۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۲۵

رونمایی از مجموعه شعر صوتی

یادگاری ماندگار رادیو از «صدای شاعران»/ بزرگان شعر خاطره‌گویی کردند

یادگاری ماندگار رادیو از «صدای شاعران»/ بزرگان شعر خاطره‌گویی کردند

معاون صدا با تأکید بر اینکه با آمدن شعر به رادیو برنامه های رادیویی قدرت و استحکام یافته اند از مجموعه «صدای شاعران» که به تعبیر محمدعلی بهمنی یادگاری ماندگار برای فرداها است، رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از مجموعه «صدای شاعران» شامل شعرخوانی هشت تن از شعرای پیشکسوت در رادیو فرهنگ صبح امروز چهارشنبه هفتم اسفند ماه با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، محسن شریف زاده مدیر رادیو فرهنگ و تنی چند از شعرای پیشکسوت در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

صوفی در سخنانی این جلسه را شورانگیز توصیف کرد و گفت: بخش اعظمی از شعرای متعهد و انقلابی که هر کدام مجموعه ای از فضائل شعری کشور هستند و در تولید و ارائه شعر و عرضه آن در رسانه جزو پیشکسوتان به حساب می‌آیند آثارشان را با صدای خود برای رادیو خوانده‌اند.

وی افزود: شعر فارسی گنجینه بی نظیری است که پرچم کاروان انسانیت، اخلاق، نوع دوستی و زیبایی‌پسندی به حساب می آید. شعر فارسی نه تنها در ایران نورافشانی می‌کند بلکه شبه قاره آسیای مرکزی را نیز درنوردیده و تعهد انقلابی شعرا باعث زنده نگه داشتن آن شده است.

معاون ضرغامی در امور صدا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: ایشان در جلسات متعددی از شعر سخن گفته اند مثلاً جایی گفته اند شعر انقلاب هویت دارد و متصدی و مباشر گفتمان انقلاب اسلامی است بنابراین باید ترویج و حفظ شود.

صوفی یادآور شد: به اعتقاد من وقتی رهبر می فرمایند در عرصه شعر درجه یک هستیم به این معنا است که ما در تولید شعر و گفتمان قالب انقلابی درجه یک هستیم. رادیو نیز در این عرصه فعالیت های بسیاری داشته و اکنون شبکه فرهنگ با حضور شاعرات پیشکسوت گام های اولیه خود را برای بازنمایی تعهد شاعران به کشور برداشته است. از آن رو می توان گفت توسعه و گسترش فرهنگ فعلی کشور از سویی مرهون تلاش های رسانه ملی و ارتباط متقابل بین شعر و رادیو است.

معاون صدا تأکید کرد: رادیو همواره محملی برای تجلی حضور آثار شعرا بوده و 50سال پیش اولین جلسات شعرخوانی در رادیو برگزار می شد. به تدریج برنامه های شعری افزایش یافت و رادیو شاهد حضور پیشکسوتانی چون سعید نفیسی، ضیاء الدین سجادی و ... بود که آنها شعر را به رادیو آوردند و قدرت و استحکام برنامه های رادیویی را افزایش دادند. اکنون دیگر بسیاری از شبکه ها حتی برنامه مشاعره دارند. پندهای حکمی و ادبی نیز در رادیو موجود است و علاقمندان به شعر و ادبیات می‌توانند شنونده آن باشند. بنابراین زمینه گسترش شعر و شاعری فراهم شده است.

صوفی با بیان اینکه این عملکرد به خلق شعرای جدید و افزایش علاقه مردم عادی به شعر می شود از تأسیس شبکه های تخصصی نام برد که به ترویج زبان و ادب فارسی کمک کرده اند و رادیو کتاب یکی از همین شبکه ها است.

در ادامه شریف زاده مدیر رادیو فرهنگ نیز در توضیحاتی گفت: این مجموعه با حضور هشت تن از شاعران از جمله علی موسوی گرمارودی، محمدعلی بهمنی، حسین اسرافیلی، حمید سبزواری، احد ده بزرگی، مشفق کاشانی و براتی‌پور ضبط شد و هر کدام از این شعرا سه ساعت به شعر خوانی پرداخته که در مجموع 15 برنامه 15 دقیقه ای تدوین شد که در آن شعرهای حماسی، عاشقانه، انقلابی، عارفانه و ... وجود دارد.

در ادامه این مراسم که با اجرای سعید یوسف نیا مدیر گروه ادب رادیو فرهنگ همراه بود، از شعرا خواسته شد که به ذکر خاطراتشان از رادیو پرداخته و شعری برای حاضران بخوانند.

در ادامه سبزه واری تأکید کرد هر چقدر که دستگاه فرهنگی ما به جوانان برسد کم است و ما نباید بگذاریم آن ها این مسائل را فراموش کرده و از زبان شعر فارسی بی بهره باشند.

وی افزود: وقتی شما از یک شاعر قدردانی می کنید جوانانی که آینده را در دست خواهند داشت به اینکه راه ما را بروند و مورد توجه قرار گیرند ترغیب می کنیم.

در ادامه مشفق کاشانی با اشاره به سالها دوستی با صوفی اظهار کرد: پایه آفرینش بر مبنای عشق بنا شده و اگر عشق نباشد هستی وجود ندارد، این عظمت و موفقیت صدا و سیما در سال های اخیر به این خاطر است که با توجه به رهنمودهای رهبری ضرغامی و یاران صدیق اش کوشش فراوانی کرده اند تا رسانه ملی به این درجه از عظمت برسد.

موسوی گرمارودی نیز به ذکر خاطره ای از رادیو با حضور مرحوم سید جعفر شهیدی پرداخت و گفت: ما با هم از رادیو به پشت جبهه رفتیم. او سخنرانی کرد و من شعر خواندم، رادیو آن زمان میدان ارگ بود در حال و هوای جنگ یک روز ظهر بود که کارمان در رادیو تمام شد و شهیدی با پیکان سفیدش می خواست دور بزند و مرا سوار کند که ناگهان به من گفت: به سرعت توی جوی آب بخوابم همان لحظه چیزی شبیه مینی بوس آتش گرفته دیدم که فکر می کردم دارد روی ما می آید اما کمی آن طرف تر در پیاده روی ناصرخسرو فرود آمد. تاریخ دقیق این ماجرا را می توانید از زمان موشک خسرو در ناصرخسرو پیدا کنید.

در ادامه بهمنی با قرائت این بیت از خود که «همیشه گفته ام شناسنامه من یک دروغ اجباری است/ هنوز تا متولد شدن مجالم هست» سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: من از سالهای 43 به رادیو وارد شدم و از همان ابتدا در حوزه شعر فعال بوده ام، از انتشار مجموعه صدای شاعران خوشحالم و این یادگاری ماندگاری است که باید در فرداها شنیده شود و من با شوق برای رونمایی آن آمده ام.

وی افزود: دوست داشتم یک کار بهاری بخوانم که در جنگاجنگ سروده شده بود، به یاد همه آنهایی که یادشان با ماست اگر حضورشان نیست اما چون دیگران شعر عاشقانه خواندند من هم چنین می کنم تا حال و هوا را تغییر ندهم.

پس از بهمنی احد ده بزرگی سخن گفت و به ورود خود به تلویزیون در سال 57 اشاره کرد و از اولین برنامه ای نام برد که در رادیو برای شعر را ه اندازی کرده و آن روزها مشتریان بسیاری داشته است. او که برای ساعت 13 بلیط هواپیما داشت پس از قرائت یک شعر جلسه را به مقصد فرودگاه ترک کرد.

در ادامه براتی پور نیز صوفی را مدیر شایسته ای خواند که بساطی برای رونق شعر فراهم آورده و با مدیریت او شبکه فرهنگ تا این حد پربار شده است.

در ادامه حسین اسرافیلی که قرار بود خاطره اش از رادیو را بگوید اظهار کرد: اولین باری که برای شعر خواندن به رسانه ملی آمدم در تلویزیون بود و استاد شاهرخی و گرمارودی نیز آنجا حاضر بودند، پیراهن چهارخانه ای تن من بود که از من خواستند عوضش کنم بعد هم گفتند رنگ پیراهن به کت ات نمی آید و از آرشیو لباس برایم کتی آماده کردند سر انجام مقابل دوربین نشستم و کاغذی که شعرم را در آن نوشته بودم باز کردم اما ناگهان این کاغذ از دستم افتاد و من متحیر مانده بودم که آقای شاهرخی گفت خب برش دار.

وی افزود:من 14ماه پیش عمل جراحی داشتم که خطای پزشک باعث شد مدتی روی ویلچر و واکر بگذرانم. روزی نوه ام خانه مان بود و زمانی که دو نفری من را از تخت بلند می کردند و روی ویلچر می گذاشتند با تعجب نگاهم کرد، نگاه با تعجب او جرقه شعری را در من زد.

در ادامه شریف زاده توضیحات تکمیلی درخصوص مجموعه صدای شاعران را اعلام کرد: این مجموعه فعلا موسیقی ندارد چون برخی شبکه ها که محدودیت استفاده از موسیقی دارند می خواستند از آن بهره ببرند اما به زودی متناسب با حال و هوای شعرها برای آن ها موسیقی نیز خواهیم گذاشت.

صوفی نیز شبکه های تلویزیونی و رادیویی را وامدار ادب فارسی دانست و حین تقدیر از شاعران پیشکستوت مجموعه صدای شاعران گفت: امیدوارم سال ها طنین صدایتان در کشورمان فروزان باشد.

در پایان این مراسم پیش از گرفتن عکس یادگاری از تک تک شاعران قدردانی شد. گرمارودی صحیفه سجادیه و «به کوتاهی آه، به معنای ماه» زندگی نامه حضرت زهرا(س) آخرین کتاب خود را به صوفی داد.

تهیه و تدوین آثار صدای شاعران به عهده سهیلا رضایی تهیه کننده رادیو فرهنگ بوده است.

 

 

کد خبر 2244806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha