۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۲۸

نماینده ‌سازمان نظامی مهندسی ساختمان در شورای عالی شهرسازی:

موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نشده است

موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نشده است

گرگان- نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: اگر موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت می شد، مشکلات آن کمتر بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شیرزاد یزدانی، شامگاه چهارشنبه در همایش جایگاه شهرسازی در ساختار نظام مهندسی و نقش آن در سلامت عمومی و اعتلای زندگی، اظهار کرد: روز هشتم نوامبر (۱۷ آبان) روز جهانی شهرسازی است که در تهران هم زمان با سایر کشورها و متعاقب آن در استان ها جلساتی برگزار می شود.

وی با بیان این که وجود روز جهانی شهرسازی بیانگر اهمیت آن است، تصریح کرد: در سال ۱۳۳۵، ۲۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین بودند که این رقم در سال ۱۳۹۵، به ۷۵ درصد رسید.

یزدانی تصریح کرد: ۱۹۶ نقطه شهری در سال ۱۳۳۵ به هزار و ۳۰۰ نقطه افزایش یافته و این بیانگر این است که مسائل شهری نیز تغییر کرده اند.

نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: قانون شهرداری ها که اکنون در حال اجراست مصوب سال ۱۳۳۴ است اما اکنون تغییرات زیادی در شهرها و مشکلات آن ها به وجود آمده است.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه این قانون، تحت قانون مدیریت شهری در دست بررسی است اما نگاه های متفاوتی که برخی سازمان ها نسبت به آن دارند ممکن است تصویب آن چندین سال زمان ببرد.

یزدانی گفت: هدف شهرسازی در مقیاس کلان ایجاد رفاه و آسایش برای شهروندان است که از طریق طرح های مختلف اتفاق می افتد.

وی بیان کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ است، در این قانون اهدافی از قبیل رشد و اعتلای مهندسی، ارتقاء کیفیت خدمات مهندسی، نظارت بر حسن خدمات مهندسی، رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرح های جامع و تفضیلی در کلیه ساخت و سازهای شهری از سوی سازندگان، مهندسان و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش ساختمان بیان شده است.

یزدانی اذعان کرد: در بحث مقررات ملی، تأکید زیادی به ساختمان ها می شود و اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد مربوط به ساخت و سازهایی است که پروانه ساختمانی ندارند و ضوابط نادیده گرفته می شود.

نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: در قانون نظام مهندسی، رشته های مهندسی ساختمان تعریف شده اند و هفت رشته معماری، عمران، مکانیک، برق، نقشه‎برداری، ترافیک و شهرسازی وجود دارد، برای سه رشته شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک که نسبت به بقیه جدیدتر هستند از سال ۱۳۷۴ تا به امروز اقدامات خوبی در بدنه سازمان های نظام مهندسی اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان این که در قانون نظام مهندسی پتانسیل های خوبی برای کنترل و نظارت دستگاه ها پیش بینی شده، توضیح داد: کمبود بودجه و نیرو سبب غفلت برخی دستگاه ها می شود، اما اگر مشکلی پیش بیاید، نقش منتقد را بازی می کنند، مانند آن چیزی که در زلزله اخیر کرمانشاه اتفاق افتاده است.

یزدانی ادامه داد: در قانون نظام مهندسی بر استفاده از مجریان ذی صلاح تأکید شده که همواره نادیده گرفته می شود، مانند مسکن مهر، که مقرر شد حدود دو میلیون واحد مسکونی در مدت کوتاهی ساخته شود ولی با امکانات مالی و فنی کشور هماهنگ نبود.

وی تصریح کرد: نه تنها مسائل مالی، بلکه مکان یابی و مسائل شهرسازی از نظر تناسب تعداد واحدها، تراکم ساختمانی، تراکم جمعیتی و مباحثی که در زمینه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و غیره، باید در آن لحاظ می شد.

تکمیل نشدن مسکن مهر بعد از ۱۳ سال

نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار کرد: ۱۳ سال از عمر مسکن مهر می گذرد، نه تنها این طرح به اتمام نرسیده بلکه مشکلات آن خود را اکنون نشان می دهد.

یزدانی افزود: ساختمان‎های مسکن مهر در انشعابات آب و برق و گاز مشکلاتی دارد و واحدهایی وجود دارد که امکان آب‎رسانی و تأمین خدمات برای آنها ممکن نیست و اگر بخواهیم زیرساخت ها را آماده کنیم چند برابر قیمت زمین باید هزینه شود تا واحدها به بهره‎برداری برسد.

وی تاکید کرد: اگر موضوعات فنی شهرسازی که مورد تأکید شهرسازان بود در پروژه های مسکن مهر مورد نظر قرار می‎گرفت، مسائل و مشکلاتی که در مورد آن ها وجود دارد، کمتر بود.

یزدانی تصریح کرد: بسیاری از مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی در ساختمان ها رعایت نمی شود، در شهرها کمیسیون ماده ۱۰۰ و در روستاها کمیسیون ماده ۹۹ مسئول رسیدگی به تخلفات هستند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی بیان کرد: در استان ها شمالی با توجه به محیط زیست و طبیعت شکننده ای که دارد، در معرض ساخت و ساز غیرمجاز است بنابراین رسیدگی دوچندان شود.

یزدانی به موضوع تراکم فروشی اشاره کرد و توضیح داد: تراکم منابع درآمدی برای شهرداری ها است اما اگر با حقوق شهروندی مغایرت داشته باشد، صحیح نیست.

کد خبر 4146284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha