۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۳

مهر بررسی می کند؛

الماس جنگلهای شمال خشک می شود/ شمشادخان در یک قدمی مرگ

الماس جنگلهای شمال خشک می شود/ شمشادخان در یک قدمی مرگ

ساری - خبرگزاری مهر: جنگلهای شمال بزرگترین ذخیرگاه شمشاد جهان است و شیوع بیماری سوختگی و بلایت سبب شده تا برخی از این درختان نادر که از آن به عنوان الماس جنگل های شمال یاد می شود، در معرض نابودی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محو درختان شمساد از جنگلهای شمال سبب می شود تا عرصه های جنگل تنک شده و فضای باز ناپیوسته وگاه فضای باز پیوسته مواجه می شود و احتمالا در شرائط مساعد با گونه های جدیدی پر خواهد شد.

گسترش بیماری سوختگی شمشاد در ماههای اخیر در جنگل هیا شمال سبب شده تا بسیاری از گونه ای درختی شمشاد دچار این آفت شده و آسیب بینند و به تاکید کارشناسان، اگراین بیماری یک حمله بیوتروریستی نباشد، یک فرایند منتهی به تغییرگونه یاکنورسیون درجنگل خواهد بود که به سرعت در شرف معرفی کردن یک توالی به جنگلبانان است.

شمشاد گونه همیشه سبز و زیبای جنگل های هیرکانی با برگ های روغنی شفاف و چوب با ارزش با کاربرد های مختلف صنعتی و صنایع دستی می میرد. شانس حضور و جایگزینی برای گونه خرمندی، بیش از دیگر گونه ها است و ارزش اقتصادی و پایداری جنگل به سرعت تنزل می یابد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر گفت: گسترش بیماری سوختگی شمشاد و میزان خسارت آن در پارک جنگلی سی‌سنگان نوشهر بسیار کمتر از دیگر مناطق آلوده به این بیماری بوده است و می‌توان گفت این پارک و ذخیره‌گاه جنگلی از بیماری سوختگی شمشاد جان سالم به در برد.

شمشادهای شمال دچار بیماری شدند

غلامحسن اشرفی‌نیا افزود: با این‌که اغلب توده‌های شمشاد موجود در شمال کشور که به این بیماری دچار شدند تا حد زیادی آسیب دیدند و در مواردی به طور کامل نابود شدند، درختان شمشاد پارک جنگلی سی‌سنگان مقاومت خوبی در برابر این بیماری نشان دادند.

وی اظهار داشت: آلودگی در بیشتر مناطق پارک سی‌سنگان تا ارتفاع یک و حداکثر یک و نیم متری درختان شمشاد بالا رفته در حالی که در دیگر مناطق تا قسمت تاج درختان گسترش یافته است.
اشرفی‌نیا تاکید کرد: عوامل دیگری مانند نزدیکی توده‌های شمشاد به ساحل دریا و وجود جریان آزاد هوا در بین توده‌ها و همچنین وجود پایه‌های مقاوم به بیماری در این پارک از فرضیه‌های ما درباره علت حفظ شمشاد در این منطقه است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر ادامه داد: البته بررسی‌های ما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و یک گروه کارشناسی در قالب یک طرح پژوهشی مشغول تحقیق در مورد عوامل و تاثیر آن در شدت و توسعه و حتی کنترل این بیماری است که امیدواریم نتایج آن در آینده نزدیک منتشر شود.

درخت همیشه سبز می میرد

بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد (blight Boxwood) در ایران نخستین بار در سال ۱۳۸۹ در جنگل‌های آستارا و تالش دیده شد و در جنگل‌های هیركانی از غرب به شرق در حال گسترش است. این بیماری كه عامل آن قارچ cylindrocladium buxicola است باعث چروكیدگی و ایجاد لكه‌های قهوه‌ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت‌ها در بخش عمده یا همه قسمت‌های هوایی گیاه می‌شود.

شمشاد هیركانی با نام علمی Buxus hyrcana Pojark درختی همیشه سبز و بومی در جنگل‌های هیركانی در شمال ایران است كه در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

به تاکید کارشناسان، این آفت رویشگاه های شمشاد در گیلان و مازندران و بخشی از جنگل استان گلستان را فراگرفته است و در صورت ادامه این روند ، به زودی سراسر جنگل شمال ایران به این بیماری مبتلا می شوند و  این بیماری که عامل آن قارچ cylindrocladium boxicola است باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.

آلودگی به این آفت در مشاهده اولیه عرصه جنگلی تلوشهر درشهرستان نور 24 تیر امسال تآیید شد و در بازدید 28 و 29 مرداد از جنگل‌ حوزه تالار قائمشهر و طرح‌های جنگلداری صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز این بیماری مشاهده شد که نشان از سرعت انتشار آن دارد.

این بیماری قارچی به طور وحشتناک در سطح خیلی زیاد گونه‌های شمشاد منطقه از نهال‌های یک ‌ساله تا درختچه و درختان شمشاد را خشکانده و یا در حال خشک شدن است. ریسه‌های هاگِ این قارچ که از روزنه‌های برگ وارد درخت شمشاد می‌شود می‌تواند بدون میزبان پنج تا هفت سال در خاک و لاشبرگ زنده بماند که در صورت غفلت ، احتمال شیوع دوباره آن در سالهای آینده نیز وجود دارد.

کارشناسان حوزه منابع طبیعی بر این باورند که باتوجه به حساسیت و اهمیت موضوع ، کاهش آثار مخرب این بیماری یک عزم استانی و ملی می طلبد و ضروری است دستگاههای اجرایی مازندران مانند مدیریت بحران استانداری ، اداره کل حفاظت محیط زیست و ادارات کل منابع طبیعی استان(ساری و نوشهر) با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با تخصیص اعتبار مناسب ، اقدام پیشگیرانه برای کاهش و کنترل اثرات مخرب این بیماری را صورت دهند.

به تاکید آنها، این بیماری ممکن است نسل شمشاد را در جنگل‌ شمال منقرض کند و ما هم اکنون در فکر تهیه بانک ژن از شمشاد هستیم تا در آینده بذر این درخت را داشته باشیم.

کد خبر 2167947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha