۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۳۰

در جمع خبرنگاران عنوان شد؛

ضرورت اجرایی شدن طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

ضرورت اجرایی شدن طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

تبریز- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی بر ضرورت اجرایی شدن طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حسن زاده شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: اهمیت سند و مکتوب نمودن قراردادها در قرآن کریم نیز آمده و خدای متعال به آن تاکید کرده است.

وی با اشاره به طرح «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» افزود: همه معاملات به خصوص در حوزه اموال غیرمنقول باید ثبت شوند، این موضوع بسیاری از گلوگاه‌های فساد را خواهد گرفت.

حسن زاده ادامه داد: کلیات این مصوبه مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی آورد و مواد اصلی آن تثبیت شده و به زودی تصویب می‌شود و الزام قانونی را به وجود می‌آورد.

وی گفت: تدبیر مقام معظم رهبری نیز این بود که فرمودند مصلحت قطعی است که معاملات اموال غیرمنقول ثبت رسمی شوند.

۸۰۰۰ دفتر رسمی ثبت اسناد در کشور وجود دارد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی افزود: بعداز یک‌قرن فعالیت دفاتر ثبت اسناد رسمی، هشت هزار دفتر رسمی ثبت اسناد در کشور وجود دارد که به طور میانگین ۵۰ هزار سند بین مردم در روز نوشته می‌شود. ۱۶ میلیون برگ سند به صورت میانگین هر سال در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت می‌شود.

حسن زاده با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین ۲۳۵۰ سند در استان نوشته می‌شود، گفت: نصف اسناد استان در تبریز نوشته می‌شود و حدود ۱۱۵۰ سند در تبریز هر روز نوشته می‌شود. ۸۱۰ هزار سند نیز سالانه در استان به ثبت می‌رسد.

وی گفت: دفاتر اسناد رسمی علاوه بر تنظیم سند، برون سپاری برخی دیگر از سازمان‌ها و ادارات را نیز همچون صدور اجراییه چک برگشتی و یا گرفتن امضای الکترونیک انجام می‌دهند. همچنین تأیید اصالت علائم تجاری شرکت‌ها و سازمان‌ها قبلاً در تهران انجام می‌شد ولی اکنون در دفاتر استان انجام می‌شود.

انتقاد از هزینه‌های ناهمگون دولتی برای ثبت انواع اسناد

حسن زاده ابراز داشت: در استان ۴۳۵ دفترخانه اسناد رسمی وجود دارد که با ۳۰۰۰ نفر پرسنل ارائه خدمات می‌کنند. تبریز، مراغه و مرند و بناب بیشترین تعداد دفاتر را دارند.

وی با انتقاد از هزینه‌های ناهمگون دولتی برای ثبت انواع اسناد گفت: در حال حاضر به دلیل نواقص قانونی همخوانی لازم بین هزینه‌های دولتی از بابت ثبت اسناد مالی وجود ندارد و این برای مردم و نیز برای دفترخانه‌های اسناد رسمی ایجاد مشکل کرده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی، یادآور شد: تحمیل استعلامات ادارات و سازمان‌های مختلف به دفاتر اسناد رسمی، یکی از مشکلات این دفاتر بوده چرا که وظیفه دفترخانه‌ها به هیچ عنوان جمع آوری منابع مالی دستگاه‌های اجرایی نیست، ولی متأسفانه ادارات دولتی انتظار دارند هنگام خرید و فروش اموال، حق و حقوق خود را از طریق دفاتر تأمین کنند.

مجلس به نظرات کارشناسی در خصوص قانون تسهیل کسب وکارها توجهی نکرد

حسن زاده گفت: سامانه ثبت آنی آغاز به کار کرده و تحولی در این عرصه ایجاد شده است. امنیت سند با ثبت اثر انگشت در سامانه افزایش یافته است. پلتفرم کاتب نیز در ماه‌های آتی به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: مجلس به نظرات کارشناسی در خصوص قانون تسهیل کسب وکارها توجهی نکرد و حساسیت دفاتر اسناد رسمی در نظر گرفته نشد. نباید شغل سردفتری هم ردیف دیگر مشاغل قرار می‌گرفت. دادن صلاحیت به دفاتر مهم است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی گفت: ۹۵۰۰ دفترخانه در کشور درحال تأسیس است و ۹۵۰۰ سردفتر جذب شده است. ۴۸۶ دفترخانه درحال ایجاد در استان طی امسال داریم درحالی که تعداد دفترخانه‌های ایجاد شده در ۱۰۰ سال عمر دفترخانه‌ها در استان ۴۳۵ دفترخانه است. دفتر نویسی باید از صلاحیت‌های علمی و عملی و اخلاقی بررسی دقیق شوند. سند نویسی یک فن است.

حسن زاده ادامه داد: قانون الزام به ثبت اموال غیرمنقول باید اجرایی شود. بنگاه‌های املاک حق نوشتن سند و قول نامه را ندارند چراکه خود منشأ فساد است.

کد خبر 5977648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha