۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۳۷

گزارش مهر:

برگزاری نشست شورای هماهنگی روابط عمومی ها/ مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارد

برگزاری نشست شورای هماهنگی روابط عمومی ها/ مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارد

اراک – خبرگزاری مهر: مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان مرکزی امروز در قالب نشست شورای هماهنگی روابط عمومی های این استان گرد هم نشستند تا در روزهای پایانی سال که فصل خانه تکانی و غبارگیری است طی یک هم اندیشی غباری از ویترین های دستگاه های اجرایی استان زدوده و با انتخاب هیات رئیسه جدید زمینه ای فراهم کنند تا در سال نو این ویترینها داشته های دستگاه خود را بهتر و زیبا تر به مشتریان یا ارباب رجوعانشان عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، میز بیضی شکل سالن جلسات طبقه چهارم استانداری مرکزی در چهاردهمین روز از اسفندماه 92 مردانی را گرد خود داشت که اگر چه عنوان و پست سازمانی اشان حکایت از مسئولیت خطیر آنها در یک سازمان دارد اما به گفته بسیاری از این افراد مدیران روابط عمومی هنوز نتوانسته اند جایگاه واقعی این پست را در مجموعه های کاری خود تبیین کنند.

اینکه هنوز به مدیر روابط عمومی به عنوان یک فرد پلاکارد زن وتدارکچی برنامه ها و مراسم یک سازمان نگریسته می شود درد بسیاری ازمدیرانی بود که اینروزها بر صندلی روابط عمومی تکیه زده اند مسئله ای که مشکلات بسیاری را پیش روی فعالین این عرصه قرار داده است.

عملکرد روابط عمومی ها در معرفی استان مرکزی ضعیف بوده است

مدیر روابط عمومی پالایشگاه امام خمینی شازند در این جلسه گفت: استان مرکزی که این روزها به عنوان سرزمین آفتاب در کشورمطرح است متاسفانه علیرغم برخورداری از پتانسیل های بالقوه و استعدادهای خوبی که در بخش صنایع طراز اول داخلی و بین المللی برخوردار است نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور تبیین کند.

سلیمانی عدم معرفی استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی ملی و فرا ملی را ناشی ازکم کاری مسئولین روابط عمومی فعال در این استان دانست وگفت: روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان مرکزی علیرغم برخورداری از قدرت و رسالت قانونی خود د راین حوزه بسیار محدود عمل کرده اند.

وی ادامه داد:مدیران روابط عمومی استان باید با معرفی توانمندیها و ظرفیت های تولیدی وصنعتی استان مرکزی زمینه لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را در این استان فراهم کنند.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه امام خمینی شازند با بیان این که عملکرد دستگاه های اجرایی در روابط عمومی ها خلاصه می شود گفت:روابط عمومی ها باید با گسترش فعالیتهای تبلیغاتی و رسانه ای خود درحوزه تنویر افکار عمومی داخلی و خارجی نسبت به موقعیت استان مرکزی اقدام کنند.

سلیمانی با بیان این که استان های دیگر کشور علیرغم محرومیت از توانمندیهای صنعتی که در اختیار استان است بسیار خوب درحوزه معرفی استان خود به کشور عمل کرده اند و روابط عمومی های استان مرکزی باید با استفاده از تجارب این استانها در راستای ارتقا جایگاه استان مرکزی در کشور بکوشند.

وی همچنین از عملکرد ضعیف شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی در دوره قبل انتقاد کرد و گفت: ضعف عملکردی مجموعه شورا باعث شد تا چند کمیته محدود فعال این شورا نیز از مسیر فعالیت های خود خارج شوند.

با حاکمیت تفکرجدید مدیریتی در آن شاهد ارتقا جایگاه استان مرکزی در کشور باشیم

مدیر  روابط عمومی پالایشگاه امام خمینی شازند با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر وامید در استان مرکزی گفت: امید آن داریم تا در دولت تدبیر و امید وبا حاکمیت تفکرجدید مدیریتی در آن شاهد ارتقا جایگاه استان مرکزی در کشور باشیم.

وی تاکید کرد: برای تبیین جایگاه واقعی استان مرکزی در کشور نیاز است تا رسانه ملی همپای شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی حرکت کند.

مدیرروابط عمومی پالایشگاه امام خمینی شازند با اشاره به اهداف شواری هاهنگی روابط عمومی ها در استان گفت: تبادل اطلاعات، هم اندیشی و ارتقا سطح علمی روابط عمومی ها از جمله اهداف این شوراست که باید در راستای تحقق این اهداف تلاش کرد.

سلیمانی با انتقاد از برخی کج سلیقگی ها در انتصاب مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی در گذشته گفت:در گذشته بدین صورت بود که همواره ضعیف ترین نیروی انسانی هر دستگاه بر صندلی روابط عمومی تکیه می زد این در حالیست که باید کارشناس حوزه روابط عمومی فردی مسلط به امور سازمان بود و با آگاهی از اهداف خرد و کلان مجموعه خویش در جلسات تصمیم ساز آن مشارکت داشته باشد.

مصوبات شورای هماهنگی  روابط عمومی ها ضمانت اجرایی ندارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست از عدم برخورداری مصوبات شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی از ضمانت اجرایی لازم و کافی انتقاد کرد و گفت: این مهم بزرگترین چالش فراروی شورای هماهنگی روابط عمومی های استان است.

مهدی میرزابابایی افزود: علیرغم زحمات و خدمات بسیار زیاد صورت گرفته در شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی از زمان تاسیس تا کنون متاسفانه این شورا از ابزاری که مصوبات آنرا را اجرایی کند محروم بوده است.

وی بابیان این که ضوابط و دستورالعملهای لازم برای حمایت روابط عمومی ها موجود است اما اجرایی نمی شود گفت: در قانون و مقررات روابط عمومی جایگاه ویژه و خاص خود را دارد این در حالیست که در اجرا متاسفانه ما با چالشهای بسیاری روبرو هستیم.

مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین از نبود بانک اطلاعاتی روابط عمومی های استان گلایه کرد و گفت: کمیته پژوهش شورای روابط عمومی های استان در دوره قبل علیرغم ایجاد بسترهای لازم برای تهیه و ایجاد این بانک متاسفانه موفق به این کار نشد این در حالیست که تشکیل بانک اطلاعات جامعه  روابط عمومی های استان تصمیم گیری پیرامون این حوزه را تسهیل خواهد کرد.

میرزا بابایی همچنین خواستار تعریف ساز وکار مناسب برای دبیرخانه شورای روابط عمومی های استان مرکزی شد و گفت:باید با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته طی سالیان اخیر در حوزه روابط عمومی دستگاه های اجرایی شرایطی فراهم شود تا کارشناسی که بنا به هر دلیلی اعم از بازنشستگی، شروع کار در حوزه دیگرو ....دفتر روابط عمومی سازمان و دستگاهی را ترک می کند به عنوان یک ثروت فکری این حوزه تجارب خود را در اختیار نیروهای جدید قرار دهد.

فعالیت غیر تخصصی خبرنگاران در حوزه ها علت ترس مدیران از ارائه اخبار تخصصی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین در این جلسه بر ضرورت فعالیت تخصصی خبرنگاران در حوزه های کاری خاص تاکید کرد و گفت: عدم فعالیت تخصصی خبرنگاران مطبوعات مکتوب استان در حوزه ها به صورت تخصصی باعث شده تا مدیران دستگاه های اجرایی در ارائه گزارش های کاری خود به علت عدم آشنایی خبرنگاران با حوزه کاری آنها کمی ترس داشته باشند.

مهدی میرزابابایی با بیان این که فعالیت تخصصی و حوزه ای تنها در خبرگزاری ها و بخش کمی از مطبوعات استان صورت می گیرد گفت: گسترش تعامل خبری دستگاههای اجرایی استان با خبرنگاران و رسانه ها نیازمند تعریف سازو کاری مشخص در این حوزه است که باید در نشست مشترک شورا ی هماهنگی روابط عمومی های استان با مسئولین رسانه ها محقق شود.

وی ادامه داد: نبود این فرایند و ساز و کار باعث شده تا خبرنگارو رسانه ای که دارای لابی های رایزنی و نفوذ سیاسی است بارها و بارها از یک دستگاه اجرایی رپرتاژ و اگهی بگیرد در حالیکه رسانه ای دیگر از همان دستگاه هرگز موفق به اخذ این امتیازات نشود و حق رسانه ها در دستگاههای اجرایی پایمال شود.

شورای هماهنگی جایگاه روابط عمومی را در استان ارتقا نداد

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست از عملکرد ضعیف شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی در راستای ارتقا جایگاه روابط عمومی انتقاد کرد و گفت:  این شورا تنها با تحمیل یکسری وظایف بر دوش مسئولین روابط عمومی ها رسالت آنها را سنگین کرد و هیچ گامی در جهت ارتقا جایگاه روابط عمومی های استان برنداشت.

وی ادامه داد: علیرغم برخورداری کارمندان دستگاه های اجرایی از مزایای سختی کار در برخی رده های شغلی روابط عمومی از این مزیت محروم است و باید بدان توجه شود.

واقعیت های پیش روی روابط عمومی ها مشخص نیست

مسول روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت استان مرکزی نیز د راین جلسه از عدم برخورداری روابط عمومی ها از جایگاهی در دنیای مجازی انتقاد کرد و گفت: مدیران روابط عمومی استان جایگاهی در دنیای مجازی ندارند و این مسئله باعث شده تا امروز و در این جلسه شاهد باشیم تا اعضا همچون عهد قدیم خود را معرفی کنند.

وی همچنین عملکرد بازرسان شورای روابط عمومی های استان در دوره قبل را زیر سوال برد و گفت: در این مدت بازرسی از دستگاه های اجرایی صورت نگرفت تا واقعیتهای پیش روی روابط عمومی ها برای همه مشخص شود.

این مسئول روابط عمومی همچنین از ارائه لیست هایی که گاها توسط دستگاه های اجرایی به استانداری مرکزی ارسال می شود مبنی بر فعالیت افراد در روابط عمومی ها انتقاد کردو گفت:در حالیکه تمام سنگینی بار حوزه روابط عمومی در برخی دستگاه های اجرایی بر عهده یک نفر است اما وقتی جایی لیست می خواهد لیستی بلند بالا از سوی دستگاه ها اعلام می شود که جای بسی تاسف است.

بی ثباتی در روابط عمومی استانداری مرکزی دیگربس است

ملکی روابط عمومی تعاون روستایی استان مرکزی نیز بی ثباتی در حوزه مدیریت روابط عمومی استانداری مرکزی را زیر سوال برد و گفت: وقتی روابط عمومی استانداری مرکزی به عنوان مسئول شورای هماهنگی روابط عمومی استان از بی ثباتی در مدیریت خود رنج می برد دیگر جایی برای دفاع از این مسند در دستگاه های دیگرنمی ماند.

وی ادامه داد: روابط عمومی ها در استان مرکزی نیازمند یک پوست اندازی است تا جایگاه واقعی روابط عمومی ها در جامعه مشخص شود

ملکی از استاندار مرکزی خواست با تعیین تکلیف این پست در روابط عمومی استانداری مرکزی به عنوان سرپرستی در این حوزه پایان دهد .

روابط عمومی ها پیشانی دستگاه های اجرایی

مدیرکل دفتر استاندار مرکزی نیز در این نشست از روابط عمومی ها به عنوان پیشانی دستگاه های اجرایی استان یاد کرد و گفت: علیرغم جایگاه والای روابط عمومی ها در دستگاه های اجرایی خروجی ناشی از فعالیت این حوزه بسیار کم است.

رضایی ادامه داد: شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی باید فعالیت دستگاه های مختلف استان را با محوریت استانداری و سیاستهای استان که همان سیاستهای دولت یازدهم است هماهنگ کند.

وی در ادامه از ارائه گزارشهای غیرواقعی و آمارهای غیرواقع توسط روابط عمومی ها انتقاد کرد و گفت: این آمار غیر واقع ضربات بدی را بر بدنه دستگاه های اجرایی وارد کرد ه است.

مدیرکل دفتر استاندار مرکزی با بیان این که خیلی از مردم این آمار ها را باور نداشته و این بی اعتمادی آسیبی بزرگ است که متوجه دستگاه های اجرایی شده است گفت: مردم علیرغم تمامی خصوصیات خوب و توصیف ناپذیرشان کمی بدبین اند و نباید اجازه داده با ارائه آمار غیر واقعی این بد بینی افزایش یابد.

رضایی درادامه فرهنگ سازی و توجه به حوزه فرهنگی را جز رئوس کار روابط عمومی ها برشمرد و گفت: مشکلات فرهنگی متاسفانه امروز در تمام بخشها از جمله دستگاه های متولی حوزه فرهنگی قابل لمس است و این مسئله باید به جد از سوی مسئولین روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد.

.....

گزارش :فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2250147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha