هم‌سایه هم‌خانه

هم‌سایه هم‌خانه

تاریخ اشتراکات و پیوندهای مردم ایران و افغانستان بلکه به درازای هزاران سال است. پیش از آنکه استعمار میان ما خط بکشد، ما همواره متعلق به «وطن فارسی» بودیم. کودکان‌مان با یکدیگر هم‌بازی و بزرگ‌ترهایمان، در تلخ و شیرین روزگار یار و غمخوار و همراه و شریک هم بوده‌اند. مرزی نبود که تعاملات مردم را از یکدیگر جدا کند و میان هم‌زیستی دیرینه دو ملت فاصله بیندازد.

با همه اینها، هنوز هم حدود هزار کیلومتر مرز جغرافیایی مشترک ایران و افغانستان و اشتراکات فراوانِ فرهنگی، تاریخی، زبانی و دینی بین این دو ملت وجود دارد که به نگاهی عمیق‌تر نیازمند است، نگاهی که البته باید به دور از «نژادپرستی و سیاست‌زدگی» باشد تا بتواند پرده از حقایق بردارد و منصفانه به مسائل روز در این حوزه بپردازد.

«مجله مهر» در پرونده «هم‌سایه هم‌خانه» تلاش می‌کند گرد و غبار جنگ، ناامنی، فقر و محرومیت را از چهره افغانستان کنار زده و در روزهایی که منفعت برخی در دیوار کشیدن میان دو ملت است، روایتی واقع‌بینانه درباره مسائل مهاجران افغانستانی داشته باشد. مردمی که گرچه این روزها کشور «هم‌سایه» ما هستند اما روزهایی نه چندان دور «هم‌خانه» ما بودند.

اخبار پرونده

برچسب‌ها