۲۸ آبان ۱۳۸۷، ۱۵:۰۰

پیشنهاد خواهر خواندگی مشهد و "کراکوو" لهستان داده شد

پیشنهاد خواهر خواندگی مشهد و "کراکوو" لهستان داده شد

مشهد - خبرگزاری مهر: پیشنهاد خواهر خواندگی مشهد و کراکوو در نشست مشترک حوزه‌ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و دبیر اول و رایزن فرهنگی سفارت لهستان داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، سیدمحمدصادق مرکبی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ظهر امروز در این نشست اظهار داشت: امروزه زیست شهری و مدنی در جامعه، مقتضیات خاصی دارد و زیست بهینه مستلزم رعایت اصولی ویژه است.

وی افزود: ارتباط منطقی و اصولی در عرصه‌های مختلف زیستی، میتواند مکملی خوب و شفابخش برای رسیدن به محیط و شهری سالم باشد و در همین راستا، مبحث خواهر خواند‌گی میان شهرها و کشورها، دقیقا برخاسته از همین تئوری و تفکر است تا بدین‌وسیله تجربیات مثبت و کارآمد به اشتراک گذاشته شود.

مرکبی ادامه داد: معمولا در عرف بین‌الملل، بهانه‌ شیرین آغاز این خواهرخوانده‌گی را در حوزه‌ فرهنگ و هنر دنبال می‌کنند چرا که این‌ها انسانی‌ترین مقولات بشری است و بعد از ایجاد درکی متقابل و تأکید بر مشترکات، تبادل دیگر تجربیات و یافته‌ها در مسائل مختلف شهری در مراحل بعدی آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در بخشی دیگر از سخنانش به نقاط اشتراک و سابقه‌ ارتباطات فرهنگی ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از شهروندان لهستانی از زمان جنگ جهانی دوم، گذارشان به شهرهای مختلفت ایران افتاد و بیشتر از همه، مشهد و اصفهان، و مشهد طی سالیان متمادی، محل زندگی تعداد زیادی از لهستانی‌ها بود که اینجا را جای خوب و امنی برای زندگی یافته بودند.

وی افزود: ارتباطات شهر کراکوو به عنوان پایتخت فرهنگی لهستان و اروپا، با کشور ایران و شهر مشهد صرفا در محدوده اتفاقات تاریخی نیست.

مرکبی افزود: در چند سال اخیر چندین نمایشگاه از آثار هنرمندان ایرانی و لهستانی در دو کشور برگزار شده و هنرمندان دو طرف با آثار یک دیگر تا حدی آشنایند. حتی می‌گویند که اولین عکس‌های گرفته شده از شهر مشهد، توسط لهستانی‌ها انجام شده است.

وی افزود: امسال نیز در جشنواره‌ فیلم کوتاه، تعداد قابل توجهی اثر ازفیلم‌سازان لهستانی در بخشی ویژه برای مخاطبان ایرانی به نمایش درآمده است، و می‌توان امید داشت که با توجه به سوابق ذکر شده، در صورت اعلام خواهرخواندگی این دو شهر و با پیگیری زمینه‌های تعامل و همکاری آن‌ها با رویکرد بهره‌مندی از تجارب مثبت طرفین، بشود کارهای مشترک و مفیدی را انجام داد.

در ادامه "پیوتر بتلاجک" به عنوان دبیر اول سفارت لهستان در ایران از مهمان‌نوازی و علاقه‌مندی هنرمندان مشهدی به فرهنگ کشورش ابراز خوشحالی کرد و گفت: خرسندم که جمعی از هنرمندان مشهدی را می‌بینم، امیدوارم این دیدار به عمیق‌تر کردن ارتباطات فرهنگی فی‌مابین کمک کند.

رداسلاو پتلاک رایزن فرهنگی سفارت لهستان در ایران نیز اظهار داشت: تا به حال پنج سفر به شهر مشهد داشته‌ام و هر بار با استقبال گرم مشهدی‌ها  و هنرمندان مواجه شده‌ام.

وی گفت: مطلع هستم که هنرمندان ایرانی با هنرهای تصویری، فیلم، گرافیک و پوستر هنرمندان لهستانی آشنا هستند و امیدوارم این آشنایی‌ها به تبادلات فرهنگی گسترده‌تر بیانجامد.

وی در بخش پایانی سخنانش از شهرداری مشهد به خاطر پیگیری ارتباطات فرهنگی تشکر کرد.

کد خبر 785484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha