۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۵

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران:

برای فهم دین در فضای مجازی نیازمند نگاه همه جانبه هستیم

برای فهم دین در فضای مجازی نیازمند نگاه همه جانبه هستیم

قم - رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: برای فهم دین در فضای مجازی نیازمند نگاه همه جانبه هستیم تا با ظرفیت‌های آن آشنا شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی در اولین کنفرانس بین المللی «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: باید به فضای مجازی به صورت مورفولوژیک که همه اجزای یک پدیده را در نظر می‌گیرد نگاه کرد؛ نگاه همه جانبه به فضای مجازی موجب می‌شود با ظرفیت‌های فضای مجازی و ساخت آن آشنا شویم و ما برای فهم دین در فضای مجازی به این نگاه نیاز داریم.

وی با بیان این که ما گاهی امر مجازی را به جای امر حقیقی به کار می‌گیریم، ادامه داد: گاهی هم مجازی را به عنوان مقابل واقعیت و محسوس تعریف می‌کنیم و یا مجازی را به عنوان امر ذهنی در برابر عینی استفاده می‌کنیم. باید گفت اصل ذات در جهان فیزیکی است و ما آثار این ذات را در محیط دیگری ارائه می‌دهیم. مجاز و فضای مجازی به جهان دوم اشاره دارد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه فرامحلی بودن، مشارکتی بودن و یکپارچه بودن فضای مجازی از خصیصه‌های آن است، گفت: فضای مجازی در محیط عددی قرار دارد و وقتی به این خصیصه دقت کنیم قابلیت‌های دین و پیام دینی در ظرف مجازی مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: فضای مجازی ظرفیت سرمایه اجتماعی دینی را ایجاد کرده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: انتخاب سلیقه‌ای دین یکی از مشکلاتی است که موجب شده امروز دین در سیاست جایگاه نداشته باشد.

کد خبر 4118815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha