۲۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۲۵

مهر گزارش می دهد؛

برنامه های شبکه استانی اردبیل نیازمند بازنگری/ "سبلان" مخاطب گریز است

برنامه های شبکه استانی اردبیل نیازمند بازنگری/ "سبلان" مخاطب گریز است

اردبیل - خبرگزاری مهر: شبکه استانی "سبلان" اردبیل با وجود تحولات عمده به لحاظ فنی و نیروی انسانی، همچنان در بهبود کیفی برنامه های خود به خصوص در حوزه اخبار نتوانسته تغییر قابل توجهی ایجاد کرده و مطابق با نیاز مخاطبان تولیدات خود را عرضه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که یکی از مهمترین وظایف صدا و سیما در مراکز استانها تولید برنامه های بومی محور و پوشش اخبار و اطلاع رسانی براساس سیاستهای تبیین شده است، شبکه سبلان به دلایل مختلف از جمله ضعف کیفی برنامه ها هنوز در جلب رضایت کامل مخاطبان خود ناکام بوده است.

به عقیده کارشناسان از جمله رموز حفظ مخاطب برای رسانه به خصوص رسانه دیداری و شنیداری همگامی با تحولات روز و عرضه تولیداتی مطابق با تغییرات سلیقه مخاطب است.

اما نگاهی به تولیدات شبکه استانی سبلان نشان می دهد سلیقه مخاطب موضوعی است که با بی توجهی سازندگان برنامه ها مواجه بوده و در واقع شبکه سبلان مطابق با سلایق سازندگان برنامه ها اداره می شود.

همچنین امر باعث شده که شهروندان استان اردبیل به عنوان مهمترین مخاطبان برنامه های صدا و سیمای مرکز اردبیل پاسخی به انتظارات خود نیابند و به سایر شبکه های سرساری و نیز شبکه ماهواره ای سوق پیدا کنند.

این ضعف در حوزه اخبار، اطلاع رسانی، گفتگو و... بیش از سایر بخشهای تولیدی به چشم می خورد، چرا که به نظر می رسد کارشناسان این حوزه از دانش روز بهره نمی گیرند و همچنان به تولید برنامه های سنتی که پاسخگوی نیازهای خبری مخاطبان نیست، تاکید دارند.

ناتوانی در نشاندن مخاطب پشت تلویزیون/تولید سنتی اخبار

چنانچه شهروندان و مخاطبان اردبیلی نیز که امروزه با دانش و آگاهی لازم برنامه های خود را انتخاب و مورد نقد و بررسی قرار می دهند، دقیقا بر این نکته تاکید داشته و معتقدند شبکه سبلان نتوانسته در بسیاری از موارد نیاز خبری، اطلاع رسانی و سرگرمی مخاطبان را تامین کند و همین عامل باعث شده  بسیاری از شهروندان مجبور به انتخاب شبکه های دیگر تلوزیونی و ماهواره ای شوند.

قاسم گودرزی یکی از این شهروندان است که در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در سالهای اخیر برنامه های شبکه سبلان تغییری در سطح کیفی نداشته و مدیران این شبکه بیشتر به تحولات کمی متمرکز بوده اند و نتیجه آن ناتوانی در نشاندن مخاطب پشت تلوزیون است.

وی با مثال زدن بخش خبری این شبکه یادآور شد: بخش خبری شبکه سبلان سالهاست که کوچترین تغییری در نوع تولیدات خود نداشته و در بسیاری از مواقع ضعف اطلاع رسانی و یا نپرداختن به رویدادهای مهم استانی قابل اغماض نبوده است.

این شهروند دسترسی به 30 شبکه استانی کشور را یادآور شد و با اشاره به تولیدات سایر استانها تصریح کرد: دوره خبررسانی به شیوه جاری گذشته است و مخاطب حتی در بخش خبر نیز به دنبال جذابیت و تحلیل اخبار است.

گودرزی بویژه با انتقاد از بخش گفتگوی خبری متذکر شد: این بخش از اخبار با وجود اینکه موضوعات مهمی برای تحلیل رویدادهای استانی انتخاب می کند به جای تحلیل این رویدادها به فرصتی برای تقدیر و تشکر مسئولان و کارشناسان برنامه تبدیل شده است.

وی کلیشه ای بودن، عدم آزادی عمل کارشناسان منتقد، چینش برنامه با محوریت مدیران و ضعف مشهود کارشناس و منتقد در برابر مسئولان را از مهمترین ضعفهای برنامه های گفتگو محور شبکه سبلان برشمرد و یادآور شد: این عوامل باعث شده که برنامه های خبری بر روی شهروندان تاثیر نامطلوبی بگذارد.

صدا و سیما مشکلات شهروندان را منعکس کند

فرهاد نیازی یکی دیگر از شهروندان استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از مهمترین وظایف صدا و سیما به خصوص در بخش گفتگوی خبری را انعکاس مشکلات جاری شهروندان و ارائه راهکار برای آن می داند و اعتقاد دارد اعلام بیلان و عملکرد کاری از سوی مدیران در برنامه های خبری شایسته نیست.

وی تاکید کرد: در برنامه ها بویژه گفتگوهای خبری نه تنها مسئولان به ارائه راهکار و پاسخ به انتقادات و شبهات وارده نمی کنند، بلکه مجریان نیز با سطحی نگری عمدی مشکلات و انتقادات را بی پاسخ و برنامه های خبری را با ارائه آمار سطحی از سوی مسئولان سرهم بندی می کنند.

نیازی با بیان اینکه باید در برنامه های گفتگو محور باید مشکلات مطرح و مدیران وادار به پاسخ شوند، افزود: ضعف برنامه ریزی و محتوای این برنامه باعث شده مدیران و مسئولان خود را در برابر انتقادات پاسخگو ندانند و ضعف اجرا و کارشناس نیز بر این مهم دامن می زند.

مجریانی که به موضوع برنامه های خبری تسلط ندارند

یکی دیگر از شهروندان اردبیلی با اشاره به اهمیت انتخاب عوامل اجرایی بویژه مجریان در تولید برنامه ها تصریح کرد: برنامه های مختلف متناسب با مخاطبان خود نیازمند استفاده از عوامل اجرایی متخصص است تا بتواند در کیفیت تولیدات نقش بسزایی داشته باشد اما این مهم در صدا و سیمای مرکز اردبیل رعایت نمی شود و متاسفانه اکثر مجریها فاقد تخصص و تبحر اجرایی هستند.

شهریار اسدی نمونه بارز این موضوع را در اداره برنامه  توسط مجری عنوان کرد و افزود: برنامه های پخش زنده به وضوح نشان می دهد که مجریان تسلط اندکی در اجرا داشته و کافی است کوچکترین گره ای در اجرای برنامه اتفاق بیفتد تا تصویر قطع شود.

وی اخبار و گفتگوهای خبری را یکی از مهمترین بخشها در زمینه نمایش این ضعفها برشمرد و افزود: مدیران استانی با مقایسه تولیدات خود با سایر استانها بی شک متوجه خواهند شد که اجرا به شیوه مرسوم و با بی توجهی به دکور برنامه اولین موردی است که مخاطب را به دیدن برنامه ترغیب و یا منصرف می کند.

عدم تناسب بین تولیدات و رده های سنی/فرهنگ سازی وظیفه فراموش شده

با وجود اینکه آموزش مولفه های اجتماعی بیش از همه رسانه ها بر عهده صدا و سیما است، برنامه های این مرکز با محدود کردن مخاطبان خود و عدم ارائه برنامه های متناسب با رده های سنی و سلایق مختلف و بی مخاطب مانده است.

یک کارشناسان فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه برنامه های شبکه سبلان در بخش دیداری و شنیداری نتوانسته مخاطب سنی خود را حفظ کند، تصریح کرد: چراکه با پرداختن به موضوعات کلیشه ای و تاریخ گذشته و استفاده از متنهای ضعیف نمی تواند اطلاعات جدیدی به مخاطب بیاموزد و از این رو مخاطب گریز شده است.

یاشار داودی با اشاره به مشکلات فرهنگی گسترده در استان عنوان کرد: شبکه سبلان از رسالت اصلی خود دور مانده و متاسفانه در راستای فرهنگ سازی این منطقه نتوانسته است هیچ گاه گامهای مثمر ثمری بردارد.

این کارشناس با اشاره به تولیدات برون مرزی این شبکه تاکید کرد: در صورتی که اردبیل بخواهد به رسانه ای بین المللی تبدیل شود باید در کیفیت برنامه های خود تجدید نظر کند، در غیر این صورت در تامین نیاز مخاطبانی با تفاوتهای گسترده فرهنگی و سلیقه ای کشورهای دیگر نیز موفق نخواهد بود.

تبلیغات پفکی صدا و سیمای اردبیل فرهنگ ساز نیست

وی یکی از مهمترین فرصتهای طلایی تلوزیون را تبلیغات آن عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به تداوم و تکرار تبلیغ این بخش از برنامه تلوزیون می تواند در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نقش بسزایی داشته باشد اما در کمال تعجب دیده می شود که تبلیغات صدا و سیما به تبلیغ چیپس و پفک خلاصه شده است.

داودی با یادآوری رویدادهای مهمی از جمله انتخابات نقش این رسانه را در رویدادهای مهم ناچیز خواند و افزود: شبکه سبلان نگاه رسانه ای به مجموعه خود ندارد و تا زمانی که شبکه سبلان این ضعفها را برطرف نکند، انتظار بهبود معضلات فرهنگی بی مورد است.

وی یکی از مهمترین ضعفهای شبکه سبلان را نبود برنامه های تحلیلی و حضور نیافتن مدیران این شبکه در رسانه خود عنوان کرد و افزود: شبکه سبلان برای مخاطبانی تولید برنامه می کند که ارتباطی با آنها ندارد و نسبت به مشکلات، نظرات و پیشنهادات آنها بی توجه است.

داودی افزود: با بررسی سایر رسانه های این استان به خصوص رسانه های مکتوب ارتباط مناسبی بین رسانه ها دیده نمی شود و دلیل این دوری و قهر را مسئولان باید بررسی کنند.

گفتنی است در راستای بررسی بیشتر این موضوع تلاش دو ماهه خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیران صدا و سیمای مرکز اردبیل و شبکه سبلان بی پاسخ ماند و مدیران این شبکه حاضر به گفتگو نشدند.

شبکه سبلان در حالی به عنوان مهمترین ابزار اطلاع رسانی به فرهنگ سازی مبادرت می ورزد که در انزوا  و قطع ارتباط با مخاطبان خود تولیدات خود را به مانند همیشه با سلایق تعداد محدودی به جمعیت 1.5 میلیونی استان اردبیل عرضه می کند.

این درحالی است که به دلیل امکانات گسترده این رسانه، شبکه سبلان می تواند به یکی از مهمترین ابزارهای ترویج فرهنگ و اطلاع رسانی تبدیل شود.
...........................
گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 1649017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha