۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۰

کشف شواهدی از دوره هخامنشی ساسانی و اسلامی در معدن نمک چهرآباد

کشف شواهدی از دوره هخامنشی ساسانی و اسلامی در معدن نمک چهرآباد

سرپرست کاوش معدن چهرآباد از انجام فعالیت های معدنکاوی در دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی در این معدن و کشف شواهدی از این دوره ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ابوالفضل عالی در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد، به کشف اشیا زیادی در این معدن اشاره کرد که بیشتر آنها یافته های ارگانیک و به ویژه بقایای گیاهی بوده اند و گفت: در دو دوره اصلی کار در این معدن یعنی دوران هخامنشی و ساسانی ، ریزش هایی در تونل های معدن روی داده که مرگ معدنکاران را به همراه داشته است.

او با اشاره به نخستین کشفیات باستانشناسی در معدن چهرآباد گفت: در سال ۱۳۷۲معدن کارها به صورت تصادفی بقایای مرد نمکی یک را یافتند که پژوهش های مختصری در آن زمان در معدن انجام شد.

وی در ادامه به کشف مجدد بقایای انسانی در سال ۱۳۸۲ اشاره کرد و گفت: آزمایش سالیابی نشان داد، تعدادی از بقایای انسانی مربوط به دوره ساسانی و تعدادی متعلق به دوره هخامنشی هستند.

به گفته این باستان شناس در سال ۹۰، طی تفاهمنامه ای با موزه و دانشگاه بوخوم آلمان، بار دیگر پژوهش های باستان شناسی در معدن چهرآباد زنجان انجام و نتایج نشان داد این معدن از اوایل تا اواخر دوران هخامنشی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عالی با اشاره به این که شواهد زیادی از دوره اشکانی در این معدن به دست نیامده است، گفت: در دوره ساسانی و دوره متاخر اسلامی در این محل فعالیت های معدن کاوی انجام شده است.

این باستان شناس با اشاره به انجام فصل سوم و فصل چهارم کاوش با همکاری هیاتی از آلمان به ترتیب در پاییز سال گذشته اردیبهشت ماه سال جاری گفت: در بررسی و شناسایی منطقه؛ ۱۸ محوطه تاریخی از دوره های مختلف، نوسنگی، مس و سنگ، عصر برنز، ساسانی، هخامنشی و اسلامی شناسایی شد.

وی در ادامه به انجام مطالعات زمین شناسی و ژئومرفولوژی اشاره کرد و یکی از اهداف اصلی را مطالعات گیاه شناسی و گرده شناسی اعلام کرد.

او افزود: تاکنون شواهدی از استقرار در دوران هخامنشی در اطراف معدن چهرآباد به دست نیامده و برای نتایج مطالعات زمین باستان شناسی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

عالی به دست آوردن آگاهی بیشتر از فعالیت های معدنکاوی و نیز پی بردن به چگونگی ارتباط بخش های مختلف معدن در دوره هخامنشی و ساسانی و آگاهی از فعالیت های معدنکاوی ادوار احتمالی قدیمی تر از هخامنشی را از اهداف کاوش باستان شناسی اعلام کرد.

این باستان شناس با اشاره به وجود لایه های آواری دوره اسلامی، ساسانی و هخامنشی، ماهیت این لایه ها را با لایه های معدنکاوی متفاوت دانست و افزود: بیشتر یافته های در لایه های مربوط به معدنکاوی به دست آمده است.

به گفته این باستان شناس، در این فصل در چهار محدوده دیواره شمالی، زیر سوله فلزی، ناحیه شمال غرب و کولوک کاوش انجام شد.

او در ادامه به کشف آثار دوره اسلامی و بقایای محدودی از دوره هخامنشی و ساسانی در دیواره شمالی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ متر در این قسمت لایه های آواری و پرشدگی ها دوره اسلامی (قاجار و پهلوی) وجود داشت.

عالی افزود: در ناحیه شمال غرب سوله برای نخستین بار آثاری از دوره میانی اسلامی کشف شد که احتمالا مربوط به زمان سلجوقیان است.

او در ادامه از کشف آثاری از دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی در کولوک خبرداد و گفت: به نظر می رسد این منطقه بخش استقراری در پایین معدن بوده و احتمالا کارگاه کوچک فلزگری و استراحتگاه موقت در اینجا وجود داشته است.

کد خبر 4080563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha