۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹

مهر گزارش می دهد؛

مسئولانی که خود را به خواب زده اند/ از آلودگی نفتی"جادو آب" تا مرگ خرس قهوه ای

مسئولانی که خود را به خواب زده اند/ از آلودگی نفتی"جادو آب" تا مرگ خرس قهوه ای

خرم آباد - خبرگزاری مهر: طی ماههای اخیر محیط زیست لرستان صحنه اتفاقات مختلفی بوده که به نظر می رسد نوعی ناهماهنگی در اطلاع رسانی این حوادث توسط اداره کل محیط زیست استان لرستان وجود دارد، موضوعی که نمود آن را می توان در کشته شدن اخیر یک ماده خرس و توله اش در سفید کوه مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل محیط زیست استان به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در لرستان مسئولیت حراست و حفاظت از محیط زیست انسانی، طبیعی و جانوری را بر عهده دارد، موضوعی که به نظر می رسد در مسیر اجرای این وظیفه جای هیچ گونه مماشاتی وجود نداشته باشد.

این در حالیست که طی ماههای گذشته شاهد نوعی اغماض و چشم پوشی در اطلاع رسانی حوادث زیست محیطی و احقاق حقوق این سرمایه ملی هستیم، از موضوع آلودگی نفتی در شهرستان پلدختر گرفته تا حوادثی که برای گونه های حیات وحش این استان رخ می دهد.

در جریان آلودگی نفتی در روستای دره خزینه و همچنین روستای ریخان شهرستان پلدختر که هر دو مربوط به ماههای بهمن و اسفند سال گذشته بود با نوعی مخفی کاری مواجه بودیم تا در نهایت با درز خبر از سوی اهالی این روستاها در فروردین ماه موضوع به رسانه ها کشیده شد.

موضوع آلودگی نفتی در ریخان در حالی رخ می داد که کمتر از یکماه قبل نشت بنزین به رودخانه جادوآب موجب مرگ هزاران آبزی شده بود که به زودی خبرگزاری مهر در گزارشی تحلیلی به ابعاد حوادث نفتی در استان خواهد پرداخت.

آلودگی بنزین در جادوآب

این در حالیست که در همان زمان مدیر شهرستانی محیط زیست پلدختر ضمن تایید آلودگی نفتی رخ داده در جادوآب اطلاعات لازم را در اختیار خبرنگار مهر قرار دارد که البته به سرعت این خبر توسط مدیر کل محیط زیست استان لرستان تکذیب شد تا این موضوع موجب سردرگمی رسانه ها و در نهایت عقب نشینی مدیر شهرستانی شود.

تا اینکه اواسط هفته گذشته از سوی مردم محلی خبر کشته شدن یک ماده خرس قهوه ای در سفید کوه دهان به دهان چرخید که از همان ابتدا این خبر و تصاویر منتشر شده مورد تایید مسئولان در اداره کل محیط زیست استان قرار نگرفت تا محمد حسین بازگیر عنوان کند که ماجرا به گونه ای که در سایت ها آمده نبوده است.

وی که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد ضمن تایید خبر کشته شدن یک خرس قهوه ای در استان عنوان کرد که طی شش ماه گذشته این تنها مورد از مرگ این گونه بوده و به طور کامل جزئیات مرگ این ماده خرس قهوه، توله این خرس و حتی گم شدن توله دیگر آن را تکذیب کرد.

بازگیر همچنین با یادآوری اینکه این حادثه مربوط به 13 روز پیش بوده مدعی شد که علت عدم اطلاع رسانی در این زمینه انجام پیگیریهای حقوقی برای شناسایی متخلف و شکارچی بوده است.

کشته شدن ماده خرس قهوه ای در سفید کوه

این سخنان بازگیر در حالی مطرح شد که روز گذشته شاهد مصاحبه مدیر اداره محیط زیست شهرستان دوره چگنی بودیم که ضمن تایید ماجرا شرح وقایع را با ذکر جزئیات در اختیار رسانه ها قرار داد تا مدیر شهرستانی جزئیات حادثه را تایید و مدیر کل آن را تکذیب کرده باشد، موضوعی که موجب سردرگمی رسانه های استان شد.

در پیگیری های خبرنگار مهر و در گفتگو با مدیر کل محیط زیست استان لرستان علت این تناقض عدم حضور محمد حسین بازگیر در استان و بی اطلاعی از جزئیات حادثه اعلام شد.

به هر روی اینکه مدیر کل محیط زیست استان لرستان با ذکر این موضوع که در خارج استان بوده و از آنچه در حوزه فعالیت کاری اش می گذرد بی اطلاع است موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز وی در جریان آلودگی نفتی پلدختر به خبرنگار صدا و سیما گفته بود که ابتدا در جریان موضوع نبوده است.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مسئله محیط زیست و حفاظت از داشته های طبیعی لرستان به عنوان بام طبیعت ایران و مأمن 25 درصد تنوع زیستی کشور باید اولویت جدی دست اندکاران این حوزه در استان باشد و قدم نخست در این زمینه احساس تکلیف و دغدغه برای ادای وظیفه است، موضوعی که به نظر می رسد مورد غفلت قرار گرفته و مسئولان امر باید دوباره به بازخوانی وظایف خود بپردازند.

کد خبر 2301991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha