۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۲

دبیرکل فدراسیون فوتبال:

برای ورود VAR عزم جزمی داشتیم/ تاج پیگیر نیازهای فوتبال ایران است

برای ورود VAR عزم جزمی داشتیم/ تاج پیگیر نیازهای فوتبال ایران است

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: برای اینکه سیستم کمک داور ویدیویی را وارد ایران کنیم فعالیت های زیادی را انجام دادیم و شخص رییس فدراسیون کمک زیادی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال در مراسم افتتاحیه سمینار آموزش مقدماتی کمک داوران ویدئویی VAR اظهار داشت: این سیستم در دنیا تقریباً یک سوم کشورها را فرا گرفته و ۶۵ کشور آن را شروع یا اجرا کرده‌اند، ما خوشحالیم که با توجه به تحریم‌های ظالمانه توانستیم جز اولین کشورهایی باشیم که از فصل بعد این تکنولوژی را در لیگ برتر داریم.

او ادامه داد: پروژه VAR دارای مراحل خاصی است که فدراسیون طی یک سال گذشته با حمایت‌های روزمره و ویژه مهدی تاج، در پنل فیفا زمان گرفتیم و کارهای اجرایی آن را انجام دادیم. فرستادن داوران با هزینه‌های هنگفت به کلاس‌های VAR اتفاق افتاد چون عزم جزمی در این خصوص داشتیم. VAR در اولویت فدراسیون بوده و با تلاش همه عزیزان به این مهم دست یافتیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر هواداری فوتبال و هیجانات و تماشاگر جز ۱۰ کشور اول دنیاست و فوتبال ایران توجه فیفا را جلب کرده است. واکنش اینفانتینو (رییس فدراسیون فوتبال) برای تیم ملی ساحلی، فوتسال و فوتبال اثبات این مدعاست. نخبه‌های زیادی در تیم داوری زنان و مردان داشتیم و فینال المپیک و رده‌بندی جام جهانی نماینده داشتیم.

او افزود: در جام ملت‌ها، جام باشگاه‌ها و فوتسال و فوتبال بانوان هم نماینده داوری داشته‌ایم که نشان می‌دهد فوتبال ایران جایگاه خودش در دنیا و آسیا را پیدا کرده است. تاج به عنوان نایب‌ رییس AFC همیشه پیگیر نیازهای فوتبال ایران بوده و ما معتقدیم استعداد داوری در فوتبال ایران زیاد است. امیدواریم از این موقعیت استفاده شود و داوری ما به شکل ویژه با دنیا ارتباط بگیرد. همه هم و غم فدراسیون فوتبال برای توسعه و آموزش داوری گذاشته شده ولی شاید به چشم نیاید.

هدایت ممبینی در خصوص سمینار آموزشی داوران ویدئویی گفت: همانطور که مستحضر هستید از جمله الزاماتی که باید برای برگزاری مسابقات با سیستم کمک داور ویدئویی انجام شود داشتن لایسنس برای داوران و اپراتورهای اتاق VAR است که بتوانند صحنه ها را برای داورها آماده کنند. خوشبختانه پروتکل‌ها را با فیفا و بخش‌هایی که باید هماهنگ کنیم هماهنگ کرده ایم و خداراشکر پروژه VAR ایران در مسیری قرار گرفته است که امروز شروع این کلاس ها را داشتیم و ان‌شاالله این کلاس ها به صورت ماهیانه برگزار خواهد شد و دوستانی که این لایسنس را دریافت کنند از آنها در مسابقات استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: پیش از این ۷ داور بین المللی به واسطه ضرورتی که داشتیم و باید در مسابقات بین المللی شرکت می‌کردند با هزینه فدراسیون فوتبال به کلاس‌هایی در ازبکستان، عربستان و تاجیکستان فرستادیم. در این کلاس هم ۲۵ داور شرکت کرده اند که تعداد قابل توجهی برای مسابقات فصل آینده خواهند بود.

او در خصوص برگزاری فصل آینده مسابقات با استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی گفت: ما به صورت قدم به قدم جلو می‌رویم و اگر مشکلی پیش نیاید این اتفاق خواهد افتاد.  ما طبق برنامه ای که به فیفا داده ایم جلو می رویم و از برنامه ها عقب نیستیم.

ممبینی در خصوص اینکه آیا همه ورزشگاه ها قابلیت استفاده از VAR را دارند یا خیر گفت: ما در لیگ برتر در هر هفته ۸ مسابقه داریم. دستگاه‌های ما به هر تعداد که باشد به همان تعداد بازی ها را با VAR برگزار می‌کنیم. برنامه ما فعلاً این است که در ورزشگاه آزادی و نقش جهان این سیستم را به صورت ثابت مستقر کنیم و بقیه ورزشگاه ها را با سیستم ون برگزار کنیم. اگر اشتباه نکنم در اسپانیا هم مسابقات با ۷ دستگاه برگزار می شود و دیگر بازی ها از ون استفاده می شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت استفاده از سیستم ون اگر قرار باشد بازی ها به صورت همزمان برگزار شود گفت: بازی‌های حساسی که داریم را قطعاً با VAR برگزار خواهیم کرد.

وی در خصوص این دستگاه ها هم توضیح داد: ما ۲ پروسه را از طریق فیفا و شرکت هایی که با فیفا در تماس هستند پیش می‌بریم. جدیداً یک شرکت چینی هم تاییدیه فیفا را گرفته است که احتمالاً کار با شرکت چینی با توجه به تحریم هایی که با آن مواجه هستیم برای ما راحت‌تر است. اگر شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی رقمی را که دولت محترم برای این مهم در نظر گرفته است در اختیار ما قرار دهد ما هم سریع تر این کار ها را پیش می‌بریم.

ممبینی در خصوص برکناری خداداد افشاریان و حضور دانیال مردادی در کمیته داوران و در خصوص چیدمان داوری ها در هفته های باقی مانده گفت: ما قبل از این داستان ها، کمیته صیانت از لیگ تصمیم گرفت یک کارگروه لیست چیدمان های داوری را تعیین کند که من هم در این لیست هستم. معتقدم اگر یک نظر جمعی بین دپارتمان و کمیته داوران باشد چینش داوری بهتر صورت خواهد گرفت. همانطور که دیدید در ۳ یا ۴ هفته اخیر، داوری ها قابل قبول بوده است که نشان می دهد تصمیمی که کمیته صیانت گرفت تصمیم درستی بود.

وی در خصوص تغییر آیین نامه انضباطی در فصل آینده گفت: من از ارکان قضایی فدراسیون فوتبال که شبانه روز کار می کنند تشکر می کنم. این دوستان افراد موجهی هستند و روزانه پرونده های قضایی زیادی را بررسی می کنند. هر آیین نامه ای قابلیت اصلاح دارد و به خاطر رشد و توسعه فوتبال، قابلیت ویرایش و اصلاح اساس نامه ها را داریم همانطور که فیفا و AFC هم این کار را خواهند کرد.

وی در ارتباط با اطلاع رسانی ضعیف فدراسیون فوتبال در ارتباط با موضوع فساد و اینکه آیا این فسادها در نتایج لیگ تاثیرگذار بوده است گفت: این مسائل انضباطی ۲ بخش دارد که یک بخش این است که شاکیان به قوه قضاییه مراجعه می کنند و شکایت می کنند و در آنجا پرونده ها مورد بررسی قرار می گیرد. یک بخش دیگر هم در خصوص ارکان قضایی فوتبال است بدون هیچ کم و کاستی در ارکان قضایی فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار می گیرد. پرونده اخیر در یک رکن قضایی خارج از فوتبال تشکیل شده است و بازپرس افرادی را که در مظن بوده اند خواسته است و آرای قطعی هنوز صادر نشده است و به محض اینکه نظرات دادگاه به فدراسیون فوتبال منعکس شود ما با آن برخورد خواهیم کرد.

کد خبر 6111548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha