۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱

در نشست خبری جشنواره تجسمی جوانان مطرح شد

رویدادی پر مشغله/ استان‌های زیادی متقاضی برپایی جشنواره نیستند

رویدادی پر مشغله/ استان‌های زیادی متقاضی برپایی جشنواره نیستند

نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در حالی صبح امروز ۱۲ شهریور برگزار شد که این جشنواره ۲۰ تا ۲۳ شهریور در کرمان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان صبح امروز ۱۲ شهریور با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا علیزاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان کرمان و رضوان صادق زاده دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست این جشنواره که ۲۰ تا ۲۳ شهریور در کرمان برگزار می شود، ملانوروزی بیان کرد: خوشحال هستم امروز درباره یکی از فعالیت هایی صحبت می کنیم که مهمترین اتفاقی است که از طرف دفتر هنرهای تجسمی باید برگزار شود. در طول سال بیش از ۳۵ جشنواره تجسمی به صورت موازی در کشور برگزار می شود که هر کدام بخشی از هنرهای تجسمی را پوشش می دهد اما برای جوان ها هیچ جشنواره تجسمی در کشور نداریم. جشنواره ای که استعدادهای جوانان در آن شناسایی شود و از این استعدادها تقدیر شود.

وی گفت: برای ما مهمترین رویداد تجسمی که مسئول برگزاری اش هستیم همین جشنواره تجسمی جوانان است و بعد رویداد تجسمی فجر که در آن از فعالان هنرهای تجسمی تقدیر می کنیم و سیاست های وزارت ارشاد را در حوزه تجسمی در این جشنواره دنبال می کنیم. برای برگزاری باقی رویدادها مانند بی ینال ها ترجیح مان این است که توسط صنوف تجسمی اجرا شود و ما دخالتی در اجرای آن نداشته باشیم.

ملانوروزی با اشاره به اینکه جشنواره تجسمی جوانان بدون هیچ سودجویی و اهداف بیگانه با هنر دنبال می شود، اظهار کرد: در این جشنواره هر جوان ایرانی از هر اقلیم و با هر استعدادی امکان حضور دارد. برگزاری این رویداد در شهرهای مختلف و تمرکز زدایی از تهران نیز به همین دلیل صورت می گیرد که پتانسیل استان ها را فعال کنیم. امسال نیز کرمان میزبان این رویداد است و فرصت خوبی برای استان کرمان خواهد بود چرا که بسیاری از استادان از تهران به این استان سفر می کنند و چند روز هنرمندان این استان و جوان ها با این استادان زندگی می کنند.

در ادامه علیزاده درباره ظرفیت های استان کرمان در حوزه تجسمی گفت: کرمان در حوزه های مختلف هنری هنرمندان برجسته و ظرفیت های بسیار خوبی دارد. در حوزه تجسمی نیز دارای جایگاه مهمی است. ما ۶۶۰ هنرمند فعال در حوزه تجسمی داریم و ۷ نگارخانه در سطح استان فعال هستند. ۱۱۸ آموزشگاه آزاد، هنرهای تجسمی را آموزش می دهند و دانشگاه آزاد و دانشگاه شاهد دانشجوی هنر پذیرش می کنند. ضمن اینکه ما هنرستان هنرهای زیبا داریم و هنرمندان شاخصی در میان درگذشتگان و پیشکسوتان از این استان مشاهده می شود؛ مانند استاد علی قهاری، استاد علی اکبر صنعتی، استاد حمید شانس و ...

بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان غنی ترین گنجینه را در حوزه تجسمی داراست. در این موزه بالغ بر ۲۵۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی وجود دارد. ما دو گنجینه بسیار مهم از آثار علی اکبر صنعتی و سهراب سپهری را نگهداری می کنیممدیر اداره کل ارشاد استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های مهم کرمان موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان است، در این باره بیان کرد: بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان غنی ترین گنجینه را در حوزه تجسمی داراست. در این موزه بالغ بر ۲۵۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی وجود دارد. ما دو گنجینه بسیار مهم از آثار علی اکبر صنعتی و سهراب سپهری را نگهداری می کنیم.

وی همچنین درباره برنامه اجرایی این رویداد گفت: ما ۲۰ شهریور پذیرش هنرمندان و مدعوین را در استان خواهیم داشت و ساعت ۱۸ روز ۲۰ شهریور افتتاحیه این جشنواره در موزه هنرهای صنعتی کرمان برپا می شود. در ایام برگزاری جشنواره کارگاه ها در هنرستان هنرهای زیبای پسران برگزار خواهد شد و در محل تماشاخانه پارس کرمان اکران فیلم های گروه هنر و تجربه را داریم که از مستند «محمد امام» نقاش مطرح استان رونمایی خواهد شد.

علیزاده با اشاره به اینکه از کتاب موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان نیز در این جشنواره رونمایی خواهد شد گفت: تقدیر از سه پیشکسوت به نام های هجبر ابراهیمی، ایرج یزدان پناه و علی خالقی در برنامه این جشنواره است که روز اختتامیه صورت می گیرد.

رضوان زاده نیز در ادامه نشست درباره آن گفت: جشنواره تجسمی جوانان یکی از پر مشغله ترین و پر فراز و نشیب ترین جشنواره هاست چرا که هر سال در یکی از استان های کشور برگزار می شود. از طرف دیگر جوان ها از سراسر ایران اثر به این جشنواره ارسال می کنند و به طور متوسط گردهمایی ۲۰۰ جوان را در این جشنواره شاهد هستیم. از سوی دیگر ۲۷ استاد درگیر داوری و برگزاری کارگاه های این جشنواره می شوند.

دبیر این جشنواره ادامه داد: یکی از مهمترین تفاوت های این جشنواره با دیگر جشنواره ها این است که در دیگر جشنواره ها اگر سراسری باشد الزامی نیست پراکندگی جغرافیایی در پذیرش آثار باشد. یعنی اگر همه آثار از تهران هم پذیرش شود ایرادی ندارد. اما ما اگر در مرحله انتخاب آثار با هنرمندی رو به رو باشیم که از استان سیستان و بلوچستان شرکت کرده و امتیاز ۵۰ گرفته و در مقابل هنرمندی از تهران داشته باشیم با امتیاز ۷۰ ترجیح می دهیم هنرمند سیستانی را انتخاب کنیم اما وقت داوری دیگر برایمان مهم نیست منتخبین از کجا باشند و بهترین ها را گزینش می کنیم.

ملانوروزی در ادامه با بیان اینکه دفتر هنرهای تجسمی ۱۵۰ میلیون تومان برای این جشنواره هزینه کرده است و هزینه اسکان مهمانان به عهده اداره کل ارشاد استان کرمان به عهده دارد گفت: امسال بدون رتبه بندی در هر گرایش سه برگزیده خواهیم داشت که هر کدام دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جایزه نقدی می گیرند.

صادق زاده درباره برگزاری جشنواره در تابستان در استان گرم کرمان نیز گفت: زمان برگزاری این جشنواره قابل تغییر نیست. اینطور نیست که هر سال استان های زیادی متقاضی برگزاری این جشنواره باشند. ترجیح ما این است استانی سردسیری میزبان این جشنواره باشد اما کرمان پتانسیل زیادی برای برگزاری این جشنواره داشت.

در ادامه وی به ارائه آماری از تعداد شرکت کنندگان از استان های مختلف پرداخت که به گفته وی تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل، خراسان رضوی بیشترین شرکت کننده را در این دوره از جشنواره داشتند و استان گلستان با چهار شرکت کننده کمترین شرکت کننده را داشته است.

بر اساس این آمار، ملانورزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با وجود برگزاری چندین دوره این جشنواره در استان گلستان شاهد استقبال کم شرکت کنندگان این استان در این رویداد هستیم و این نشان دهنده بی تاثیر بودن برگزاری این رویدادها در استان ها نیست گفت: در این ۴ دوره که ما برگزار کننده این رویداد بودیم استان های میزبان استقبال خوبی از جشنواره داشتند. البته ادعایی نداریم که تاثیرگذاری این جشنواره را می توانیم تضمین کنیم. گاهی میزان شرکت کنندگان در جشنواره به تعامل استان ها بر می گردد. من اگر مدیریت فرهنگی یک استان را به عهده داشتم از چنین فرصتی برای شناساندن پتانسیل هنری استان حتما استفاده می کردم. 

کد خبر 4077295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha