۱۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۳۹

نویسنده «همت» در گفتگو با مهر

این کتاب عکسی از برخی واقعیات در مورد شهید همت است

این کتاب عکسی از برخی واقعیات در مورد شهید همت است

محمد عزیزی با اعلام انتشار کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید محمد ابراهیم همت با عنوان «همت» گفت: این کتاب روایتی از زندگی شهید همت است که از فیلتر فهم و درک من عبور کرده است و در آن سعی داشته تا بخشی از یک واقعیت را عکس بگیرم.

محمد عزیزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتشار کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید محمد ابراهیم همت به قلم وی از سوی نشر روزگار گفت: ماجرای این کتاب به دغدغه‌های من درباره نوشتن درباره شهدا بر می‌گردد. اولین کاری که در این زمینه انجام دادم  سال 76 بود که زندگی‌نامه شهید محمد حسین فهمیده را در قالب یک رمان نوجوانانه نوشتم که با عنوان شانه‌های خاک منتشر شد. به جز این، رمانی بر اساس زندگی شهید اندرزگو با عنوان سفر صبح هم داشتم که بنیاد شهید شهیدش کرد و خودم این روزها در تدارک تجدید چاپش هستم. چند کار دیگر هم بود که بازنویسی خاطرات شهدا بود اما درباره شهید همت همیشه خودم علاقه داشتم که چیزی بنویسم و مدت‌ها بود که این مساله را دنبال می‌کردم.

وی درباره علت علاقه‌اش به نگارش کتابی با این موضوع گفت: میان شخصیت شهید همت و خودم حس نزدیکی خوش‌آیندی حس می‌کردم، ایشان هم مثل من فرهنگی بوده و با این روحیه در جبهه حاضر شده است. جدای از اینها حماسه‌ای که در او و توسط او شکل گرفت و رشد یافت را خیلی دوست دارم.

عزیزی در ادامه به موضوع نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: اسناد مربوط به زندگی شهید همت را از 15 سال قبل از نهادهای مختلف گرفتم و خواندنم. این اسناد شامل مصاحبه‌های مفصل و مکرر با خانواده‌اش بود یعنی همسرش، مادرش برادرش و در کنار اینها همرزمانش درباره او صحبت کرده بودند و جدای از این فیلم‌های بر جای مانده از ایشان و اسناد و کتاب‌ها و... هم بود که آنقدر خواندمشان و دیدمشان که ملکه ذهنی ‌من شدند و بازآفرینی داستانی‌ آنها مبدل به این کتاب شد.

این نویسنده و شاعر افزود: زندگی‌نامه داستانی تاثیرگذارترین ژانر برای بیان خاطرات شهدا است. البته من این کتاب را به صورت کامل بر پایه اسنادی نوشتم که شاید همه  آنها قبلا به صورت جداگانه منتشر شده باشد اما قرار گرفتن همه آنها در قالب یک کتاب به صورت متمرکز و داستانی و مفصل تا به حال سابقه نداشته است.

عزیزی تصریح کرد: این کتاب را از ماجرای سفر پدر و مادر محمد ابراهیم همت به کربلا قبل از تولد او شروع کرده‌ام  تا شهادت همت که پایان کتاب است. جدای از این، کتاب به نوعی روایتی از تاریخ انقلاب هم ارائه می‌دهد که از سال 1326 تا پایان 63 را در برگرفته و در بستر خود به بیان چگونگی میزان رشد و بالندگی یک انسان و سیر در تاریخ معاصر  می‌پردازد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تکرار تالیف و انتشار چنین آثاری هم گفت: در حوزه سینما هم می‌بینیم که بر مبنای یک واقعه چندین و چند اثر ساخته می‌شود. در ادبیات هم مساله همینطور است. ولی من حس نمی‌کنم که هیچ کدام از آثار نوشته شده در مورد شهید همت حق مطلب را در مورد او بیان کنند، اگر حس می‌کردم این حق ادا شده دیگر راه رفته را نمی‌رفتم.

به گفته عزیزی این کتاب روایتی از زندگی شهید همت  است که از فیلتر فهم و درک او عبور کرده است و در آن سعی داشته تا بخشی از یک واقعیت را عکس بگیرد البته این عکس قرار نیست چیزی را تغییر دهد بلکه می‌خواهد از یک زاویه بصری تازه به موضوعی نگاه کند و چیزی را به آن بیافزاید به همین خاطر این زندگی‌نامه داستانی باید با دید رمان مورد مطالعه قرار بگیرد.

عزیزی در پایان افزود: بهترین بخش این کتاب برای من بخش‌هایی بود که شخصیت شهید همت با خودش و خانواده اش خلوت می‌کرد. کنکاش‌های او با خودش و نیز نوع رابطه‌ای که با خانواده‌اش داشت را بسیار دوست داشتم. در جاهای متعددی مونولوگ‌های به شدت عاشقانه و انسانی از او می‌دیدم که دوستشان داشتم و این زاویه‌ها را هم در کتاب بیشتر برجسته کردم. امیدوارم خانواده‌های ما از حجم کتاب نترسند و آن را با حوصله بخوانند.

کتاب «همت» را نشر روزگار در شمارگان 3300 نسخه در 1145 صفحه و با قیمت 40 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2227256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha