۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹

مهر گزارش می دهد/

ویترین هنر ایران در" همدان" به نمایش درآمد/ صنایع دستی ناجی کشتی بیکاری

ویترین هنر ایران در" همدان" به نمایش درآمد/ صنایع دستی ناجی کشتی بیکاری

همدان - خبرگزاری مهر: نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در حالی با 60 غرفه از صنایع دستی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی همدان برپا شده که انتظار می رود با توجه بیشتر به این حرفه قدمی در زمینه حل مشکل بیکاری در استان همدان برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان همدان همدان در بین استان های کشور از لحاظ صنایع دستی دارای آثار و صنایع دستی ارزشمندی است که هر یک از آنها نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز بی نظیر است.

سفال لالجین متعلق به تنها شهر سفال دنیا، چرم و مصنوعات چرمی همدان، مبل و منبت ملایر و تویسرکان، فرش، گلیم و ده ها صنعت هنری دیگر از جمله صنایع دستی استان همدان است.

هنرمندان چیره دست استان همدان نیز از جمله هنرمندانی هستند که هنر آنها در کشور و در دنیا کم نظیر است، اما صنایع دستی هر منطقه علاوه بر اینکه نشانه قدمت فرهنگی آن منطقه محسوب می شود می تواند زمینه بسیار مناسبی را برای ایجاد اشتغال در آن منطقه فراهم کند و از سویی فرهنگ استان را از نسلی به نسل دیگر منتقل کند.

با توجه به پتانسیل غنی استان همدان در زمینه صنایع دستی و از سویی وجود بیکاری در استان همدان، صنایع دستی می تواند ناجی حل مشکل بیکاری در استان همدان باشد، اما آنچه که در این مورد اهمیت زیادی دارد ایجاد بازار کار برای هنرمندان صنایع دستی استان همدان و حمایت از آنها است.

یکی از روش های ایجاد بازار کار برای صنایع دستی استان و معرفی آثار هنرمندان همدانی به کشور و یا دنیا شرکت در نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی است.

از این رو با توجه به اهمیت صنایع دستی در استان همدان دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در محل نمایشگاه  بین المللی همدان گشایش یافت.

این نمایشگاه در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي استان همدان به همت سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان  همدان افتتاح شد.

اين نمايشگاه در فضايي بالغ بر 14 هزار متر مربع فضاي عمومي و 5 هزار متر مربع فضاي مفيد نمايشگاهي در سه سالن ابن سينا ، الوند و هگمتانه به معرفي صنايع دستي کشوري خواهند پرداخت.

طي 5  روز برگزاري اين نمايشگاه 172 واحد از استان هاي همدان ، آذربايجان غربي ، آذربايجان شرقي ، اردبيل ، اصفهان ، ايلام ، البرز، بوشهر، تهران، چهار محال بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي ، خراسان جنوبي ، خوزستان ، زنجان ، سمنان ، سيستان و بلوچستان ، فارس ، قزوين ، قم ، کردستان ، کرمان ، کرمانشاه ، گلستان ، گيلان ، لرستان ، مازندران ، مرکزي ، هرمزگان و يزد   بهترين توليدات   در حوزه صنايع دستي استان خود را به بازديد کنندگان عرضه می کنند.

76  واحد استاني در کنار واحد هاي غير بومي به معرفي صنايع دستي استان همدان از جمله سفال ، چرم ، گليم و جاجيم ، نقاشي روي شيشه ،تراش سنگهاي قيمتي ، ترمه ، مصنوعات چوب ، مبل و منبت و فلز کاری و غیره  می پردازند.

در کنار واحدهاي بومي و استاني ، نمايندگان صنايع دستي استان هاي مختلف کشور نيز به معرفي محصولات و توليدات بومي خود از جمله گيوه بافي ، سازهاي سنتي ، رو دوزي ، پلاس بافي ، لباسهاي محلي ، گليم و جاجيم ، سفال و سراميک ، قلم زني روي سنگ ، چاروق دوزي ، مليله سازي ، مشبک، ممقان دوزي، قلمکاري روي فلز ، مينا کاري ، فيروزه کوبي و ساير  صنايع دستي استان هاي خود خواهند پرداخت.

36 اثر صنایع دستی استان نشان ملی دریافت کردند

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این نمایشگاه دارای 172 غرفه از کل کشور است و ویترینی از صنایع دستی کشور در همدان به نمایش گذاشته شده است.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه از این تعداد 40 غرفه به صورت اجرای زنده و ورک شاپ هنرمندان است، اظهار داشت: هنرمندان به صورت زنده هنر خود را نشان می دهند و 60 غرفه از استان همدان و 70 غرفه نیز از سایر استان های کشور هستند.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: استان همدان با آثاری چون سفال، چرم، منبت و معرق و مینا کاری و خراطی و نازک روی چوب و فلز کاری و غیره در این نمایشگاه حضور دارد.

قاسمی در مورد صنایع دستی استان همدان گفت: 36اثر از صنایع دستی استان همدان نشان ملی دریافت کردند و یکی از هنرمندان استان همدان که نازک کاری روی چوب را انجام می دهد موفق شده است 7اثر خود را ثبت ملی کند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه رشته های سفال، مصنوعات چوبی و چرم و مصنوعات فلزی به ثبت ملی رسیدند، بیان کرد: صنایع دستی استان همدان در صادرات از وضعیت مطلوبی برخور دار است به طوریکه سالانه 24 میلیون دلار صادرات داریم و امسال نیز در رشته های مروار بافی و سفال  و مبل و منبت چهار میلیون دلار صادرات داشتیم.

قاسمی عنوان داشت: صنایع دستی استان همدان می تواند با کمترین سرمایه بیشتین اشتغال را ایجاد کند و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.

نمایشگاه بازار کاری برای هنرمندان صنایع دستی است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این رابطه گفت: نمایشگاه  سراسری صنایع دستی همدان شامل 172 غرفه بوده که 80 رشته مختلف در آن به نمایش گذاشته شده است.

ریحان سروش مقدم در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی صنایع دستی استان همدان و ایجاد بازار کار برای هنرمندان و صنعتگران است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی استان همدان می تواند جایگاه مهمی را در صادرات غیر نفتی داشته باشد، افزود: صنایع دستی علاوه بر ایجاد اشتغال و کار آفرینی و صادرات می تواند در جذب گردشگر نقش مهمی را داشته باشد و 10 درصد صادرات غیر نفتی استان مربوط به صنایع دستی است.

سروش مقدم با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت و قابلیت 120 رشته صنایع دستی فعال را دارد، بیان داشت: باید فضای آموزشی و را برای این صنایع گسترش داد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: برگزاری کلرگاه های آموزشی و اعطای تسهیلات و ایجاد بازار کار برای آنها و حضور در نمایشگاه از جمله اقدامات برای هنرمندان صنایع دستی است.

سروش مقدم بیان داشت: صنایع دستی استان همدان در تاجیکستان و روسیه و حوزه خلیج فارس و عراق شرکت کردند.

صنایع دستی زمینه ای برای جذب گردشگر در استان همدان

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه عنوان داشت: یکی از پارامتر هایی که به قطب گردشگری شدن همدان کمک می کند صنایع دستی استان همدان است.

محمود رضا عراقی با بیان اینکه ویترین هنر کشور در این نمایشگاه شرکت کردند، بهترین هنر ها در غرفه های استان همدان است.

وی در مورد ایجاد اشتغال در زمینه صنایع دستی استان همدان گفت: اعطای تهسیلات و وام های کم بهره و ایجاد مکان برای فعالیت هنرمندان می تواند زمینه ای را برای فعالیت هنرمندان فراهم کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: نمایشگاه تجلی هنر های ارزشمندی است که از پنجه های کارآمد و گوهر بار هنرمندان کشور است و در برخی از این غرفه ها با صنایعی برخورد می شود که انسان را واردار به تحسین می کند.

ابراهیم کارخانه با بیان اینکه صنایع دستی نماد هنر ایران هستند، افزود: برخی از صنایع دستی استان ثبت ملی دارد و هنر و ابتکار در ذهن و افکار هنرمندان است.

وی با اشاره به اینکه باید برای صنایع دستی برنامه ریزی هدفند انجام شود، اظهار داشت: هنر صنایع دستی باید در راستای ماندگاری هدفمند شود و باید برای هدفمندی آن یک شورای برنامه ریزی تشکیل شود.

بر گزاري نمايشگاه هاي صنايع دستي در کنار حمايت از کار و توليد ملي ، ايجاد اشتغال و جذب گردشگر  با به وجود آوردن بازارهاي کوچک اقتصادي موجب ارتباط مستقيم بين خريداران و توليد کنندگان شده و از سويي ديگر باعث بالا بردن انگيزه تو ليد محصولات داخلي و  راه اندازي صنايع کوچک و زود بازده در بين جوانان و متقاضيان کار است.

دهمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي تا 24 شهريور ماه همه روزه ميزبان بازدید کنندگان است.

کد خبر 2368710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha