۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸

پدران ایرانی به مرخصی زایمان می روند ،مادران بیشتر

پدران ایرانی به مرخصی زایمان می روند ،مادران بیشتر

با اصلاح قانون تنطیم خانواده، مرخصی زایمان مادران از شش ماه به 9 افزایش پیدا کرد و 14هفته هم مرخصی برای پدران درنظر گرفته شد.

مجله مهر: مجلس امروز تصویب کرد که از این پس مادران شاغل به جای 6ماه، از 9ماه مرخصی زایمان بهره مند شوند و پدران هم دو هفته مرخصی تولد فرزند داشته باشند. به جز این محدودیت های بیمه ای و برخی خدمات اجتماعی - رفاهی هم برای فرزندان چهارم و به بعد لغو شد.

این لایحه البته پیش درآمد لایحه ای است که به بسته مشوق های جمعیتی معروف شده است؛ مشوق هایی مانند اهدای سکه، مسکن، مرخصی زایمان، هزینه های بهداشتی مادر و فرزند و... افزایش مرخصی زایمان اولین بار در سال 85 مطرح شده بود و دولت نهم در این خصوص مصوبه ای را تقدیم مجلس کرد که بر اساس آن، مرخصي زايمان تا 6 ماه افزایش پیدا کرده بود. 

پیش از این هم زهره طبیب زاده نوری در گفتگو با مهرخانه گفته بود افزایش مرخصی زایمان شمشیر دو لبه است. او گفته بود: هر نوع اقدامی که در ارتباط با ایجاد امکانات رفاهی به عنوان امتیازات مطرح شود که به نحوی اشتغال زنان را تحت الشعاع قرار دهد، به طور طبیعی در بازار کار اثرگذار است. زمانی هم که موضوع افزایش مرخصی زایمان به ۶ ماه را پیگیری می کردیم نگران این مسئله بودیم که این امتیاز منجر به از دست دادن اشتغال زنان در شغل های حساس و مورد نیاز در جامعه نشود.

او معتقد بود این امتیاز یک شمشیر دولبه است مگر اینکه در تنظیم این قانون محکم کاری بسیار زیادی صورت گیرد که در صورت سر باز زدن کارفرما از به کارگیری زنان، تکلیفی برای کارفرمایان و مسئولان مربوطه به تصویب برسد که شاهد بروز مشکل در این زمینه نباشیم.

کد خبر 2395390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha