۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۱

سرپرست کمیته داوران:

پذیرش ورود VAR به ایران سخت بود/همه داوران لایسنس می‌گیرند

 پذیرش ورود VAR به ایران سخت بود/همه داوران لایسنس می‌گیرند

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: خودم باور نداشتیم که VAR را وارد ایران می‌کنیم اما با افتخار می‌گویم این سیستم وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دانیال مرادی در مراسم افتتاحیه سمینار آموزشی داوران و کمک داوران ویدئویی در مرکز ملی فوتبال اظهار داشت: در چند سال اخیر برای آوردن دستگاه‌های کمک داور ویدئویی VAR به ایران تلاش‌های زیادی شد. خودم از ابتدا در کارگروه VAR فدراسیون فوتبال حضور داشتم و برای خودم خیلی سخت بود که بپذیرم، می‌توانیم VAR را به ایران بیاوریم اما امروز و با افتخار اعلام می‌کنم که ما توانستیم این سیستم را وارد کشور کنیم.

او ادامه داد: همه مدیران فدراسیون فوتبال از رییس تا کوچک‌ترین عضو تلاش‌های زیادی را برای ورود این سیستم انجام دادند. همت فدراسیون فوتبال برای آوردن این تجهیزات به ایران جدی بود. پس از ورود تجهیزات، مکاتبات با فدراسیون جهانی فوتبال فیفا انجام شد تا توانستیم مجوز استفاده از این سیستم را دریافت کنیم.

مرادی افزود: مدرسی از کشور مصر از سوی فیفا برای این سمینار انتخاب شده است و باید بگویم که این فرد یکی از بهترین مدرسان در حوزه VAR است. این مدرس مصری از سیستم‌های ما و تجهیزات و همچنین نحوه برگزاری سمینار بسیار رضایت داشت و این باعث افتخار ماست. به امید خدا از این به بعد ما ماهانه یکبار تا اوایل شهریور چنین دوره‌هایی را به صورتی تئوری و عملی برگزار خواهیم کرد.

سرپرست کمیته داوران خاطر نشان کرد: انشاالله تمامی داورانی که در این دوره‌ها حضور می‌یابند تا پیش از شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر، لایسنس VAR را دریافت خواهند کرد تا برای قضاوت در فصل آینده با مشکلی رو به رو نباشند.

وی در مورد اینکه مدرس VAR از سوی فیفاست، گفت: کلاس کمک ویدیو داوری به همت فدراسیون فوتبال از روز شنبه در هتل آکادمی فوتبال برگزار شد و تا هفته آینده ادامه خواهد داشت. مدرس این دوره‌ها  تامر دوری از کشور مصر است که یکی از برجسته‌ترین مدرسان فیفا در حوزه VAR است. به همراه    در این دوره حضور دارند. 

مرادی عنوان کرد: خوشحالیم که مدرس مصری که فیفا او را انتخاب کرده، برای این دوره آمده،‌ او یکی از بهترین مدرس‌های VAR است. او به ایران آمده و از زیرساخت‌های ما بازدید کرد و از آنچه وجود داشت، راضی بود. این افتخار همه ماست. این دوره به صورت تئوری و عملی ماهانه یک بار برگزار خواهد شد و تا پایان شهریور ادامه پیدا خواهد کرد و تا پیش از شروع فصل جدید، همه داوران لایسنس VAR را دریافت خواهند کرد و برای قضاوت بازی‌های فصل پیش رو با VAR مشکلی وجود نخواهد داشت.

مرادی گفت: بنده تنها مدرس var در ایران هستم که در سامانه فیفا ثبت شدم و لایسنس دارم. بعد از پایان این دوره ادامه آموزش داوران توسط من ادامه خواهد داشت. این دوره ۵ روزه است اما یک روز تعطیل خواهد بود وسپس دوره ۵ روزه را آغاز می‌کنیم. ماه گذشته به دلیل اتفاقاتی که رخ داد این کلاس‌ها کنسل شد و اگر ما این زمان بندی را رعایت نکنیم، تا پایان دوره نمی‌توانیم بحث آموزش را تمام کنیم. 

سرپرست کمیته داوران در پاسخ به این سوال که شروع کار او با هفته های پایانی رقابت‌های لیگ برتر همزمان شده است و این موضوع خللی در کارش ایجاد نمی‌کند، گفت: فدراسیون فوتبال شرح وظایفی برای حوزه دپارتمان و کمیته داوران تعریف کرده و ما هم براساس همان خط و مشی جلو می‌رویم و مشکلی نخواهیم داشت. در این چند هفته هم هیچ مشکلی به وجود نیامده است. 
مرادی عنوان کرد: اخیرا هم بازی‌ها خیلی خوب پیش رفته و کمترین اشتباه داوری داشتیم که این باعث افتخار من و همکارانم است. امیدوارم با همین سبک بازی‌ها به پایان برسد و داوران در تعیین نتیجه یک مسابقه نقشی نداشته باشند. 

وی در مورد  چیدمان داوری عنوان کرد:چیدمان داوری مثل سابق خواهد بود و طبق همان پروتکل پیش خواهیم رفت. وظایف دپارتمان و کمیته را خودم مدیریت خواهم کرد  و به اتفاق کارگروه صیانت در خدمت ممبینی دبیرکل هستیم و زیر نظر نبی و ریاست فدراسیون بهترین داوران را برای هفته‌های پایانی چیدمان خواهیم کرد. 

مرادی در پاسخ به این سوال که اگر موضوع فساد به بحث داوری کشیده شود، چه اتفاقی در انتظار داوری خواهد بود، گفت: به این موضوع آقای تاج هم اشاره کردند.قطعا جامعه داوری پاک ترین جامعه فوتبالی خواهد بود. قطعا ممکن است این شائبه برای هر گروهی اتفاق بیافتد. امیدوارم این موضوع برای جامعه داوری ما رخ ندهد.

سرپرست کمیته داوران در واکنش به انتقاد مربیان بیانیه‌های آن‌ها و صدور جرایم برای این موضوع عنوان کرد: جرایم انضباطی در حوزه کمیته داوران نیست و این موضوع به  کمیته انضباطی و اخلاق مرتبط می‌شود، در مورد این موضوع مصوباتی صورت گرفته و امیدوارم عزیزان هم همکاری می‌کنند و هیچ بیانیه‌ای قبل مسابقات و حین آن و بعد از مسابقه نخواهیم داشت در غیر این صورت کمیته انضباطی به شدت برخورد خواهد کرد.

کد خبر 6111534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha