۱۰ بهمن ۱۳۸۹، ۱۲:۵۱

شاه آبادی مطرح کرد:

موسیقی زیرزمینی محصول یک بدفهمی است / احیا جشنواره موسیقی مقامی

موسیقی زیرزمینی محصول یک بدفهمی است / احیا جشنواره موسیقی مقامی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رواج تولید موسیقی های زیرزمینی در کشور، این موضوع را محصول یک بدفهمی در این زمینه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، حمید شاه آبادی شامگاه شنبه در حاشیه نشست با هنرمندان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد در سخنانی با اشاره به وضعیت موسیقی زیرزمینی در کشور، اظهار داشت: موسیقی زیرزمینی ایران محصول یک بدفهمی است و این بدفهمی باعث شده موسیقی مهیج و مخالف هنجارهای اجتماعی خلق شود و فضایی پدید آید که تولیدکنندگان موسیقی راه اصلی خود را پیدا نکنند و ما شاهد بخشی از موسیقی هایی باشیم که از کانالهای قانونی عبور نمی کنند.

شاه آبادی ادامه داد: این در حالیست که برخی از تولید کنندگان موسیقی فکر می کنند که باید یک روند پر پیچ و خم اداری و قانونی را برای گرفتن مجوز طی کنند و همین امر آنها را به سمت تولید موسیقی های زیرزمینی سوق می دهد.

ساماندهی شبکه موسیقی راهکار مقابله با موسیقی زیرزمینی

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این موسیقی ها را باید موسیقی خانگی نامید، افزود: امروز ما در این زمینه در مقابل هجوم جدی بیگانگان هستیم و جامعه موسیقی نیاز به یک همدلی جدی برای برخورد با موسیقی زیرزمینی را دارد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه مقابله با موسیقی زیرزمینی ساماندهی شبکه موسیقی است که با برنامه ریزی های انجام شده در سال 89 امیدواریم در سال آینده این برنامه ها اجرایی شود.

رشد چشمگیر در برگزاری کنسرتهای موسیقی در کشور

شاه آبادی در ادامه سخنان خود در زمینه برگزاری کنسرتهای موسیقی در داخل کشور نیز عنوان کرد: تاکنون در سالجاری بیش از سال گذشته مجوز اجرای کنسرت داده ایم به طوریکه ما در ماه شعبان مشکل معرفی سالن داشتیم.

وی بدون اشاره به آمار کنسرتهای برگزار شده در سالجاری، عنوان کرد: آمار نشان می دهد امسال شرایط مطلوبی را نسبت به سال گذشته هم از نظر کیفیت و هم کمیت داشته ایم.

موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب از نظر ما غیرمجاز است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به معیارهای این معاونت برای صدور مجوز در بخش موسیقی، بیان داشت: موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد از نظر ما غیرمجاز است و تشخیص این امر "عرفی" است و کارشناسان ما در وزارتخانه این کار را انجام می دهند.

شاه آبادی ادامه داد: موسیقی مطلوب از نظر وزارتخانه ارشاد موسیقی است که بتواند در مخاطب حس هیجان ایجاد کند و روح او را متعالی کند.

وی با تاکید بر اینکه مواردی که از موسیقی مجوز می گیرد ممکن است از دید یکسری از مراجع مطلوب باشد و از نظر برخی دیگر مطلوب نباشد، تصریح کرد: انتخاب در این زمینه بر عهده مکلف است.

هنرمندان عرصه موسیقی باید موسیقی فاخر تولید کنند

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: موسیقی که ذائقه مردم ایران را تغییر دهد و ارزش موسیقایی نداشته باشد نگران کننده است.

شاه آبادی با تاکید بر اینکه هنرمندان عرصه موسیقی باید موسیقی فاخر تولید کنند، تصریح کرد: وزارت ارشاد از موسیقی فاخر حمایت می کند و موضع ما در این عرصه کاملا شفاف و روشن است.

وی همچنین در زمینه برنامه های این معاونت برای توجه به موسیقی مقامی نیز به خبرنگار مهر گفت: در 6 سال گذشته در این زمینه تا حدودی کم توجهی صورت گرفته است که علت آن این است از جشنواره تخصصی مقامی 6 سال است فاصله گرفته ایم.

ایجاد 8 پژوهشگاه موسیقی مقامی در کشور

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موسیقی مقامی به دلیل نداشتن ملودی به پژوهشکده هایی که حافظ آن باشد نیاز دارد.

شاه آبادی افزود: امسال کار ویژه عاشورایی برگزار کردیم و موسیقی های مختلف در آنجا جمع آوری شدند که اضافه بر اجرای حضوری آنها باید شرایطی فراهم کنیم این موسیقی ها به صورت یک مجموعه گردآوری شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه هایی که در دستور کار داریم برگزاری جشنواره تخصصی موسیقی مقامی در کشور است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فراهم بودن همه شرایط برگزاری این جشنواره، عنوان کرد: داوران این جشنواره نیز تعیین شده اند.

وی یادآور شد: همچنین در حال حاضر در حال مطالعه پژوهشگاههای هشت گانه ای در زمینه موسیقی نواحی مختلف کشور هستیم که به عنوان پاتوق موسیقی کشور باعث توسعه موسیقی مقامی شود.

کد خبر 1242154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha