۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵

بحران مدیریت آب در استان ایلام،

۱۸ هزار نفر در ملکشاهی آب ندارند/اینجا کسی صدای مردم را نمی شوند

۱۸ هزار نفر در ملکشاهی آب ندارند/اینجا کسی صدای مردم را نمی شوند

ایلام-این روزها شهرستان ملکشاهی به دلیل ضعف مدیریت آب در استان ایلام با معضل بزرگ آب آشامیدنی مواجه است، مشکلی که باعث شده مردم در طول روز کیلومترها راه را برای تهیه آب طی کنند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: مردم شهرستان ملکشاهی روزهای بسیار سختی را سپری می کنند، آب موجود در خانه ها هم طبق گفته خود مردم برای شست و شو و حمام هم مناسب نیست چه برسد به برای آشامیدن.

طبق گفته مردم آب از لحاظ کمیت و کیفیت دارای مشکل اساسی است و مردم هر روز یا آب دبه ای می خرند یا با طی مسافت دها کیلومتری از چشمه ها آب تهیه می کنند.

علاوه بر طی مسافت باید مردم برای تهیه آب از چشمه های شهرستان صف های طولانی تشکیل دهند و با صرف هزینه و وقت زیاد، آب روزانه خود را تهیه کنند، البته در این بین افرادی هم هستند که اقدام به فروش آب دبه ای در شهرستان کرده اند.

جالب اینجاست این شهرستان دارای منابع عظیم آبی است که به لیل عدم مدیریت صحیح به این حال و روز دچار شده است، معضلی که طی سال های گذشته هم وجود داشته و امسال نیز مانند گذشته مسئولان برنامه ریزی صحیحی برای حل آن نداشته اند.

طبق گفته مردم آب لوله کشی شهرستان که هم اکنون در خانه ها وجود دارد دارای کدورت بسیار بالاست و مزه ای بسیار تلخ  دارد که اصلا قابل استفاده نیست.

علی اکبری از شهروندان شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد شدید از مسئولان، گفت: واقعا کسی صدای مردم شهرستان را نمی شوند، امروز مردم شهرستان یا در حال خرید آب هستند یا در طول روز در حال رفت و آمد برای تهیه آب از سرچشمه ها هستند.

وی گفت: چند سال پیش قرار بود پروژه آبرسانی به شهرستان به بهره برداری برسد ولی مسئولان عنوان می کنند که اعتبار لازم و کافی وجود ندارد، حالا سوال اینجاست مردم شهرستان تا کی باید با این آب بی کیفیت و معضل تهیه آب دست و پنجه نرم کنند.

محمد عباسی از دیگر شهروندان شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه هر روز در رفت و آمد برای تهیه آب هستیم چراکه آب موجود در شهرستان برای هیچ چیزی قابل استفاده نیست.

طرح آبرسانی  به ملکشاهی به سرانجام نرسید

اسد قاسمی فرماندار شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح آبرسانی به شهرستان ملکشاهی از سد چم گردلان ایلام از سال ۱۳۹۱ آغاز شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی گفت: این طرح شامل انتقال، توزیع و تصفیه آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان ملکشاهی است.

قاسمی با اشاره به اینکه طول خط انتقال این طرح ۲۴ کیلومتر است، افزود: ۷۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه این طرح بوده است.

وی تصریح کرد: علت تاخیر پروژه هم این است که تصفیه خانه این طرح نیازمند تجهیزات فنی است و حتما باید در شورای عالی فنی موافقت شود.

فرماندار ملکشاهی تصریح کرد: طبق گفته مسئولان آب و فاضلاب شهری ایلام این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

طبق گفته مسئولان برنامه و بودجه استان ایلام، اعتبار لازم برای اجرای این پروژه تامین شده است.

شهرستان ملکشاهی به دلیل عدم مدیریت صحیح از کمبود آب رنج می برد

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهرستان ملکشاهی از کمبود آب رنج می برد.

سلام امینی هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ملکشاهی به دلیل مدیریت ناصحیح صورت گرفته از مشکل کمبود آب رنج می برند.

وی ادامه داد: ملکشاهی از لحاظ منابع آبی غنی است ولی هنوز مشکل تامین آب برای مردم وجود دارد که اهالی این منطقه برای حل آن به چشمه های اطراف شهرستان مراجعه و نیاز خود را برطرف می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت : طرح انتقال آب از سد چم گردلان سال ۹۱ برای حل این مشکل آغاز شد ولی به دلیل عدم تامین اعتبار لازم تنها ۳۰ درصد پیشرفت دارد که قابل قبول نیست و در این راستا با وزیر نیرو و قائم مقام ایشان جلسات متعددی انجام شد.

وی اظهار کرد : امسال ۵۰ میلیارد ریال برای سرعت بخشی در اجرای این طرح اختصاص یافت که با رایزنی های صورت گرفته این اعتبار به ۷۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

عملکرد مدیریت آبفای استان ایلام رضایت‌بخش نیست

امینی گفت: هر سال با شروع فصل تابستان شاهد قطعی آب در نقاط مختلف شهر ایلام بوده و این امر موجبات نارضایتی مردم را به همراه دارد.

وی گفت: در شهر ایلام، ما مشکل تامین آب نداریم بلکه مشکل در شبکه توزیع و فرسوده و قدیمی بودن بخش هایی از این شبکه است.

امینی افزود: عمر شبکه توزیع و انتقال آب شهر ایلام ۲۸ سال است؛ این در حالی است که عمر مفید این شبکه‌ها ۲۵ سال بوده و بازسازی این شبکه یک امر ضروری به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر بایستی وضعیت موجود را مدیریت کرد و بعد ‌از آن با تزریق اعتبار، مابقی شبکه را بازسازی کرد که در این خصوص پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی با وزیر محترم نیرو و قائم مقام ایشان صورت گرفته اما متاسفانه عزم جدی برای حل این موضوع در مدیریت  آبفای استان مشاهده نمی‌شود.

وی گفت: عملکرد مدیریت آبفای استان رضایت بخش نیست؛ ایشان نباید امور را به حال خود واگذار کرده و با شروع فصل تابستان و بروز مشکل به فکر چاره بیافتند و بعد از فصل تابستان باز دوباره همه چیز را به حال خود واگذار کنند.

کد خبر 4064954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha