‌طلبان و اصول گریان به‌صورت بارز و مشخص لیستی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ارائه نکرده‌انددر این دوره اصلاح‌طلبان و اصول گریان به‌صورت بارز و مشخص لیستی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ارائه نکرده‌اند.

در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر ارومیه هرکدام از نامزدهای انتخابات با دست زدن به روش‌های متعدد سعی در کسب اکثریت آرا هستند اما رقابت اصلی بین لیست حامیان شهردار ارومیه  و لیست موردحمایت نماینده ارومیه در مجلس است.

در این میان هویت طلبان ارومیه نیز با ارائه لیستی از افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی تحت عنوان افراد متعهد و متخصص پای در عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته‌اند.

بوشهر؛ صدور لیست‌های انتخاباتی

ائتلاف‌ها در سطح شهرها و روستاهای استان بوشهر تشکیل‌شده است و افراد بر اساس آرایش‌های سیاسی و یا بر اساس دیدگاه‌های مشترک فکری و گاهی نیز بر اساس دوستی و یا قرابت فامیلی در یک لیست جای گرفته‌اند.

نشست‌ها و تجمع‌های مربوط به ائتلاف‌ها در نقاط مختلف شهر و به‌ویژه مساجد برگزار می‌شود و در سطح شهرها و روستاها کاندیداها همراه با اعضای ائتلاف خود در مساجد به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

اصول‌گرایان بوشهری لیست کاندیداهای موردحمایت خود را اعلام کرده‌اند و ۹ کاندیدای موردحمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر بوشهر نیز اعلام‌شده است. غیر از این لیست‌ها، ائتلاف‌های متعدد دیگری نیز شکل‌گرفته که فارغ از نگاه سیاسی است.

بسیاری نیز به‌صورت مستقل و فارغ از ائتلاف و لیست‌های حزبی وارد کارزار انتخابات شده‌اند؛ هرچند برخی از این افراد جایگاه مناسبی در بین احزاب دارند ولی ترجیح داده‌اند مستقل وارد انتخابات شوند و یا برخی نیز جایی در لیست‌ها نیافته‌اند.

بافت‌ قومی و قبیله‌ای در شهرها و روستاهای استان بوشهر باعث می‌شود افرادی که دارای قوم و قبیله بیشتر و بزرگ‌تری هستند، شانس بیشتری برای حضور در پارلمان شهری داشته باشند . در دوره‌های گذشته شورای شهر نیز شاهد بوده‌ایم که افراد با تکیه‌بر اقوام و خویشاوندان خود توانسته‌اند جایگاه خوبی در شورای شهر کسب کنند؛ هرچند لیست‌ها و ائتلاف‌ها نیز بی‌تأثیر نبوده است.

خوزستان؛ صف‌بندی‌های انتخاباتی شوراهای شهر

هم‌زمانی انتخابات شوراهای شهر و ریاست جمهوری باعث شده لیست‌های سیاسی بی‌شماری برای انتخابات شوراهای شهر در استان خوزستان از سوی گروه‌های مختلف منتشر شود که تاکنون هیچ‌کدام نتوانسته اقبال چندانی را به خود جلب کند. 

در شهر اهواز به‌عنوان مرکز استان خوزستان که قاعدتاً انتظار می‌رود لیست‌های سیاسی چشمگیری دیده شود، این بار تعدد بالای لیست‌ها و ائتلاف‌ها رمقی برای عرض‌اندام لیست‌های سیاسی نگذاشته و آن‌ها نتوانسته‌اند موج مناسبی برای تصاحب کرسی‌های شورای شهر اهواز ایجاد کنند. 

اصولگرایان با لیست «شورای سالم، شهردار کارآمد و شهری آباد» و در برخی موارد با عنوان «ائتلاف تلاشگران صادق» پا در عرصه انتخابات شورای شهر اهواز گذاشته که وجود چند چهره شاخص که سابقه مدیرکلی، فرمانداری، نامزدی مجلس و عضویت در شورای شهر را دارند، باعث شده، لیست آن‌ها غنی باشد ولی آن‌ها نیز تاکنون موفق نشده‌اند موج موردنظر را برای جلب آرای مردمی جلب کنند هرچند پیش‌بینی می‌شود چند نفر از این لیست درنهایت برای دوره آینده، برخی اتاق‌های ساختمان شورای شهر اهواز در منطقه امانیه را به تسخیر خود درآورند. 

نکته جالب در میان لیست‌های سیاسی، انسجام اصولگرایان در رسیدن به لیست واحد در مقابل چند لیستی اصلاح‌طلبان استنکته جالب در میان لیست‌های سیاسی، انسجام اصولگرایان در رسیدن به لیست واحد در مقابل چند لیستی اصلاح‌طلبان است. اصولگرایان اهواز در حوزه‌های سنتی خود به‌خوبی کارکرده‌اند و به‌صورت چراغ خاموش پایه رأی خود را افزایش داده‌اند ولی اصلاح‌طلبان در هیاهوی شبکه‌های اجتماعی هنوز به لیستی واحد نرسیده‌اند.

در این دوره از انتخابات شورای شهر، لیست‌های صنفی هم وارد انتخابات شده است، لیست بانوان، فعالان محیط‌زیست و... هم وارد عرصه شده‌اند که همانند انتخابات دوره‌های قبل امید چندانی به عرض‌اندام این لیست‌ها وجود ندارد ولی این ائتلاف‌ها می‌تواند پایه رأی برخی افراد که در لیست‌های دیگر حضور دارند یا به‌صورت شخصی جایگاه مردمی دارند را افزایش دهد. 

اکنون مقرهای انتخاباتی با لیست‌های قومی با جمعیت بالایی مواجه است که ائتلاف‌های سیاسی در خوش‌بینانه‌ترین حالت نصف این جمعیت را به خود ندیده‌اند به همین دلیل باید به این لیست‌ها، درصد بالایی از کرسی‌های شورای شهر آینده اهواز را اختصاص داد. 

حضور تک‌چهره‌ها را هیچ‌گاه در انتخابات شورای شهر اهواز و سایر شهرهای خوزستان نباید فراموش کرد به‌گونه‌ای که در دو انتخابات اخیر اهواز همیشه پای حداقل یک تک‌چهره روتوش شده به شورای شهر بازشده است ولی این بار دوز استفاده از چهره‌های روتوش شده و فتوشاپی به‌شدت بالا رفته است و ظاهراً خیلی‌ها به این امتیاز برای تصاحب کرسی شورای شهر اهواز دل‌خوش کرده‌اند. 

کردستان؛ لیست‌های فعالان اجتماعی و فرهنگی

در میان سکوت جریان‌های اصلی سیاسی در استان کردستان به‌ویژه شهر سنندج، شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی گروه‌های فرهنگی و نخبگان دست‌به‌کار شده و با انتشار لیست‌های مختلف افراد موردحمایت خود را برای حضور در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای اسلامی در استان را اعلام کرده‌اند.

در شهر سنندج چندین سازمان مردم‌نهاد و شماری از مهندسان استان دست‌به‌کار شده و با برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد و مصاحبه با شماری از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهر، درنهایت لیست هفت نفره از افراد را برای جلب رأی مردم اعلام کردند.

در لیست اعلام‌شده از سوی یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همچنین شماری از فعالان فرهنگی و حوزه عمران و شهرستانی، هفت نفر به‌عنوان کاندیداهای موردحمایت معرفی‌شده و از مردم سنندج درخواست شده است که به این افراد رأی بدهند.

همچنین از سوی دیگر یاران و همراهان یکی از نماینده‌های سابق مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران هم با برگزاری جلساتی لیستی ۹ نفره را اعلام کرده و از مردم درخواست کرده‌اند به این لیست رأی بدهند.

گفته می‌شود که تعدادی از کاندیداها در میان بی‌تفاوتی‌های جریان‌های سیاسی هم‌اکنون در تلاش برای انتشار لیست‌های تازه برای جلب رأی مردم هستند اقدامی که البته در این فضای مدیریت نشده تبلیغات انتخاباتی در استان کردستان عجیب نیست.

یکی از ویژگی‌های چندین لیست منتشرشده از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین گروه‌های فرهنگی و اجتماعی، افراد مشترک در این لیست است به‌گونه‌ای که چهار عضو سابق شورای اسلامی شهر سنندج معمولاً در اکثر قریب به‌اتفاق لیست‌ها حضور دارند و البته یکی دو عضو جدید که در دوره‌های قبل رد صلاحیت می‌شدند این بار و با تائید صلاحیت به لیست‌های انتخاباتی افزوده‌شده‌اند.


چه خبر از انتخابات؟

اما این روزها اخبار انتخاباتی نیز در نوع خود داغ است، از استعفای هیئت نظارت بر انتخابات در برخی استان‌ها گرفته تا سخنرانی حامیان شاخص کاندیداهای ریاست جمهوری؛ در جدول زیر سرخط برخی اخبار انتخاباتی در استان‌ها را می‌خوانیم.

استانها

سر خط برخی اخبار انتخابات در استان‌ها

اذر بایجان شرقی

سخنگوی دبیرخانه هیات عالی نظارت انتخابات شوراهای اسلامی آذربایجان شرقی خبر داد: برخورد با متخلفان تبلیغات انتخاباتی بر اساس قانون

کاندیداهای ائتلاف «یاران شهر» معرفی شدند

درجهت برگزاری انتخاباتی پرشور و مردمی ائتلاف «یاران شهر» متشکل از نیروهای وفادار نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب با اعلام موجودیت، گام در راه آبادانی و پیشرفت کلانشهر تبریز گذاشت .

آذربایجان غربی

با صدور بیانیه ای اعلام شد؛
اعلام حمایت نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان از «رئیسی»

 حجت‌الاسلام والمسلیمن عسگر دیرباز با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را حجت‌الاسلام ‌ رئیسی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد.

معاون استاندار آذربایجان غربی:

مردم در انتخابات با بصیرت و آگاهی اصلح ترین فرد را انتخاب کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: مردم در انتخابات باید با بصیرت و آگاهی و مطالعه بیشتر اصلح ترین فرد را انتخاب کنند.

اصفهان

ضرغامی در میدان امام اصفهان:

مردم را از رئیسی نهراسانید/ آقایان!سوابق خود شما ترس دارد

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: مردم را از آقای رئیسی نترسانید اگر قرار است سابقه‌ای نیازمند ترس باشد سوابق شما آقایان است.

معاون سیاسی پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص):

توجه به راهبرد اقتصادی موردتاکید رهبری در انتخاب کاندیداهاست

معاون سیاسی پدافند هوایی خاتم الانبیاءگفت: رهبر انقلاب توجه به راهبردهای اقتصادی نامزدها را مورد تاکید قرار دادند چراکه رفع بحران اقتصادی در حل بحران‌های فرهنگی و اجتماعی تاثیر دارد.

فرماندار آران و بیدگل:

رعایت بی طرفی و امانت داری مدنظر عوامل انتخابات باشد

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به نقش مهم هیات اجرایی،نظارت و بازرسی در انتخابات به تعامل بین و پایبندی به قانون در برگزاری انتخابات، گفت: رعایت بی طرفی و امانت داری مدنظر باشد.

اردبیل

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل:

سوءاستفاده از امکانات دولتی برای انتخابات رصد می‌شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: هرگونه سوءاستفاده از امکانات دولتی برای انتخابات از سوی نامزدهای شوراها و هواداران نامزدهای ریاست جمهوری در استان رصد می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات اردبیل اعلام کرد؛

تدارک ۱۵۹۵ شعبه اخذ رأی در اردبیل/۶۶۰۹ نامزد شورا رقابت می‌کنند

 رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل گفت: هزار و ۵۹۵ شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در استان آماده‌سازی شد.

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت اردبیل مطرح کرد؛

۳۵۰ ناظر بر انتخابات شوراهای شهر و روستای اردبیل نظارت می کنند

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت استان نظارت بر انتخابات شهر و روستای استان اردبیل از نظارت ۳۵۰ ناظر بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان خبر داد.

البرز

استاندار البرز انتقاد کرد:

کمیته امحاء با تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی برخورد کند

استاندار البرز ضمن انتقاد از وضعیت تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی در سطح شهرستان ساوجبلاغ از کمیته امحاء خواست با متخلفان برخورد کند.

ایلام

جانشین انتظامی استان ایلام خبر داد:

تدوین طرح جامع امنیت انتخابات در استان ایلام

جانشین انتظامی استان ایلام با اشاره به تدوین طرح جامع امنیت انتخابات، گفت: نیروهای لازم برای امنیت صندوق ها پیش بینی و سازماندهی شده اند.

استاندار ایلام:

۴۳۰ هزار نفر در ایلام واجد شرایط رای دادن هستند

استاندار ایلام گفت: ۴۳۰ هزار نفر در استان ایلام واجد شرایط رای دادن هستند.
********************************************
رئیس ستاد حسن روحانی در استان ایلام حاضر به مناظره نشد

رئیس ستاد حسن روحانی در استان ایلام حاضر به مناظره به علی اصغر شریفی راد از فعالان اصولگرا نشد.

*********************************************

فرماندار ایلام:

۳۰۶ شعبه اخذ رأی در ایلام مستقر می شوند

فرماندار ایلام گفت: ۳۰۶ شعبه اخذ رأی ثابت و سیار برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش بینی شده است.

تهران

رئیس ستاد انتخابات قرچک:

۱۶۰ هزار نفر در قرچک واجد شرایط رای دادن هستند

رئیس ستاد انتخابات شهرستان قرچک گفت: ۱۶۰ هزار نفر در محدوده شهری و روستایی قرچک واجد شرایط رای دادن هستند.

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی:

ستادهای انتخاباتی قالیباف و رئیسی ادغام شدند

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: بعد از کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی، ستادهای این دو نامزد با یکدیگر ادغام شده و ستاد مشترک ایجاد شد.

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی:

قالیباف مردانگی کرد/اتحاد مبارک انقلابیون

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: قالیباف با کناره گیری مردانگی کرد.

رئیس حوزه انتخابیه شهرستان بهارستان:

۶ هزار نفر در برگزاری انتخابات در بهارستان مشارکت دارند

رئیس حوزه انتخابیه شهرستان بهارستان از مشارکت ۶ هزار نفر در برگزاری انتخابات این شهرستان خبر داد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت:

ائتلاف قالیباف و رئیسی جبهه رقیب را ناامید کرد

عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: ائتلاف قالیباف و رئیسی جبهه رقیب را نا امید کرد.

رییس حوزه انتخابیه شهرستان پیشوا خبر داد؛

فعالیت ۲۵۰۰ نفر در برگزاری انتخابات شهرستان پیشوا

رییس حوزه انتخابیه شهرستان پیشوا از فعالیت ۲۵۰۰ نفر در اجرای انتخابات در این شهرستان خبر داد

رییس ستاد انتخابات شهرستان قرچک خبر داد؛

معرفی مسئولین ستاد نامزدهای متخلف انتخاباتی قرچک به دادستانی

رییس ستاد انتخابات شهرستان قرچک گفت: تعدادی از مسئولین ستاد نامزدهای متخلف انتخاباتی جهت رسیدگی قانونی به دادستانی معرفی شدند.

فرماندار شهرستان پردیس:

۲۲ نفر در پردیس انصراف دادند/برخورد با تخلفات انتخاباتی

فرماندار شهرستان پردیس: امسال اجازه هیچگونه تقلب و اقدامات خارج از قانون را نخواهیم داد و چشمهای ناظر، نظارت دقیق را در شهرستان بر عهده دارند.

رییس ستاد انتخابات شهرستان قرچک:

زیرساخت های لازم برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات ایجاد شده است

رییس ستاد انتخابات شهرستان قرچک از فراهم شدن زیرساخت های لازم برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات در شهرستان قرچک خبر داد.

معاون حقوقی رییس جمهور:

دولت قبل بدون برنامه مدون، اقتصاد کشور را بیمارتر کرد

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: دولت قبل بدون برنامه مدون، اقتصاد کشور را بیمارتر کرد

چهارمحال و بختیاری

فرماندار شهرکرد:

۱۵۱ شعبه اخذ رای در شهرکرد دایر می شود

فرماندار شهرکرد گفت: ۱۵۱ شعبه اخذ رای ثابت و سیار در شهرکرد برای انتخابات دایر می شود.

خراسان جنوبی

فرماندار بیرجند:

دو کاندیدای دیگر شورای شهر بیرجند انصراف دادند/ رقابت ۱۰۹ کاندید

فرماندار بیرجند گفت: با انصراف دو کاندیدای انتخابات شورای شهر بیرجند آمار داوطلبین این شهر به ۱۰۹ نفر رسید.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان فردوس:

۱۶۰۰ رأی اولی در شهرستان فردوس پای صندوق های رأی می روند

رئیس ستاد انتخابات شهرستان فردوس گفت: هزار و ۶۰۰ رأی اولی در شهرستان فردوس پای صندوق های رأی خواهند رفت.

خراسان رضوی

با انتشار بیانیه ای صورت پذیرفت؛

تقدیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای مشهد از قالیباف

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های مشهددر بیانیه ای از اقدام قالیباف در کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری به نفع حجت الاسلام رئیسی قدردانی کرد.

فرماندار گناباد خبر داد؛

انصراف ۴ نامزد از شرکت در انتخابات شورای شهر گناباد

فرماندار گناباد گفت: طی چند روز گذشته تعداد ۴ نفر از کاندیداهای شورای شهر گناباد انصراف داده اند.

فرماندار قوچان خبر داد؛

رای گیری الکترونیکی در انتخابات شورای شهر قوچان

فرماندار قوچان گفت: انتخابات شورای شهر قوچان به صورت تمام الکترونیکی برگزار می شود.

قالیباف به مشهد می آید/اعلام جزئیات برنامه های سفر

محمد باقرقالیباف نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، سه شنبه ۲۶ اردیبهشت به مشهد می آید.

زنجان

فرماندارخدابنده:

۱۱۰ هزار نفر در شهرستان خدابنده واجد شرایط برای رای دادن هستند

فرماندار خدابنده گفت: در شهرستان خدابنده بیش از ۱۱۰ الی ۱۱۵ هزار نفر واجد شرایط لازم برای رای دادن در این دو انتخابات هستند.

فرماندار ابهر:

۱۰۸ هزار نفر ابهری واجد شرایط برای رای دادن در انتخابات هستند

فرماندار ابهر گفت: برای بر گزاری این دو انتخابات در شهرستان ابهر سه هزار نفر مشارکت دارند و در این شهرستان بیش از ۱۰۸ هزار نفر واجد شرایط برای رای دادن هستند.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز زنجان:

ویژه برنامه های انتخاباتی در صدا و سیمای زنجان تهیه و پخش می شود

مدیر کل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: رسانه استانی در آستانه خلق حماسه‌ای دیگر، گام بلند برداشته است و ویژه برنامه های متنوع برای حضور گسترده مردم در انتخابات تدارک دیده است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان:

بیش از ۷۶۹ هزار نفر دراستان زنجان واجدشرایط رای دادن هستند

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان گفت: از جمعیت یک میلیون و ۵۷ هزار نفری استان ۷۶۹ هزار و ۷۸۴ نفر واجدین شرایط رأی دادن هستند.

امام جمعه موقت تهران:

دولت منتخب مردم باید برنامه داشته باشد

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تدبیر شعار نیست، بلکه شعور است، گفت: دولت منتخب باید برای مردم برنامه داشته باشد و نباید بنشینیم یک بلایی بیاید و بعدا بگوییم باید چکار کنیم.

سمنان

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

هواداران قالیباف نباید احساس کنند چیزی را از دست داده اند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: نباید هواداران و یاران قالیباف حس کنند چیزی را ازدست‌داده‌اند چراکه قالیباف سرمایه‌ای تمام‌نشدنی برای نظام است.

وزیر نفت دولت دهم:

قالیباف ثابت کرد به دنبال پست و مقام نیست/ دولت به مردم گزارش دهد

 وزیر نفت دولت دهم گفت: امروز قالیباف با کناره گیری خود از کارزار انتخاباتی نشان داد که فرزندان انقلاب به دنبال پست و مقام نیستند و تنها صلاح نظام را مقدم می دانند.

دادستان عمومی و انقلاب سمنان:

۱۱ تذکر کتبی به ستادهای انتخاباتی استان سمنان ابلاغ شد

دادستان عمومی و انقلاب سمنان گفت: از ابتدای آغاز تبلیغات انتخابات تا کنون ۱۱تذکر کتبی به ستادهای تبلیغات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاها در سطح استان ابلاغ شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

چهره غیرمنطقی در مناظره اقتصادی کاندیداها به نمایش گذاشته شد

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چهره غیرمنطقی و غیر معقول در مناظره اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد.

عضو ستاد مرکزی روحانی:

قطع ارتباطات بین المللی هنر نیست/ روحانی به دنبال عزت ایرانی است

عضو کمیته روحانیان ستاد مرکزی حسن روحانی با بیان اینکه قطع ارتباطات بین المللی هنر نیست، گفت: با همه کشورها می توانیم برخورد مسالمت آمیز داشته باشیم.

قم

امیرآبادی فراهانی:

همه باید در صیانت از آرای مردم تلاش کنند

 عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نظام اسلامی نتیجه انتخابات چیزی غیر از اراده مردم نبوده است، گفت: همه باید در صیانت از آرای مردم تلاش کنند.

در قم مطرح شد؛

پیشنهاد لاریجانی برای شیوه جدید در رأی‌گیری انتخابات شوراها

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی بگومگوهای انتخاباتی مردم را آزرده خاطر کرده است اما مردم نباید به مسائل توجه کنند.

آیت الله مکارم شیرازی:

اراذل و اوباش به دنبال ملتهب کردن فضای انتخابات هستند

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه اراذل و اوباش به دنبال ملتهب کردن فضای انتخابات هستند، گفت: جوانان ایران ادب اسلامی را رعایت کنند و نشان دهند که فضای انتخابات امن است.

کردستان

فعال سیاسی در گفتگو با مهر؛

اصلاح طلبی واصولگرایی درکردستان بازارگرمی است/فرهنگ استان درحاشیه

 فعال سیاسی با بیان اینکه اصلاح طلبی و اصولگرایی در کردستان بازارگرمی است، گفت: عده ای برای رسیدن به قدرت در ایام انتخابات خود را به یکی از این دو جریان سیاسی متصل می کنند.

امام جمعه سابق سنندج:

ابراهیم رئیسی بهترین گزینه برای مدیریت کشور است

امام جمعه سابق سنندج، سید ابراهیم رئیسی را بهترین گزینه برای مدیریت کشور دانست و گفت: رئیسی اهل جناح بازی نیست و به همین دلیل می تواند کشور را بهتر ادامه کند.

رئیس ستاد سید ابراهیم رئیسی در کردستان؛

مدیران دولت تدبیر و امید در استان کردستان ناکارآمد بودند

 رئیس ستاد سید ابراهیم رئیسی در استان کردستان گفت: مدیریت دولت تدبیر و امید در کردستان ناکار آمد بوده و ادامه این دولت برای ایران و کردستان جز ضرر سودی نخواهد داشت.

بذرپاش در همایش همبستگی حامیان رئیسی و قالیباف:

اقدام قالیباف تاریخی بود/دولت روحانی عین بازگشت کشور به گذشته

مهرداد بذرپاش در جمع حامیان قالیباف و رئیسی در سنندج گفت: همبستگی بین نیروهای انقلاب با انصراف محمدباقر قالیباف به بهترین شرایط ممکن رسید.

کرمان

رئیس ستاد تبلیغات قالیباف در کرمان:

سفر قالیباف به کرمان لغو شد

حسین فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به کناره گیری محمد باقر قالیباف از کاندیداتوری ریاست جمهوری  سفر قالیباف به کرمان که قرار بود فردا انجام شود لغو شد.

فرمانده انتظامی کرمان:

۸۳ مورد تخلف انتخاباتی در فضای مجازی شناسایی شد

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: در فضای مجازی ۸۳ مورد تخلف به کمک پلیس فتا شناسایی و به مراجع ذیربط معرفی شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان:

حضور مردم در انتخابات دشمنان را مایوس خواهد کرد

رئیس شورای هماهنگ تبلیغات اسلامی استان کرمان حضور مردم در انتخابات را عاملی برای ناامیدی دشمنان دانست.

رئیس دادگستری جیرفت تاکید کرد:

لزوم پرهیز از تخریب و بداخلاقی سیاسی در تبلیغات انتخاباتی

رئیس دادگستری جیرفت بر لزوم پرهیز از تخریب و بداخلاقی سیاسی در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد

دچار آلزایمر سیاسی نشوید/ انتخابات فصل محاسبه عملکرد است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجازه نمی دهیم که نسبت به وعده هایی که در گذشته داده اید دچار آلزایمر سیاسی شوید.

رئیس هیئت اجرایی انتخابات شهرستان کرمان:

آخرین جزییات انتخابات در کرمان/۵۰۰ شعب اخذ رای ایجاد می شود

رئیس هیئت اجرایی انتخابات شهرستان کرمان آخرین جزییات در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان کرمان را تشریح کرد.

مرعشی:

میدان ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست/برجام متعلق به نظام است

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه میدان ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست، گفت: نباید از رهبری و سپاه هزینه کردچون این افتخارات متعلق به همه مردم و نظام هستند.

گلستان

گلستان در انتظار تکرار حماسه حضور؛

۸۰۰۰ گلستانی در انتخابات شوراهارقابت می کنند/حضور ۵۷هزار رأی اولی

رئیس ستاد انتخابات استان گلستان از ثبت‌نام بیش از هشت هزار گلستانی برای رقابت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان خبر داد و گفت: در این دوره گلستان ۵۷ هزار رأی اولی دارد.

در نگین شهر رخ داد؛

مرگ جوان ۱۷ ساله گلستانی هنگام نصب بنر انتخاباتی

نوجوان ۱۷ ساله نگین شهری هنگام نصب بنر تبلیغاتی انتخابات دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد

گیلان

نامزد شورای شهر کلاچای هدف گلوله قرار گرفت/۲ مظنون دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب رودسر از مورد اصابت قرار گرفتن یکی از کاندیداهای پنجمین دوره شورای شهر کلاچای خبر داد و گفت: در این رابطه دو مظنون دستگیر شده اند.

مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات صومعه سرا خبر داد؛

امحاء ۵۰ بنر تبلیغاتی غیرمجاز نامزدهای شورا در صومعه سرا

مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات صومعه سرا از امحاء ۵۰ بنر تبلیغاتی غیرمجاز نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در این شهرستان خبر داد.

هرمزگان

جلیلی:

مردم از شرایط اقتصادی ناراضی هستند/وعده های دولت عملی نشد

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: شرایط اقتصادی کنونی با وعده های داده شده فاصله دارد و نارضایتی مردم شرایط فعلی نمایان است.

جلیلی در بشاگرد:

قیمت ها بالا رفت، برخی هم حذف شدند اما یارانه ثابت ماند

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه با یک شعار به عقب بر نمیگردیم مشکل حل نمی شود گفت: امروز مگر مشکل بیکاری و رکود اقتصادی به این معناست که به جلو رفته ایم؟

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان:

پیش بینی ۱۴۷۴ شعبه اخذ رای در هرمزگان

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان گفت: برای انتخابات ۲۹ اردیبهشت در هرمزگان هزار و ۴۷۴ شعبه اخذ رای پیش بینی شده است.

قائم مقام وزیر کشور:

تجهیزات شعب اخذ رای و صندوق ها آماده است

قائم مقام وزیر کشور گفت: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد و تجهیزات شعب اخذ رای و صندوق ها نیز تامین و آماده است.

همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان خبر داد:

آمادگی همدان برای تأمین برق پایدار در انتخابات

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از آمادگی این شرکت در راستای تأمین برق پایدار در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان:

کاندیدای بی‌توجه به سیمای بصری شهر مدافع حقوق مردم نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بااشاره به تبلیغات برخی کاندیداهای شورای شهر همدان گفت: کاندیدایی که شاخه درخت چنار را برای نصب بنر قطع می کند، مدافع حقوق مردم نخواهد بود.


فضای تبلیغات انتخاباتی در شهرهای مختلف کشور

اما حال و هوای انتخابات شوراهای شهر و روستا به‌رغم قرارگیری در سایه انتخابات ریاست جمهوری ویژگی‌های خاص خود را دارد، تبلیغاتی که تا پیش‌ازاین در فضای مجازی محدودشده بود حالا به سطح شهر آمده و تبلیغات محیطی اوج گرفته است. نگاهی به فضای تبلیغات انتخابات شوراها در برخی استان ها خواهیم داشت.

آذربایجان شرقی؛ تبلیغات به سبک بالیوود

تنها چند روز از آغاز تبلیغات کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر در تبریز می گذرد و مزین شدن سر و سیمای این شهر به تصاویر و پوسترهای تبلیغی کاندیداها خبر از داغ شدن رقابت برای جلوس بر کرسی های شورای پنجم شهر می دهد، رقابتی که جدا از روندهای معمول تبلیغاتی و رقابت کاندیداها، حاشیه های پررنگ تری از متن نیز با خود به همراه داشته است.

کافی است تنها گشتی کوتاه در معابر و خیابان ها و حتی مسیرهای فرعی و کوچه پس کوچه ها بزنید تا اثر و ردپایی از کاندیداهای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بیابید، از پوسترها و تصاویر با طرح ها و رنگ های گوناگون تا ستادهای تبلیغی لوکس و چشمگیر در مناطق برخوردار و به اصطلاح بالای شهری و دفتر و دکان های محقر در مناطق حاشیه نشین منقش به تصاویر کاندیداهای مورد حمایت و تراکت ها و کارت های تبلیغاتی ریز و درشتی که هرگاه در خانه را باز می کنی یا کلید درب خودروی خود را می چرخانید، محکوم به برخورد از نوع نزدیک با آنها هستید.

نکته قابل تامل در این میان اتفاقی شاید نامیمون و عبارت است از تبلیغات خاصی که بنا به قانونی نانوشته در دوره حاضر بیش از ادوار قبل در ذوق مخاطب می زند، تبلیغات برای بانوان کاندیدای انتخابات شورای شهر که تعداد آنها نیز قابل توجه است و البته با سبکی خاص سعی در جلب توجه و البته آرای شهروندان دارند.

بدون شک حضور گسترده زنان در رویدادهای اجتماعی و سیاسی در دنیای امروز یکی از مؤلفه های توسعه یافتگی جوامع به شمار می رود اما این موضوع نمی تواند نافی برخی هنجارها و چهارچوب های مختص هر جامعه ای باشد، موضوعی که به نظر می رسد در تبلیغات کنونی بانوان کاندید برای عضویت شورای شهر تبریز کمرنگ شده است، آنجا که حتی برخی از تصاویر مورد استفاده در تبلیغات محیطی و پوسترها بیشتر به تصاویر ژورنال ها و مجلات آرایشی قرابت دارند تا تصویرسازی از فردی که به دنبال جلب اعتماد شهروندان برای وکالت آنها در پارلمان های محلی است.

 در انتخابات شورای شهر پنجم تبریز شاهد تایید صلاحیت برخی افراد از سوی مراجع چهارگانه هستیم که سابقه محکومیت بابت فساد اخلاقی و مالی دارند البته در این میان نوع تایید صلاحیت داوطلبان و رویکرد به اصطلاح فله ای در گذر دادن افراد از فیلتر دستگاه های مجری برگزاری انتخابات و تعیین و تکلیف شایستگی افراد برای تصدی منسب شوراهای اسلامی نیز علامت سوال های جدی را برانگیخته تا جایی که واکنش ها به تایید صلاحیت برخی افراد مسبوق به سوابق تخلفاتی شکل جدیدی به خود گرفته و تا استعفای اعضای هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی نیز پیش رفته است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی در همین خصوص با انتقاد شدید از برخی تایید صلاحیت های سئوال برانگیز گفت: متأسفانه  در انتخابات شورای شهر پنجم تبریز شاهد تایید صلاحیت برخی افراد از سوی مراجع چهارگانه هستیم که سابقه محکومیت بابت فساد اخلاقی و مالی دارند و حتی برخی تحت تعقیب هستند.

در این میان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی نیز با انتقاد از تایید صلاحیت برخی افراد پرونده دار و با سابقه تخلف و فساد از سوی هیئت مرکزی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها در تهران، از سمت خود استعفا کرده اند.

اصفهان؛ خط خطی کردن اخلاق برای رسیدن به شورا

این روزها رسیدن به شورای شهر جزو آمال و آرزوهای قشرهای مختلف جامعه شده است و این آرزو، گویی پیر و جوان نمی‌شناسد. در شهر اصفهان نیز از خبرنگار، هنرمند، مجری، بازیگر، معلم و حتی کارمندان نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی، مرغ آمال و خیال خویش را به سوی قله شورای شهر رهسپار کرده اند، برخی از این افراد تا دیروز کنار دست ما نشسته‌ بودند اما امروز با اعتماد به نفس مثال‌زدنی در حال تبلیغ برای ورود به شورای شهر اصفهان هستند.

در این میان تبلیغات غیرقانونی کاندیداها از مرد و زن با ارائه عکس‌هایی که بیشتر شایسته قرار دادن در آلبوم خانوادگی و در اندازه‌های نامتعارف است بیش از دیگر تبلیغات شهری به چشم می‌آید و این تقصیری بر گردن ما و میراث گذشتگان است چراکه فراموش کردیم شورای شهر جایگاه افرد نخبه است و تصمیم گیرندگان بر سرنوشت شهرمان را به جای تحقیق درست، از روی ظاهر فردی و یا از میان بازیگران و مجریان انتخاب می‌کنیم.

در میان انتخاب‌های غیراصولی این امر طبیعی به نظر می‌رسد که هر کاندیدایی به تصوراینکه بدین شیوه می‌تواند پای به جایگاه شورای شهر بگذارد از عکس‌های نامتعارفی استفاده کند که حیا و عفاف یک بانو را خط خطی می‌کند و زیبنده چهره نورانی اصفهانی نیست که به شهیدان خود در دفاع مقدس شهره کشور است.

وعده‌های بی‌شمار انتخاباتی از دیگر آسیب‌های تبلیغاتی کاندیداهای پنجمین دوره شورای شهر اصفهان است در این میان احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی در میان وعده‌های انتخاباتی جایگاه نخست را به خود اختصاص می‌دهد و اغلب این افراد هم راهکار خاص و ویژه‌ای دارند که فقط با ورود به شورای شهر می‌توانند از آن سخن به میان بیاورند، این در حالی است که باید به یاد این بیاوریم که برنامه‌هایی بسی پروپیمان‌تر توسط مسئولان در سال‌های گذشته تدوین شده است و حتی وعده‌های کشوری از سوی مسئولان برای رفع این مشکلات داشتیم اما امروز همه می‌دانیم که بسیاری از این وعده‌ها تنها جنبه وقت گذرانی و شائبه‌های تبلیغاتی داشته است.

تهران؛ قرعه کشی و جایزه پراید برای رای دهندگان

در شهرهای شلوغ، بزرگ و با رقابت بالا نصب پوستر و بنر در تمام شهر، هزینه های زیادی در بر دارد و به خوبی هم دیده نمی شود، وقتی امروز  بازدید تلگرامی، امری سهل الوصول است، دیگر چاپ پوستر معقول به نظر نمی آید.

یکی از فعالان کانال های تلگرامی شرق استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من برای تبلیغ هر نامزد در کانال تلگرام مبلغ ۵۰ هزار تومان دریافت می کنم.

وی که معمولا هر پست کانالش بعد از یک روز، حدود یک «کا» بازدید خواهد داشت، اضافه کرد: کاندیداها علاقه بسیار زیادی برای تبلیغات در کانال من دارند.

اگر این مبلغ را با چاپ ۱۰۰۰ پوستر تبلیغاتی در اندازه «آ. سه» که هزینه ای حدود ۲۵۰ هزار تومان و نیز هزینه نصاب که حدود ۴۰۰ هزار تومان است مقایسه کنیم، می بینیم خیلی بهتر است به جای ۶۵۰ هزار تومان، ۵۰ هزار تومان بدهیم، این همان بازدهی است.

در مواردی در شهرستان قرچک، کاندیداها در تبلیغات خود از مردم خواسته اند که از برگه رای که به آن ها داده می شود عکس گرفته و در تلگرام ارسال کنند و در صورت رای آوردن کاندیدای مورد نظر قرعه کشی کرده و خودرو پراید و سکه جایزه می دهند.

البته همه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در استان تهران، بد هم نیستند، تبلیغات نوین، با بهره وری بالا و پاک هم داریم، یکی از این تبلیغات که در سال جاری در برخی از شهرستان های استان تهران مانند ورامین و ملارد دیده شده است، طرح محله گردی است.

پخش نان و پنیر و سبزی از سوی برخی خانم هایی که نامزد انتخاباتی شده اند در برخی شهرهای استان نیز در نوع خود جالب است و این که از سوی کاندیداهای خانم انجام می شود این امر را جالب تر نیز کرده است، تبلیغات انتخاباتی، از نوع نون و پنیر، در برابر کانون های قدرت و شام های چرب، ایده جالبی است، پسماند هم ندارد که چهره شهر را زشت کند.

حوزه علمیه خواهران کوثر(س) ورامین در بیانیه ای به شدت به برخی تصاویر تبلیغاتی کاندیداهای خانم، انتقاد کردآرایش های آنچنانی در تصاویر انتخاباتی، شیوه دگری است که از انتخابات شوراها در سال ۹۲ شروع شد و به دلیل موفقیت برخی از نامزدها در انتخابات و نیز عدم برخورد مقتدرانه عوامل اجرایی انتخابات، در این دوره به اوج خود رسیده است، گویی تصاویر خانم ها تنها در اعلامه های ترحیم نباید وجود داشته باشد.

این نوع تبلیغات در شهرستان های غرب استان تهران بیشتر به چشم می خورد، اما در ورامین به دلیل حساسیت های مذهبی اعتراضات بیشتری را در پی داشته است.حوزه علمیه خواهران کوثر(س) ورامین در بیانیه ای به شدت به برخی تصاویر تبلیغاتی کاندیداهای خانم، انتقاد کرده و این نوع تبلیغات را تاسف آور دانسته است.

خراسان جنوبی؛ وعده‌های شورایی از شعار تا واقعیت

در استان خراسان جنوبی شور و هیجان انتخاباتی در بین شهروندان به وجود آمده و به‌تدریج با افزایش تبلیغات بر این وضعیت نیز افزوده می‌شود. جنب‌وجوش طرفداران در خیابان های اصلی بیرجند حال و هوای انتخاباتی را بر شهر حاکم کرده و فعالیت های آن‌ها برای برگزار انتخاباتی با مشارکت حداکثری را روایت می‌کند.

قدم در خیابان های اصلی شهر که بگذاری نصب بنرهای بزرگ تبلیغاتی از کاندیداها رخ نمایی می‌کند و از ۱۱۲ کاندیدای تأیید صلاحیت شده، تنها عده معدودی ستادهایی را برپا کرده‌اند.

این بار رقابت‌ها در فضای مجازی بر یکدیگر سبقت می‌گیرند و نامزدهای انتخاباتی با ایجاد گروه و کانال های تبلیغاتی، سخن از وعده‌هایی می‌زنند که برخی از آن‌ها ریشه‌ای قدیمی داشته و برای هر دوره از انتخابات، لپ کلام کاندیداها بوده و رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

پرسشی که در این میان باقی می‌ماند این است که اگر قرار بود با این وعده‌های کلیشه‌ای، رویای غبارگرفته توسعه شهری رنگ حقیقت به خود گیرد چرا چهار سال پیش به لطف وعده‌های شورا نشینان چهارم این اتفاق نیفتاده است؟

بروشورهایی که از دست هر جوان و نوجوانی به دست دیگری سپرده شده و این گونه هواداران، نامزد مورد علاقه‌شان را به دیگری معرفی می‌کنند. به این امید که کرسی چهار ساله شورای اسلامی را به فرد مورد علاقه‌شان بسپارند.

فضای مجازی نیز قصه‌ای دیگر از تبلیغات را بیان می‌کند. گروه‌های مجازی در تلگرام سخت مشغول فعالیت و تبلیغ از کاندیداهای خاص هستند. هر کاندیدا گروهی جدید و هر گروهی نیز چندین هزار عضو و طرفدار دارد. حکایت‌ها و شنیده‌ها مبنی بر این است که نامزدها برای تبلیغات در فضای مجازی هزینه کرده و طرفداران نیز به تبلیغات رایگان برای این افراد می‌پردازند.

این نیز یکی از روش‌هایی است که زمان، هزینه و تلاش کمتری را می‌طلبد. بی‌شک استفاده از تبلیغ در فضای مجازی و در اختیار گذاشتن سیم‌کارت و اینترنت در بین هواداران برای ایجاد گروه و تبلیغات نیز ترفندی زیرکانه برای کسب آرا است.

خراسان رضوی؛ از شب های شلوغ تا تبلیغاتی از جنس کارناوال

امسال با توجه به ورود تکنولوژی های جدید به عرصه تبلیغات دارای تفاوت هایی شده است،اگر چه هنوز هم روش های سنتی مانند توزیع پوستر و بروشور و نصب عکس نامزدها مرسوم بوده و کوچه خیابان های شهر مملو از کاغذهای رنگی تبلیغاتی است اما استفاده از شبکه های مجازی شیوه تبلیغات را دگرگون کرده است.

برگزاری سخنرانی ها و مناظرهای تبلیغاتی و راه اندازی کارناوال های خیابانی از جمله دیگر شگردهایی است که این روزها در مشهد به وفور مشاهده شده و پیش بینی می شود در روز آخر تبلیغات به اوج خود برسد.

پس از گرم شدن تنور انتخابات از اواخر هفته گذشته و شدت یافتن مباحث مرتبط با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حضور هواداران در ستادهای انتخاباتی بسیار پررنگ تر از گذشته شده به صورتی که  هر شب حوالی ساعت ۲۱ به بعد، خیل عظیم طرفداران نامزدها از دو طیف سیاسی به خیابان آمده و علاوه بر مباحثه با یکدیگر به توزیع پوستر و خواندن سرودهای دسته جمعی می پردازند.

انجام تبلیغات با الگو گیری از مدل های غربی امسال درمشهد نیز رواج یافته به صورتی که طرفداران نامزدها با دردست داشتن پوستر کاندید مورد علاقه خود به صورت ردیفی در کنار خیابان می ایستند و رهگذران می خواهند به فرد مورد نظر آنها رای دهند.

پدیده دورزدن بی هدف جوانان با اتومبیل هایشان در برخی خیابان های مشهد که ستادهای انتخاباتی اصلی نامزدهای انتخاباتی در آنجا مستقر هستند نیز در این دوره همچون گذشته به چشم می خورد

سمنان؛ درختان هم کاغذی شدند

در نیمه پایانی مهلت تبلیغات انتخابات شورای اسلامی شهر های استان سمنان، نامزدها تمام تلاش خود را برای جلب آراء بیشتر مردم و شهروندان به کار می‌گیرند اما این تلاش‌ها بعضاً به بهای بدقواره جلوه دادن جای‌جای شهر و دیارمان است تا جایی که امروز حتی در سمنان، دامغان،  شاهرود و بسطام، حتی درخت‌ها نیز کاغذی شده‌اند و هر برگشان لبخند یک نامزد شورای شهر را می‌بیند.

اوج این ملغمه زشت را باید حدفاصل بین فلکه جمهوری و میدان امام خمینی(ره) شاهرود دید آنجا که تمرکز بافت تجاری شهر است و همه ۱۲۸نامزد انتخاباتی گویا رقابت خود را ابتدا ازاینجا و آن‌هم بر سر اجاره نجومی ستادها آغاز کردند تا سپس این رقابت به عرصه صندوق‌های رأی کشیده شود این وضعیت در میدان سعدی و معلم سمنان نیز به چشم می خورد اینجا پولها سرنوشت سازی می کنند.

موضوع بدقوارگی شهر در آستانه انتخابات به میدان های اصلی شهرها خلاصه نمی‌شود کافی است نیمه‌شب در خیابان‌ها قدم گذاشت به‌راحتی می‌توان جوانانی را دید که در نیمه‌شب تا بامداد به‌واسطه عرق فامیلی و یا اندکی پول به درودیوار این شهر رحم نمی‌کنند در شاهرود صدای تراکتوری که ساعت یک بامداد دو جوان را در بیل جلوی خود قرارداده و تا نوک درختان بالا می‌برد این روزها لالایی مردم ساکن میدان آزادی، کمربندی بالا و خیابان امام است تراکتوری که به گفته راننده‌اش شبی ۱۵۰ هزار تومان کرایه شده که به نزدیک درختان برود تا دو جوان بتوانند تبلیغی را بر درختی آویزان کنند.

نکته قابل‌تأمل دراین‌بین به‌کارگیری کودکانی است که قطعاً سن قانونی کار ندارند نمونه آن‌ها بسیارند که حتی حقوقش آن‌هم نصف افراد بالغ نمی‌شود با آن‌ها سخت می‌توان صحبت کرد اما در چندجمله‌ای که با زبان بی‌زبانی می‌گویند می‌توان شنید که می‌گویند روزانه ۲۵هزار تومان پول می‌گیرند تا یک هزار تبلیغ را به دست مردم دهند و هرکدام که بر زمین بیافتد حساب نیست.

هنوز پدیده‌های زشت باقی هستند که یکی پس از دیگری شهرهایمان را بدقواره کرده‌اند دیگر این پدیده‌ها شام و نهارهایی است که نامزدها برای رأی گرفتن می‌دهند اسراف و افراط در غالب آن‌ها دیده می‌شود این شاید پدیده‌ای رایج باشد مصاحبه‌ای که در ادامه می‌خوانید فرق شاهرود را سایر نقاط کشور مشخص می‌سازد.

دادستان عمومی و انقلاب سمنان درباره تخلفات انتخاباتی گفت: تا پایان چهارمین روز تبلیغات انتخابات شورای اسلامی شهرها ۱۱تذکر کتبی به ستادها ابلاغ و ۱۰ پرونده تخلف نیز در سطح شهرستان‌های هشت گانه استان تشکیل شده که به جرایم آن با قید تسریع و اولویت، رسیدگی می شود.

زاهدان ؛ حرف اول با قوم و قبیله

هرکس به شیوه ای سعی دارد آرای مردم را به خود جذب کند یکی با عکس های خاص و در سایزهای متفاوت و یکی دیگر با وعده هایی که مطرح می کند. شیوه های تبلیغات برخی از کاندیداها کمی عجیب هم به نظر می رسد به عنوان مثال تعددای از کاندیداها با مدارک کاملا غیر مرتبط ادعاهای جالبی را برای آبادانی شهر مطرح می کنند ادعاهایی که با یک نگاه هم کاملا متوجه غیر عملی بودن آنها می توان شد.

برخی از کاندیداها هم اصلا نه شعاری برای خود انتخاب کرده اند و نه برنامه ای را ارائه می کنند و نه حتی تخصص لازم را دارند و فقط ادعا می کنند که چون پشتوانه فامیلی دارند باید وارد شورای شهر شوند که البته متاسفانه این حق به دلیل برخی نگاه های قومی حاکم بر استان سیستان و بلوچستان برای آن ها ایجاد شده است.

البته فضای مجازی بر روی تبلیغات سنتی این گونه افراد نیز تاثیر گذاشته زیرا این گونه افراد حالا بیشتر به فکر «ممبرهای» کانال های فامیلی و حامیان خود هستند و بیشتر جلسات خود را در گروه های تلگرامی برگزار می کنند.

در این میان برخی دیگر نیز به جای برنامه های عملی مرتبط با فضای شهر قول های جالبی می دهند که فقط به منظور جذب آرا است به عنوان مثال یکی از کاندیداهاش شورای شهر زاهدان قول احداث «تله کابین» و «پارک آبی» را در شهر زاهدان مطرح می کند که در نوع خود جالب توجه است اما در خصوص اینکه منابع مالی آن از کجا تامین می شود هیچ گونه توضیحی ارائه نمی کند.

قم؛ تنور داغ انتخابات در خیابان‌ها

«صفائیه» یکی از خیابان‌های معروف و مهم شهر قم است که علاوه بر مراکز تجاری فراوانی که در آن وجود دارد، تقریباً به عنوان مرکز شهر قم مطرح است که فاصله چندانی هم با حرم مطهر حضرت معصومه(س) ندارد.آنچه که این روزها این خیابان را دوباره در کانون توجهات قرار داده است انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر است.

البته گرچه بنابر گفته رضا سیار فرماندار قم در صحبت با خبرنگار مهر، بر اساس مصوبه شورای تأمین استان و به منظور جلوگیری از مشکل ترافیکی و پیشگیری از سلب آسایش کسبه و شهروندان، راه‌اندازی ستاد انتخاباتی از سوی نامزدهای شورای اسلامی شهر قم در خیابان صفائیه ممنوع شده است، اما به دلیل منع این مورد برای کاندیداهای ریاست جمهوری، ستادهای اصلی کاندیداها در این خیابان متمرکز شده و بسیاری از پوستر نامزدها هم بر در و دیوار این خیابان قابل مشاهده است.

آنچه که این روزها و باید بهتر گفت این شب‌ها در این خیابان مشاهده می‌شود تنور داغ انتخابات است، ستادهای انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی، قالیباف و حجت الاسلام روحانی در این خیابان مستقر است و نزدیکی این ستادها به یکدیگر باعث تجمع طرفدارانش در این خیابان شده است.

رقابت در قم بین حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و حجت الاسلام ابراهیم رئیسی تولیت آستان مقدس حرم امام رضا(ع) استاز آنجایی که بر اساس مشاهدات و آنچه که از رفتار انتخاباتی مردم بر می‌آید رقابت در قم بین حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و حجت الاسلام ابراهیم رئیسی تولیت آستان مقدس حرم امام رضا(ع) است، طرفداران این دو نامزد چند شبی است که خیابان را برای چند ساعت قرق می‌کنند.

فرماندار قم ادامه داد: برگزاری متینگ‌های انتخاباتی و همچنین سخنرانی‌ها هنوز هم برای مردم جذاب است و البته این موارد همگی باید در محیط‌های بسته باشد نه اینکه به سمت خیابان و یا خارج از محیط بسته کشیده شود که قطعاً امری غیر قانونی است.

کرمان ؛ قربانی شدن شهر در هیاهوی تبلیغات شورا

در شهرهای کوچک و روستاها مهمترین مولفه جذب رای فامیلی و وابستگی های قومی است اما در شهرهای بزرگی مانند کرمان، رفسنجان، سیرجان و زرند کاندیداها سعی می کنند حافظه تصویری مردم را تحریک کنند و عکس ها و اسامی خود را بر روی بنرهای بزرگ در مقابل چشم مردم در خیابان های شهرها قرار داده اند.

در واقع به جای اینکه آگاهی مردم نسبت به افکار کاندیداها تحریک شود تنها روی حافظه کوتاه مدت مردم برای آشنایی با چهره و نام کاندیداها تمرکز شده است.

از سوی دیگر کاندیداها با اجاره کردن ساختمان های بزرگ در معابر اصلی شهر آن ها را مملو از صندلی کرده اند و با پخش آهنگ های مختلف سعی می کنند جوانان را به سمت خود جذب کنند.

کاندیداها نه برنامه دارند و نه حتی سعی می کنند وعده ای به مردم بدهند، در معدود هدف گذاری های  صورت گرفته نیز وعده های بی ارتباطی مانند ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ... در دستور کار قرار گرفته که هیچ ارتباطی با شورای شهر و روستا ندارد.

اما نکته ای که به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است تبلیغات نا متعارف کاندیداها بر روی تاسیسات شهری و حتی درختان است، صدمه زدن به بیت المال برای کسب رای مردم امری است که نشان می دهد برخی کاندیدا ها برای رسیدن به صندلی شورای شهر از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

از سوی دیگر رعایت نشدن شئونات اسلامی در برخی از تبلیغات استفاده از چهره های آرایش شده در تبلیغات حالا اعتراض برخی از چهره های مذهبی و مسئولان نهادهای فرهنگی را هم به همراه داشته است.

رقابت ۳۵ نفر برای کسب هر کرسی در کرمان موجب شده افراد بسیاری که در نگاه اول مشخص می شود توانایی حضور در پارلمان محلی را ندارند به این عرصه پای بگذارند، هزینه های هنگفت تبلیغات کاغذی، هر چند نتوانسته است جلوی انتشار بی رویه و چسباندن بی ضابطه پوسترها را در سطح شهر بگیرد اما به وضوح میتوان گرایش کاندیداها به سمت فضای مجازی را دید.

همدان ؛ تلاش برای مشارکت در سرنوشت شهر

نه کاهش تعداد صندلی‌های نمایندگان در شورای شهر همدان و نه مشکلات بی‌شمار همدان و نه حتی نقد و نظرهای اجتماعی مردم در فضای مجازی نسبت به کارنامه افراد غیرمتخصص در شوراها، هیچ‌کدام نتوانست تعداد پرشمار افرادی را که می‌خواستند خود را نامزد نمایندگی در شورای شهر همدان کنند، از راهی که آمده بودند، بازگرداند.

نگاهی به لیست ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات شورای شهر نشان می‌دهد که افرادی از اعضای فعلی، سابق و اسبق شورای شهر همدان گرفته تا چهره‌های هنری و ورزشی و بازنشسته‌ها چشم به کرسی‌های شورای شهر همدان دوخته‌اند تا به گفته خودشان با راه‌یابی به این شورا قدمی درراه آبادانی همدان بردارند.

ولی نکته قابل‌تأمل عدم آشنایی افراد کاندیدا با وظایف و کارکردهای این نهاد مردمی بوده و هر یک افراد با هر نیت و هدفی در لباس خدمتگزاری و به‌منظور رفع مشکلات ریشه‌دار و لکه‌های شهر که اعضای دوره های قبلی نتوانستند در رفع آن‌ها مثمر ثمر واقع بشوند.

طبق اعلام ستاد برگزاری انتخابات شهرستان همدان، ۲۹۸ نفر برای رقابت و حضور در انتخابات شورای شهر همدان ثبت‌نام کرده‌اند که با استناد به همین آمار می‌توان گفت که در همدان به ازای هر کرسی نمایندگی در دوره پنجم شورا، ۲۷ نفر خواستار عضویت در شورا هستند، شورایی که در این دوره تنها ۱۱ کرسی نمایندگی دارد.

کاندیدا شدن ۲۹۸ نفر از جوانان و میانسالان و ریش‌سفیدان شهر همدان در انتخابات پیش رو و رایزنی برای پیروزی در دوئل انتخابات همگی پیام‌های متعددی دارد که در جای خود قابل‌توجه و بررسی است.

در کنار تبلیغات مختلف در فضای حقیقی و مجازی و دیدارهای مردمی و غیره، برگزاری مناظره‌ها و پرسش و پاسخ‌های دانشجویی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده به‌طوری‌که چند نفر از کاندیداهای انتخابات در محافل دانشجویی جمع می‌شوند و علاوه بر پاسخگویی به سؤالات دانشجویان در مورد مباحث مختلف با یکدیگر به بحث و گفتگو می‌پردازند.

یزد؛ آیا مدل‌ها به شورای شهر راه می‌یابند؟

هر چند ابعاد و کیفیت تبلیغات قانونی پیش از آغاز دوره تبلیغات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد به کاندیداها اعلام شده است اما نصب بنرهای تمام قد از کاندیداها به ویژه بانوان با چهره‌های بزک کرده و آرایش شده نشان داد که مدل‌های بسیاری برای ورود به شورای شهر صف کشیده‌اند.

دارالعباده این روزها دیگر دارالعباده نیست، بانوانی که برای راه‌یابی به شورای شهر حتی عفاف را خرج کرده‌اند و با حضور در آتلیه‌های عکاسی و گرفتن تصاویری که البته فتوشاپ نیز به مدد آنها آمده، شیوه‌های نادرستی را برای رقابت در پیش گرفته‌اند.

البته این شیوه تبلیغات تنها مختص بانوان نیست بلکه آقایان متقاضی ورود به شورا هم این شیوه را البته کمرنگ‌تر دنبال کرده‌اند. این شیوه از تبلیغات که از دور قبلی شورای شهر یزد باب شد و در این دوره با شکل بسیار پررنگ‌تری دنبال شده است، این رقابت مهم سیاسی را به شویی برای نمایش زیبایی‌های ساختگی تبدیل کرده است.

البته در بین تبلیغات بانوان برای تصاحب کرسی شورای اسلامی شهر یزد، کاندیداهایی هستند که حتی از درج تصویر در کنار تبلیغات خود پرهیز کرده‌اند و نشان داده‌اند که صندلی شورا به هر قیمتی نمی‌ارزد.

یکی از بانوان یزدی درباره شیوه تبلیغات کاندیداها گفت: یزدی‌ها همواره به متانت و وقار شهره بوده و هستند و این شیوه تبلیغات برخی از بانوان کاندیدا نشان داد که راهیابی این افراد به شورا آسیب جدی برای شهر محسوب می‌شود.

برخی از کاندیداها از هیچ آرایشی برای تهیه بنرهای تبلیغاتی دریغ نکرده‌اند و نمایش آنها بیشتر شبیه آلبوم عروسی استساناز محمدی ادامه داد: برخی از کاندیداها از هیچ آرایشی برای تهیه بنرهای تبلیغاتی دریغ نکرده‌اند و نمایش آنها بیشتر شبیه آلبوم عروسی است، آنها خواسته‌اند به این شیوه توجه جوانان را جلب کرده و به شورا راه یابند غافل از اینکه مردم با شناخت رای می‌دهند نه با نگاه!

دبیر ستاد انتخابات استان یزد در مورد این تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی به خبرنگار مهر گفت: اگر تصاویر خارج از عرف اسلامی باشد از طریق ستاد انتخابات شهرستان یزد پیگیری خواهد شد.


سخنرانی کاندیداهای ریاست جمهوری

اما این روزها علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری برای دیدار با هواداران خود راهی استان‌ها و شهرستان ها می‌شوند که در این میان سفرها و برنامه های سخنرانی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم و حسن روحانی طی روز گذشته ملموس‌تر و بیشتر از سه کاندیدای دیگر بود. هرچند که می توان گفت بزرگترین شوک را محمد باقر قالیباف با بیانیه اش به فضای انتخابات وارد کرد.

سر خط برخی اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری را در جدول زیر مرور می کنیم.

کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟

استان

نام کاندیدا

بخشی از اظهارات

آذربایجان شرقی

مصطفی میرسلیم

میرسلیم در تبریز مطرح کرد:

جواب این‌همه اشتباه دولت را چه کسی می‌دهد/قدر انقلاب را نمی‌دانند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: جواب این‌همه اشتباه دولت را چه کسی می‌دهد، دولت در این چهار سال اشتباهات زیادی داشت.

سید مصطفی میرسلیم در جمع مردم تبریز گفت: امروز استقلالمان را مدیون شهدا هستیم، کسی را باید انتخاب کرد که از ته دل به ایران اعتقاد داشته باشد و ایرانی را فدای اجنبی نکند.

وی ادامه داد: برخی‌ها فکر می‌کنند با مذاکره با امریکا مشکلات حل می‌شود  و حتی باآنکه می‌دانند از امریکا جز کلک و حیله برنمی‌آید اما باز بر حرف خودشان اصرار دارند .

آذر بایجان غربی

مصطفی میر سلیم

۹۰درصد قاچاق برای خود دولت است/ کناره‌گیری نمی‌کنم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نفع کسی کنار نمی‌روم چون عملکرد خوبی دارم و حیف است من کنار بروم.

سید مصطفی آقا میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سفر های تبلیغاتی خود در جمع دانشجویان دانشگاه ارومیه با بیان اینکه به نظر ما چاره حل مشکلات کشور جز به دست کسانی که اهل شناخت و تجربه باشند میسر نمی شود افزود: دولت یازدهم تمام فرصت های موجود در زمینه های مختلف اجتماعی و کشاورزی را سوزاند. شروع حاشیه نشینی، اعتیاد و مفاسد موجود حاصل بی تدبیری شما دولتی ها است.

میرسلیم با بیان اینکه با شعار نمی توان کاری کرد افزود: متاسفانه مبنای فکری دولت یازدهم این گونه بود که ما مواجه با تحریم هستیم و این موضوع کشور را فلج کرده و برداشتن تحریم بر مبنای مذاکره مستقیم آمریکا امکان پذیر است و می توانیم نفت را بفروشیم و با واردات، مردم را به رفاه برسانیم.

اصفهان

حجت الاسلام رییسی

رئیسی در اجتماع عظیم مردم اصفهان: عزتمندانه با همه دولت ها تعامل می کنیم


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ بیگانه‌ای برای باز کردن قفل‌ها بدون نگاه به منافعش عمل نمی‌کند گفت: نگاه به بیگانگان به عنوان حل مشکلات ما غلط است

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اجتماع عظیم مردم اصفهان، گفت: استان اصفهان قطب کشاورزی، صنعت و گردشگری است. امروز زمینه کار در توریسم علمی و سلامت وجود دارد.

رئیسی با بیان اینکه هیچ بیگانه‌ای برای باز کردن قفل‌ها بدون نگاه به منافعش عمل نمی‌کند، اظهارداشت: نگاه به بیگانگان به عنوان حل مشکلات ما غلط است. کشور ما به برکت عنایت حضرت حق دارای ذخایر و متابع و ثروت بسیار است.

وی تصریح کرد: نیروی متراکم انسانی ارزشمند است و مردم می‌توانند از مشکلات گره بگشایند.

بوشهر

حجت الاسلام رییسی

حجت‌الاسلام رئیسی: ۵۰ درصد از ظرفیت صنعتی کشور تعطیل شده است

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع مردم بوشهر اظهار داشت: مردم استان بوشهر که با غیرت و بصیرت اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران اشغال شود و در مقابل انگلیسی‌ها و استکبار جهانی ایستادند، با وجود این همه ذخایر مادی و نیروی متراکم انسانی حق نیست درگیر مجموعه ناکارآمد در کشور باشند.

وی اضافه کرد: با عملکرد وزرایی که اکنون در حال فعالیت هستند، ۵۰ درصد از ظرفیت صنعتی کشور تعطیل شده و دلیل تعطیلی را به خاطر کمبود نقدینگی عنوان کردند. آیا واقعاً مشکل کشورمان نقدینگی است؟ مشکل مدیریتی است.

تهران

محمدباقر قالیباف

بیانیه مهم قالیباف صادر شد؛

اتحاد برای مردم/ قالیباف حامیانش را به حمایت از رئیسی فراخواند

قالیباف با صدور بیانیه‌ای ضمن فراخواندن حامیانش به رأی دادن به رئیسی، اعلام کرد نیروهای انقلاب علیه ناکارآمدی دولت فعلی ائتلاف خواهند کرد.

تهران

مصطفی میرسلیم

جوانان باید بتوانند خودشان را نشان دهند

نامزد انتخابات توسعه امکانات ورزشی را یکی از برنامه های خود عنوان کرد و گفت: باید جوانان بتوانند خودشان را نشان دهند تا آثار مثبتش برای خود جوانان و جامعه افزایش یابد.

میرسلیم در خصوص برنامه هایش برای رفع اعتیاد و بزهکاری های اجتماعی گفت: طبع جوانی به سمت درستی و پاکی است و باید در برنامه های مختلف به آن توجه شود، البته باید امکانات ورزشی را زیاد کرد زیرا اگر جسم جوان سالم باشد در برابر بسیاری از مشکلات ایستادگی می کند.

میرسلیم تامین مسکن ارزان را برنامه خود برای جوانان اعلام کرد و گفت: مسکن ارزان البته به معنای مسکن بی کیفیت نیست بلکه دولت باید زمین ارزان را برای ساخت مسکن درست و با کیفیت در اختیار مردم بگذارد. اقتصاد مسکن یک راه دیگر برای تامین مسکن جوانان است، بزرگ ترها باید از جوانان حمایت کنند و از طرف دیگر اجاره ای که پرداخت می کنند برای اقساط خانه حساب شود.

زنجان

حجت الاسلام روحانی

حجت الاسلام روحانی: با برجام اشتغال، سرمایه گذاری، فضای آرام و امنیت را ایجاد کردیم


حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جمع مردم زنجان و در سالن ۶هزار نفری شهر زنجان با بیان اینکه برخی ها با توهین به مردم، جامعه، معلمین و فقرا می خواهند برای خودشان رای جمع کنند، گفت: ما رای را برای ایران، برای اقتدار و عزت ایران، برای مردم ایران، برای زنان و همه آحاد جامعه می خواهیم.

وی با بیان اینکه عده ای جوانان را فقط جوانان اطراف خود می بینند، افزود: جوانان بهتر از شماها شب عاشورا، شب احیا و دعا را می شناسند و شما تنها دور و بر خودتان را می بینید و جامعه را در انحصار خود و در حصر افکار خود می بینید.

روحانی افزود: ما قبول داریم قدرت از اقتصاد است، قدرت از سیاست است، قدرت از نیروهای مسلح است و اما قدرت ما مال این جوانان عزیز است اگر دشمنان می ترسند از این جوانان می ترسند. قدرت ما به ایمان جوانان ایرانی است.

فارس

حجت الاسلام رییسی

رئیسی در جمع مردم شیراز: اگر اقتصاد به معنای رانت دادن است، ما بلد نیستیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه سایه جنگ را از این کشور دور کرده، حضور جوانان متدین و برومند این کشور است.

سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم شیراز و در مصلای این شهر، اظهار داشت: کشور ما دارای نعمت ها و منابع بسیاری است که ویژگی برجسته ای است و منابع انسانی خلاق و نوآوری هم دارد.

رئیسی افزود: قرار بود اول این دولت ورود کالای خارجی کاهش داشته باشد اما هر سال ۱۰ میلیارد دلار کالا وارد می شود. آیا قاچاق کالا قابل حل نیست؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چرا این میزان فقر، بیکاری و تبعیض در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: دلیل دارد، یکی از دلایل آن قاچاق کالا، دیگری واردات بی رویه کالا به کشور است.

تهران

قالیباف

قالیباف در شبکه خبر: اشتغال کلید اساسی حل همه مشکلات است


نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اشتغال کلید اساسی حل همه مشکلات از جمله مشکل ازدواج و از هم پاشیدگی زندگی هاست.

محمدباقر قالیباف با حضور در شبکه خبر درباره رونق تولید گفت: در حوزه مسائل بحران اقتصادی در همه دنیا وقتی بحران اقتصادی شکل می گیرد، دولت مسئولیت پیدا می کند و به طور مستقیم دخالت می کند. امروز ما در کشور مشکل بیکاری، رکود و گرانی داریم که نباید یک به یک به آنها نگاه کنیم.

وی افزود: مصمم هستیم نظام بانکی را اصلاح کنیم، شفافیت، کنترل در واگذاری و نظارت بر حوزه تولید کرده و از رانت در حوزه واگذاری وام جلوگیری کنیم. در یک سال ۵۴۰ هزار میلیارد تومان وام داده شده است؛ همه وام ها را چند هزار نفر گرفتند این نشان می دهد که عدالت و اولویت در نظر گرفته نشده است.

تهران

جهانگیری

جهانگیری در گفتگوی ویژه خبری:

باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم که منجر به تولید شغل می شود

اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهارداشت: در برنامه ششم به مسئله اشتغال پرداخته شد و تاکید شده ما باید سالی ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: ما باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم که منجر به تولید شغل می شود.

تهران

مصطفی میرسلیم

میرسلیم در رادیو جوان: فساد و ویژه‌خواری مانع کسب‌وکار شد/ مسکن ارزان را سامان می دهیم

سیدمصطفی آقامیرسلیم یکی از کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگویی با رادیو جوان طی سخنانی اظهار داشت:  بحران‌های اقتصادی در دنیا یکی از عواملی هستند آسیب‌هایی به فضای کسب و کار وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار اعطای تسهیلات توسط دولت‌ها به بنگاه‌هایی اقتصادی است اما به دلیل وجود مشکلاتی بین دولت و بنگاه‌ها بخشی از تسهیلات ذوب می‌شوند. همچنین یکی دیگر از مشکلات در این زمینه موضوع فساد و ویژه‌خواری است بنابراین اگر بخواهیم تسهیلات به شکل درست در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد، باید فساد اقتصادی و ویژه‌خواری را چاره‌جویی کنیم.

مازندران

حجت الاسلام روحانی

ملت ایران با پایداری و استقامت راه آینده را انتخاب می کند


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت ایران با پایداری و استقامت، راه آینده را انتخاب می کند و با نشاط و باقدرت همه پای صندوق های رأی خواهیم بود.

حجت الاسلام حسن روحانی در جمع مردم ساری در سالن ورزشی سید رسول حسینی ساری، با بیان اینکه انتخابات بین دو تفکر است افزود: در روز جمعه همه جوانان، مردم، زنان، روستاییان و شهروندان همه پای صندوق های رأی بیائید و همه و همه پای صندوق های رأی شرکت کنید.

وی خطاب به کاندیداهای رقیب با بیان اینکه اگر برنامه دیگری دارید، اعلام کنید، اظهار داشت: شما غصه دین مردم را نخورید، غصه دنیای خودتان را بخورید.

کد خبر 3980173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha