۱۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۲۸

بزرگترین غار دست کند لرستان میزبان مسافران نوروزی است

بزرگترین غار دست کند لرستان میزبان مسافران نوروزی است

پلدختر - خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کوگان به عنوان بزرگترین غار دست کند استان میزبان گردشکران است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا امانی ظهر یکشنبه در حاشیه بازدید از غار تاریخی کوگان در پلدختر اظهار داشت: کوگان بزرگترین غار دست کند از مجموعه غارهای دست کند لرستان به شمار می آید که در بخش میانکوه شهرستان پلدختر واقع است.

وی از کوگان به عنوان اثری مهم و تاریخی یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه طی نوروز سالجاری استقبال از این اثر طبیعی بسیار بالا بوده و علاقهمندان خاص خود را از سراسر ایران و حتی جهان دارد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: این غار در روز گذشته شاهد حضور بیش از دو هزار گردشگر بوده است.

امانی عنوان کرد: در صحبتهایی که با گردشگران داشتیم علاوه بر ابراز رضایت مندی از روند ارائه خدمات زیرساختی در محل این بنای تاریخی، از خارقالعاده بودن این بنای باستانی اظهار شگفتی میکردند.

بنابر این گزارش سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در سفر به پلدختر از ستاد اجرایی خدماتی، پایگاه های اطلاع رسانی در مسیر پلدختر از جمله ویسیان، معمولان و ملاوی نیز بازدید به عمل آورد.

غار کوگان از جاذبه های پلدختر بوده که در فاصله چهار کیلومتری آزاد راه خرم آباد پل زال در روستایی به همین نام در کیلومتر 30 آزاد راه قرار دارد، این غار یکی از عجیب ترین و کم نظیر ترین غارهای ایران است که دارای طبقات مختلف و وجود حوض های آب و برج دیده بانی است.

این غار دارای تاسیسات گردشگری مانند سرویس بهداشتی، نماز خانه، راه دسترسی از طریق پل و... بوده و هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

این غار دژ مانند که تمام آن با حجاریهای طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.

این غار مربوط به دوره اشکانی (پارتی ) به شماره 2660 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 2262615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha