۲۴ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۴

انقلاب اسلامی و بازار نشر؛

مروری بر «دلایل پایایی و دوام انقلاب اسلامی ایران»

مروری بر «دلایل پایایی و دوام انقلاب اسلامی ایران»

رهبری انقلاب اسلامی تاکید می‌کنند که هیچ‌چیزی از قانون بالاتر و عزیزتر نیست: «در دنیا معروف است، می‌گویند قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است.»

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دلایل پایایی و دوام انقلاب اسلامی ایران» نوشته محمدمهدی اسماعیلی زمستان سال گذشته توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شد.

مولف کتاب، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و پیشینه نوشتن این‌اثر مربوط به ترم پاییز ۱۳۹۳ که تدریس درس ۳ واحدی «طرح نهایی» را به عهده داشته، است. این‌درس، تلفیقی از روش تحقیق و کارورزی بوده و دانشجویان ترم پایانی برای انتخابش مختار هستند. دیگر عاملی که منتهی به تولید این‌کتاب شده، مربوط به سال ۱۳۹۶ است که اسماعیلی،‌ معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بوده و مطلع شده در این‌مرکز، پژوهش‌ها با روش‌های اسنادی انجام می‌شوند. به این‌ترتیب با رویکرد گفتمانی که در این‌مرکز جریان داشته، امکان اجرای تحقیقات با روش‌های کمی و غیرکمیِ شبیه دانشگاه وجود داشته است. به این‌ترتیب با اصرار این‌مولف و پژوهشگر بنا شد استفاده از روش تحلیل محتوا، برای انجام یک‌پژوهش در دستور کار قرار بگیرد که نتیجه‌اش منتهی به تولد مطالب «دلایل پایایی و دوام انقلاب اسلامی ایران» شد.

کتاب پیش‌رو یک اثر تحلیلی و پژوهشی است که برپایه مجموعه سخنرانی‌های رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای طی روزهای ۱۹ دی و ۲۹ بهمن که سالروز حماسه مردم قم و تبریز در مبارزه با حکومت ستم‌شاهی پهلوی بوده و سهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند، انجام شده است. به این‌ترتیب عمده‌ترین دلایل پایایی انقلاب اسلامی در کلام رهبر انقلاب در این‌کتاب احصا شده و مولف اثر به توصیف و تبیین آن‌ها پرداخته است. به این‌ترتیب ۱۱ متغیر اصلی از بحث استخراج شده که در قالب ۴ فصل موضوعی مرتب و تشریح شده‌اند.

در اولین‌فصل کتاب پیش‌رو، دو متغیری که به لحاظ مفهومی به یکدیگر نزدیک‌ترند یعنی «صداقت و ایستادگی در راه خدا» و «پاسداری از خط امام»‌ در قالب «نقش باورهای دینی در پیروزی و پایایی انقلاب» بررسی شده‌اند.

«دلایل پایایی و دوام انقلاب اسلامی ایران» از ۲ بخش اصلی تشکیل شده که اولی «چارچوب پژوهش» و دومی «نتایج» است. در بخش اول، مخاطب با ۴ فصل «نگاهی به روش تحلیل محتوا»، «مراحل انجام پژوهش‌های تحلیل محتوا»، «اجرای پژوهش‌های تحلیل محتوا» و «نتایج تحلیل محتوای سخنرانی‌های مقام معظم رهبری» روبروست. دومین‌بخش کتاب هم دربرگیرنده ۴ فصل است که از این‌قرارند: «نقش باورهای دینی در پیروزی و پایایی انقلاب اسلامی»، «نقش مردم ایران در پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی»، «استحکام‌بخشی ساخت درونیِ قدرت» و «استقرار نظام اسلامی و نقش آن در پویایی و پایایی».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

رهبری انقلاب اسلامی تاکید می‌کنند که هیچ‌چیزی از قانون بالاتر و عزیزتر نیست: «در دنیا معروف است، می‌گویند قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است. بعید نیست آدم این را قبول داشته باشد؛ چون بی‌قانونی، هرج و مرج است؛ قانون بد لااقل یک‌ضابطه‌ای است؛ خب، انسان اصلاحش می‌کند». و یا به حق اعتراض اشاره می‌کنند و توضیح می‌دهند که در هر قضیه‌ای و حادثه‌ای ممکن است یک‌عده‌ای قبول نداشته و معترض باشند. چگونه باید اعتراض را نشان داد؟ ایشان در پاسخ می‌فرمایند: «قانون، راه معین کرده است.» ایشان در ادامه با طرح پرسش‌هایی، اقدامات غیرقانونی را زیر سوال می‌برند: «چرا قانون‌شکنی کنند؟ چرا برای مردم هزینه درست کنند؟ چرا کشور را دشمن‌شاد کنند؟ چرا برنامه‌هایی را که عفونت تصمیم‌گیری‌ها و ترفندهای دشمن از آن بلند و آشکار است، اجرا کنند؟ قانون، راه معین کرده است. آنجا ما گفتیم، به همه هم گفتیم، همه اطراف قضیه هم ملزم بودند که بر طبق آنچه که گفته شده است _ که مرّ قانون است _ عمل کنند. چرا نکردند!؟»

سلامت انتخابات یکی از مهم‌ترین محورهای مورد تاکید آیت‌الله خامنه‌ای در بحث قانون‌گرایی است. لذا ایشان در این‌زمینه تاکید دارند که هرگونه اقدامی باید برطبق قانون، بدون هیچ‌گونه تخطی از قانون، بایستی مُرّ قانون به‌صورت قاطع انجام بگیرد؛ در ادامه می‌فرمایند: «اما ورود افرادی که شان قانونی و سمت قانونی و وظیفه قانون و مسئولیت قانونی ندارند، قضایا را خراب می‌کند».

این‌کتاب با ۲۷۴ صفحه، شمارگان ۳۵۰ نسخه و قیمت ۲۴۸ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 5993330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha