۳ آبان ۱۴۰۲، ۹:۴۹

گزارش مهر؛

چه‌کتاب‌هایی درباره ایران در نمایشگاه لبنان عرضه شدند؟

چه‌کتاب‌هایی درباره ایران در نمایشگاه لبنان عرضه شدند؟

«ایران؛ الاحزاب و الشخصیات السیاسیه» و «إیران وهولیوود ؛ القوة الناعمة لصناعة صورة الآخر» از جمله آثار عربی هستند که امسال درباره ایران در نمایشگاه کتاب لبنان عرضه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان از روز ۲۰ مهر تا ۳۰ مهر در مرکز نمایشگاهی شهر بیروت برپا بود و میزبان ۱۵۵ ناشر از ۲۱ کشور بود. جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از مهمانان این ‌رویداد بود که آثار ناشران مختلفی را با ترجمه عربی به مخاطبان عرضه کرد.

به‌جز آثاری که غرفه ایران از ناشران ایرانی در این ‌نمایشگاه عرضه کرد، غرفه‌های ناشران لبنانی نیز آثار دینی و مذهبی ایرانی را ترجمه و عرضه کرده بودند. اما به‌جز آثار دینی و عقیدتی، تعدادی کتاب سیاسی و عمومی نیز در این ‌نمایشگاه عرضه شد که محور موضوعی‌شان ایران بود. یکی از این ‌آثار «ایران؛ الاحزاب و الشخصیات السیاسیه (۱۸۹۰_ ۲۰۱۳)» نوشته شاکر کسرایی بود که توسط انتشارات ریاض نجیب الریس منتشر شده است. چاپ اول این ‌کتاب مربوط به سال ۲۰۱۴ است و با چاپ جدید عرضه شده بود.

بازه زمانی بررسی شخصیت‌ها و احزاب سیاسی در این ‌کتاب، از مقطع آغازین انقلاب اسلامی تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ است و زندگی ۱۰۰ شخصیت سیاسی در آن تشریح شده است.

کتاب دیگر «إیران وهولیوود؛ القوة الناعمة لصناعة صورة الآخر» نوشته حوراء حومانی بود که توسط همان‌انتشارات ریاض نجیب الریس منتشر شده و به‌قول نویسنده‌اش درباره جنگ نرم آمریکا با استفاده هالیوود در مواجهه با ایران است. این ‌کتاب یکی از آثار تازه‌چاپ لبنان محسوب می‌شد و سال ۲۰۲۳ به بازار نشر عرضه شده است.

چه‌کتاب‌هایی درباره ایران در نمایشگاه لبنان عرضه شدند؟

«رفسنجانی؛ حیاتی» شامل ترجمه زندگینامه خودنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که سال ۱۳۸۵ منتشر شده نیز از دیگر آثار مربوط به ایران در این ‌نمایشگاه بود که توسط انتشارات دارالساقی به چاپ رسیده است. چاپ اول ترجمه این ‌کتاب سال ۲۰۰۵ میلادی عرضه شده و سال ۲۰۱۲ نیز به چاپ دوم رسید. این ‌کتاب ترجمه «هاشمی رفسنجانی» است که نشر معارف انقلاب سال ۱۹۹۷ میلادی منتشر کرده است.

دیگر کتاب سیاسی عرضه‌شده درباره ایران که امسال در نمایشگاه لبنان حضور داشت، «السیاسة الخارجیة الإیرانیة سیاسة الرئیس حسن روحانی» نوشته دکتر یاسین عبدالحسین بود که توسط شرکة المطبوعات للتوزیع والنشر منتشر شده و همان‌طور که مشخص است درباره کارنامه ریاست‌جمهوری حسن روحانی است. اولین‌چاپ این ‌کتاب نیز مربوط به سال ۲۰۱۵ است.

کد خبر 5921244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha