۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱

مهر گزارش مي‌ دهد/

يزد؛ كلكسيون ذخائر معدني/ سودهاي كلاني كه عايد خارجي‌ها مي شود

يزد؛ كلكسيون ذخائر معدني/ سودهاي كلاني كه عايد خارجي‌ها مي شود

يزد - خبرگزاري مهر: يزد به لحاظ بهره مندي از ذخائر معدني، دومين استان معدني كشور محسوب مي شود و بسياري از كارشناسان معدن از يزد به عنوان كلكسيون ذخائر معدني ياد كرده اند و معتقدند همه گزينه هاي جدول مندليف در دل كوير يزد وجود دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ذخایر معدنی از دوران گذشته به عنوان منبع بالقوه سرمایه، نقش بسیار تعیین کننده ای در رشد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کشورها داشته اند که این نقش در شرایط کنونی نیز همچنان پررنگ و حائز اهميت است.

معادن تأمين كننده مواد اوليه مورد نياز بسياري از صنايع هستند و در امر خودكفايي صنعتي، ايجاد اشتغال مولد، افزايش توليد ناخالص ملي و درآمد سرانه كشور نقش بسزايي ايفا مي كنند.

تاثير معدن بر رشد اقتصادی ایران به‌ طور غیرمستقیم بسیار بیشتر از تجارت و حتی صنعت است و به نوعی حجم عظیم اقدامات معدن سبب رونق ترانزیت و ترابری می‌شود، از طرف دیگر، اشتغال در معادن پایدارتر است و با توجه به پراکندگی آن در سراسر ایران، اشتغال در مناطق محروم را نیز در بر می‌گیرد.

اقتصادي كردن معادن نيازمند توجه ويژه و تدبير و مديريت است

با وجود آنکه طی سال های اخیر در بخش صنعت به ويژه معدن، سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفته است اما براي اقتصادي كردن معادن و در نتيجه نايل شدن به وضعيت مطلوب اقتصادي، توجه خاص دولت به این بخش ضروري است.

تحقيق، توسعه و سرمايه گذاري در تأمين ماشين آلات جديد معدني از عوامل عمده افزايش بهره وري و بهبود وضعيت اقتصادي در معادن هستند.

به گفته مسئولان، سال گذشته بیشترین سرمایه ‌گذاری خارجی در بخش معدن و کمترین سرمایه ‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی انجام شده است.

در این میان استان يزد به عنوان دومین استان معدنی کشور داراي معادن غني سنگ‌ آهن و سنگ های ساختمانی و ... است و در اين زمينه از موقعيت بسيار بالايي برخوردار است و معادن سنگ ‌آهن چادرملو، سنگ‌ آهن چغارت بافق، سه چاهون، سنگ آهن سورک، ندوشن و .... از جمله آن است.

فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش معدن يزد بايد شناسايي شود

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن استان، خواستار معرفی این فرصت ها  شد.

مرادعلی میر با اشاره به سرمایه گذاری در بخش معدن یزد افزود: متولیان بخش دولتی و خصوصی صنعت و معدن استان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند و با تعامل و همفکری عرصه های مشارکت و فرصت های مشخص سرمایه گذاری در بخش استخراج معدن و فرآوری مواد معدنی را تدوین كنند.

وی استان یزد را دارای پتانسیل های خوب معدنی دانست و بيان كرد: معادنی مانند سنگ آهن، مس و سنگ های ساختمانی و ... در استان وجود دارد که می توان زمینه جذب و مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای فعالیت در آن فراهم آورد.

وی همچنین با یادآوری این نکته که شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در همه بخش ها لازم و ضروری است، افزود: در پروژه های نیمه تمام سیاست دولت این است که از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت و از ظرفیت های آنان استفاده شود.

حمايت ويژه از سرمايه گذاران فرآوري مواد معدني در يزد

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد، حمایت از سرمایه گذاران را اولویت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان يزد بیان کرد و گفت: از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به خصوص فعالان اقتصادی یزد حمایت می کنیم.

وي بر همفکری و تعامل بیشتر مرکز خدمات سرمایه گذاری، صنایع و معادن و اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه گذاران تاکید کرد و از شناسایی و معرفی بیش از 200 طرح سرمایه گذاری نیمه تمام در بخش صنعت به عنوان فرصت های قابل ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در آینده خبر داد.

وی اولویت دادن به سرمایه گذاران بومی و ترغیب و تشویق آنان را از برنامه های سازمان امور اقتصادي و دارايي برشمرد و گفت: در مورد ورود سرمایه گذاران خارجی به استان يزد، مرکز خدمات سرمایه گذاری آماده ارائه خدمات مشاوره ای و ارائه تسهیلات قانونی به آنان است و فرصت های سرمایه گذاری را به آنان معرفی خواهد کرد.

خام فروشي مواد معدني متوليان بخش معدن استان يزد را رنج مي دهد

اما معضلی که گریبانگیر این بخش است و متولیان و مسئولان استان را رنج می دهد، خام فروشی مواد معدنی است که به گفته صاحب نظران باید با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر اساسی این مشکل حل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه این استان دومین استان معدنی کشور است گفت: معضل عمده ما در استان و کل کشور، خام فروشی مواد معدنی است.

يزد و كرمان در معرض آسيب هاي جدي خام فروشي مواد معدني

محمد مهدی زارع عنوان كرد: از این نظر دو استان یزد و کرمان که در رأس استان های بزرگ معدنی کشور قرار دارند، آسیب پذیرترند.

وی ضرورت سرمایه گذاری در بخش معادن استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: بالغ بر 50 نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده که از میزان تنها 30 نوع قابل بهره برداری است.

تعرفه مالياتي سنگ آهن خام كمتر از تعرفه كنستانتره آن است/ لزوم بازنگري قوانين

وی در مورد تعرفه ها نیز گفت: تعرفه ای که بر سنگ آهن خام بسته می شود، نسبت به تعرفه ای که برای کنستانتره در نظر گرفته می شود کمتر است که این موارد نیاز به رسیدگی در سطح کلان دارد.

به گفته زارع، عملکرد ما در حوزه معدن، در مرحله اکتشاف، بهره برداری و فرآوری بسیار ضعیف و کمرنگ بوده است و پس از تلاش های فراوان و کسب مصوب های مربوط تنها می توانیم معادن منطقه کوچکی را از طریق ژئوفیریک هوایی شناسایی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شناسایی اولیه ذخائر معدنی، با توجه به ریسکی که در این مرحله از کار وجود دارد و صرف هزینه های لازم براي اکتشاف را ضروری دانست.

گام هاي جديدي براي جايگزيني فرآوري به جاي خام فروشي برداشته شده است

وی همچنین تصریح کرد: در چهار تا پنج سال گذشته حدود 450 هزار تن تولید فولاد استان بوده است ولی در حال حاضر بالغ بر 12 میلیون تن مجوز تولید صادر شده است و تقریباً بالای 10میلیون تن از این میزان تولید پیشرفت 80 درصدی نیز داشته است و اگر این فرآیند تکمیل شود می توان فرآوری را جایگزین خام فروشی کرد.

زارع اظهار امیدواری کرد: با حل معضل آب از طریق خطوط آبرسانی خلیج فارس و دیگر منابع آب های زیرزمینی غیرمعمول، می توان تولید فولاد استان را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

علاوه بر فولاد، فرآیند فرآوری در دیگر بخش ها، نظیر خاک های صنعتی و سنگ های ساختمانی شیب ارزش افزوده استان را افزایش خواهد داد.

تمام زنجيره هاي صنعتي به منابع معدني باز مي گردد

نماینده خانه معدن ایران در یزد نیز معدن را خط اول تولید در هر کشور دانست و گفت: تمام زنجیره های صنعتی به منابع معدنی باز می گردد.

سعید افضلی پور، لزوم توجه به حوزه معدن را ضروری دانست و اظهار داشت: خط اول تولید در هر کشوری معدن است و تمام زنجیره های صنعت بدون استثنا به منابع معدنی متصل است.

وی اهمیت بخش معدن را از بعد اقتصادی، تولید و اشتغال یادآور شد و افزود: هم اینک 11 هزار نفر در معادن استان يزد فعال هستند.

به طور قطع در سالي كه به نام سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاري شده است، معادن مي توانند به عنوان ذخائري ارزشمند، تاثير بسيار زيادي بر اقتصاد كشور بگذارند به شرط آنكه با تدبير و مديريت، بتوان مانع خام فروشي مواد معدني و تلاش در راستاي فرآوري اين ذخائر ارزشمند كرد.

----------

گزارش: احمد جعفري ندوشن

کد خبر 2291834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha