۲۴ دی ۱۳۹۱، ۹:۳۰

درباره یک بازی خطرناک؛

"کال آف دیوتی"، ثبت نام در پادگان مجازی ارتش آمریکا

"کال آف دیوتی"، ثبت نام در پادگان مجازی ارتش آمریکا

کال آف دیوتی در نگاه اول، تا آن اندازه بازی جذابی هست که بازیکن هایش در هر سطح سنی، به فکر حرکت های نرمی که در این بازی برای توجیه خشونت های نظامی آمریکا و در مقابل، کوبش تمامی دشمنان و منتقدان آمریکا صورت گرفته است، نباشند.

مجله مهر: به جرأت می توان گفت که یکی از مشهورترین و مدرن ترین بازی های رایانه ای سه بعدی، بازی Call of duty (ندای وظیفه) است.

یک بازی با محتوای جنگی که به صورت سوم شخص بازی می شود و فرد بازیکن در آن یک نظامی آمریکایی است که مأموریت های مختلفی را در مراحل مختلف بازی بر عهده می گیرد.

ماموریت هایی که البته گاهی به مرگ بازیکن نیز منجر می شود و در مرحله بعد هویت یکی دیگر از اعضای گروه جایگزین می شود.

عمده سناریوسازی های بازی کال آف دیوتی یا به قول گیم خورها "کال"، بر اساس ماجراهای واقعی جنگ جهانی دوم بوده و برخی دیگر نیز که عمدتا سناریوهای مدرن تری دارند بر اساس فرضیاتی مثل حمله به آمریکا، ترور، جنگ قدرت های هسته ای و از این قبیل است.

روایت منطقی از یک جنگ واقعی، خطاپذیری معقولانه دشمن و بازیکن، نگاهی واقعی به جنگ افزارهای مختلف و بویژه جنگ افزارهای روز دنیا و مقدم بودن مولفه های واقعیت بر جنبه سرگرمی بازی از جمله امتیازاتی است که توانسته است کال آف دیوتی و به ویژه modern war fare 3 یا همان کال آف دیوتی نسخه هشتم را با جذابیت های مختلفی برای بچه ها و بیشتر از آنها برای بزرگسالان مواجه کند.

جذابیتهای که البته توانسته است سود فراوانی را نصیب شرکتهای Infinity Ward و treyarch به عنوان دو شرکت اصلی سازنده کال آف دیوتی کند.
بر اساس بخشی از اطلاعات ویکی پدیا، کال آف دیوتی (modern war fare3) تنها در فوریه سال 2012 بیش از 40 میلیون کاربر ماهانه فعال داشته است.

در واقع این بازی خطرناک، تا آن اندازه مهم هست که حتی در هنگام رونمایی نسخه های مختلف آن، خبرگزاری های بزرگی مثل رویترز نیز نسبت به انتشار اخبار و تصاویر مربوط به رونمایی از کال آف دیوتی اقدام کنند.

*و این بازی خطرناک…
باید اذعان کرد که کال آف دیوتی در نگاه اول، تا آن اندازه بازی جذابی هست که بازیکن هایش در هر سطح سنی، به فکر حرکت های نرمی که در این بازی برای توجیه خشونت های نظامی آمریکا و در مقابل، کوبش تمامی دشمنان و منتقدان آمریکا صورت گرفته است، نباشند.

یکی از اهدافی که بازیکنان کال آف دیوتی در تمام طول بازی نسخه های modern war fare به دنبال آن هستند مبارزه با حملات موشکی بزرگ و تروریسم است.
مسئله ای که البته در سیاست خارجی آمریکا نیز همواره به عنوان توجیه حملات نظامی و دیپماتیک آمریکا علیه کشورهای مختلفی مثل عراق، افغانستان، کره شمالی و حتی روسیه و ایران مبنا قرار گرفته است.

شما در نسخه های مدرن وار فار کال آف دیوتی به دنبال فردی به نام "عمران زاکایف" هستید. پیرمردی با ریشی بلند که جمله " اقتصاد ما را نابود کردند، فرهنگ ما را نابود کردند" بخشی از سخنرانی او در بازی کال آف دیوتی است.

پیرمردی که قصد دارد آمریکا و کشورهای مخالف آرمانش را موشک باران کند و البته در این راه با "خالد الاسد" بعنوان یکی دیگر از دشمنانی که تیم آمریکایی بازی به دنبال اوست همراه و متحد می شود.

مردی که البته سلف او یعنی " ولادیمیر ماکاروف" (یکی دیگر از دشمنان طرح شده در سری بازی های Modern war fare) نیز همین اهداف را دنبال می کند و البته مورد حمایت زاکایف هم هست.
در واقع، بازیکن کال آف دیوتی در بازی خود از بیش از 23 نوع سلاح سبک روز دنیا و آخرین مهارت های تکنولوژیکی و نظامی آمریکا استفاده می کند تا به یک هدف دست یابد و آن جلوگیری از موشک باران و وقوع ترور! در جهان است.

دو مسئله ای که البته به وفور و همواره در ادبیات چهره هایی نظیر باراک اوباما، جرج بوش، هنری کیسینجر، کاندولیزا رایس، هیلاری کلینتون، ریچارد هاس و سایر چهره های آمریکایی در مواجهه با جهان مطرح شده و می شود.

این مدعا که کال آف دیوتی، پادگان مجازی ارتش آمریکاست، ادعای چندان بیراهی نیست.
شما در کال آف دیوتی آموزش می بینید که با انواع سلاح ها و جنگ افزارهای آمریکایی کار کنید. آموزشی که البته پیش از آنکه بخواهد به شما نحوه کار مجازی با این سلاح ها را آموزش دهد به ذهن شما این مسئله را خطور می دهد که آمریکا سلاح هایی در اختیار دارد که هیچ دشمنی از شرّ آنها در امان نیست و این جنگ افزارها با قدرتهای تکنولوژیکی که دارند در مقابل تمام هدف های احتمالی اعم از دریایی، هوایی، زرهی و جنگ های نوین، کارآمدی قابل توجه و البته تعیین کننده ای دارند.!

کارآمدی تعیین کننده ای که شما در طول بازی به وضوح نیز آنها را در مقابل دشمنان عربی، روسی، آفریقایی و سایر ملیّت هایی که گاهی در طول تاریخ خود در مقابل آمریکا ایستاده اند می بینید و تجربه می کنید.

تفنگ هایی که به جای دوربین از رادار استفاده می کنند، ریموت هایی که امکان کنترل موشک های هوا به زمین را به سرباز می دهند، سپرهایی که با هیچ گلوله ای سوراخ نمی شوند، کلت های رگباری، بارِت (تفنگ های نشانه زن) های پر قدرتی که هدف خاص را در مسافت های بالای 25000 متر هدف قرار می دهند و... همه و همه در کنار هیجانی که استفاده از آنها در نسخه های modern war fare کال آف دیوتی به شما می دهد همانند یک ویروس به جان بازیکن وارد می شوند و دائما به او آمریکایی بودن این تجهیزات پیشرفته را گوشزد می کنند.

*ردپای اندیشکده های آمریکا در بازی کال آف دیوتی
دشمن در یکی از راهبردهای خود در هجوم نرم؛ همواره از هر فضای محرزی که با بینندگان و مخاطبان فراوان همراه باشد استفاده می کند تا مبانی ذهن خود را مطرح کند.
مفهومی مثل یک فینال فوتبال که تمام شرکت های بزرگ دنیا برای تبلیغ بر روی پیراهن های بازیکن ها و یا دور زمین با یکدگیر رقابت می کنند.
کال آف دیوتی نیز از این قائده مستثنی نیست.
سازندگان کال آف دیوتی، هنگامی که بازیکن سوم شخص به هر دلیلی می بازد (می میرد) بر روی صفحه ای که گویا تار شدن چشم های سرباز پس از مرگ اوست؛ جملاتی را از چهره هایی مثل هنری کیسینجر، کاندولیزا رایس، مارتین لوترکینگ، لائو تزو و ... بر روی صفحه قرار می دهند.
جملاتی که اگرچه به زبان انگلیسی است اما کاربری که یک بازیکن همیشگی محسوب می شود، پس از مدتی می تواند با خواندن آنها معانی آنها را نیز متوجه شود.
معانی تأکید شده ای که از یک تئوری نرم با عنوان "جزیره درخشان بر فراز بلندی" پیروی می کنند و هدف اصلی آنها تربیت کردن یک مخاطب (که عموم این مخاطبان در بازی کال آف دیوتی نوجوان و جوان هستند) بر اساس معارف آمریکایی است.

*حمله مجازی به تمام دشمنان آمریکا
شما در نسخه جدید کال آف دیوتی و در سایر نسخه هایی که با عنوان Modern war fare به بازار عرضه شده اند شاید در عمق هیجانی بازی و در برخی مراحل آن متوجه نشوید که در حال حمله به جنگجویان عرب زبان و در سالنی هستید که یک سخنرانی عربی در آن در حال پخش است.
سخنرانی ای که اگر مشتری پر و پا قرص صحبت های سیدحسن نصرالله هم بوده باشید به راحتی شباهتهای فراوان لحن و صدای آن را با سخنرانی های نصرالله درمی یابید.
و شما همینطور مشغول بازی هستید و معلوم نیست که گاهی صدای "الله اکبر" که از جانب سربازان دشمن شنیده می شود را نیز می شنوید یا نه؟
و باید گفت که در واقع اگر حتی شما این صدا را به وضوح نشنوید و یا به آن توجه نکنید، ضمیر ناخودآگاه به راحتی آن را می شنود و ضبط می کند و به مرور این حقیقت را در ذهن یک کاربر حک می کند که "فریاد الله اکبر، یعنی دشمن، خون و گلوله".

*از آمریکای مدرن تا جهان سراسر نامدرن
دشمنانی که شرکت های سازنده کال آف دیوتی آنها را در مقابل بازیکن قرار می دهند دشمنانی کم خرد نشان داده شده اند. سربازانی که حمله آنها و روشهایی که برای کشتن به کار می برند، انسان را به یاد سرخپوست ها و آدمخوارها می اندازد.
سیاهپوست هایی که کلاشنیکف را مانند یک تکه چوب خشک در دست می گیرند، سربازان عرب زبانی که سرهای خود را با چفیه پوشانده اند، چریک هایی که فقط با یک اسلحه سبک ساده می جنگند و جلیقه ضد گلوله ندارند و غیره.
و این در حالی است که، بازیگران تیم آمریکایی عمل کننده در کال آف دیوتی و به ویژه در نسخه های modern war fare جملگی کماندوهای ورزیده ای نشان داده شده اند که همواره بر اساس نقشه و اصول روش مند به دشمن حمله می کنند.

به ویژه آنکه بازیکن سوم شخص(کاربر) عموما تحت فرماندهی یک کاپیتان یا یک گروهبان آمریکایی دیگر قرار دارد و از جانب او راهنمایی می شود. (به این تعبیر که مرگ هر از گاهی او هم به دلیل اشتباهات فردی اوست نه به دلیل نقشه ای که ارتش آمریکا طرح کرده است)

این نکته را نباید از یاد برد که در نسخه های مدرن کال آف دیوتی، دشمنان تیم آمریکایی انسان هایی نشان داده شده اند که با حیواناتی مثل کفتار و یا سگ های آدمخوار به دیگران حمله می کنند، از سوزاندن اجساد سربازان دشمن ابایی ندارند و به سربازان آمریکایی در اوج مظلومیت!!! و هنگامیکه زخمی شده اند تیر خلاص می زنند.
این مفاهیم در ذهن کاربران بازی کال آف دیوتی به راحتی این مفهوم را نمایان می کند که دشمنان ارتش آمریکا بیش از آنکه قوی و یا خطرناک باشند انسان ها و تفکراتی بدوی هستند که هیچ نشانه ای از انسانیت و مدرن بودن در آنها نیست.
انسان هایی که حتی مغزهای متفکر آنها نظیر عمران زاکایف و یا ماکاروف نیز فقط به فکر آدمکشی و ترور هستند.

*یک رخداد قابل تأمل!
اندروس بریویک، عامل قتل عام نروژ که چندی قبل با یک بمب و یک اسلحه نزدیک به یکصد نفر را در نروژ قتل عام کرد در بازجویی هایی که از وی بعمل آمد، در پاسخ به این سوال که توانایی خود برای کشتن انسان ها و استفاده از جنگ افزارهای مختلف برای به قتل رساندن را بدون آنکه آموزش نظامی ببیند از کجا بدست آورده است؟، گفته بود: من این توانایی را مدیون "modern war fare" هستم.


شاید قدرت تأثیرگذاری این بازی و اهمیت سرمایه گذاری های میلیاردی آمریکا برای تولید چنین محصولاتی را نمی شد با چیزی غیر از همین مثال ذکر کرد.
البته باید به این نکته نیز اعتراف کرد که کال آف دیوتی نه ابتدای یک پروژه است و نه انتهای آن.
بلکه هم اکنون صدها هزار بازی مختلف که بعضا نیز با استقبال فراوانی از جانب جامعه مخاطبان مواجه شده اند در بازار وجود دارند که هریک به نوعی سعی در ایجاد تأثیرات خاص بر روی ذهن مخاطبان و جامعه هدف آمریکا در کشورهای مختلف جهان دارند.

کد خبر 2395023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha