۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱

فرزاد جهان بین عنوان کرد:

منع کشتن اسیر جنگی در اسلام/ تصریح آیه ۴ سوره محمد و سیره نبوی

منع کشتن اسیر جنگی در اسلام/ تصریح آیه ۴ سوره محمد و سیره نبوی

استاد دانشگاه شاهد گفت: آیه ۴ سوره محمد صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست. همچنین سیره و عمل پیامبر اکرم (ص) نیز چنین بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه شاهد در کانال تلگرامی شخصی خود در مورد به شهادت رسیدن شهید محسن حججی و دیگر اسرایی که به دست داعش به شهادت می رسند، نوشت: در قانون و شریعت اسلام، کشتن اسیر به ‌هیچ ‌وجه جایز نیست و آیه‌ ۴ سوره‌ محمد (ص) بدان صراحت دارد: «فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا...

وی در ادامه افزوده است: این آیه می فرماید: پس چون با کسانی که کفر ورزیده‏اند برخورد کنید، گردن‌ها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پای درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید. سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است... .

این استاد دانشگاه شاهد در ادامه آورده است: آیه صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، زیرا «منَّ و فداء» یعنی آزاد کنید یا فدیه بگیرید را ذکر نموده است و قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، می‌بایست فرموده باشد.

جهان بین با اشاره به اینکه سیره و عمل پیامبر اکرم(ص) نیز چنین بود، می نویسد: در بعضی از جنگ‌ها، مصلحت مسلمین اقتضا می‌نمود که اسرای جنگی فدیه بدهند (آن‌هایی که مال و ثروت داشتند)، گاهی اسرا برای آزاد شدن مأمور بودند تا به مسلمانان خواندن و نوشتن آموزش دهند، گاهی هم پیامبر(ص) اسرا را بدون قید و شرط آزاد می‌کرد؛ چنان‌که ایشان با اسرای قبیله‌ «طی» چنین رفتار نمود.

کد خبر 4057295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha