۳۱ فروردین ۱۳۹۰، ۱۲:۳۴

سردار ذوالفقاری خبرداد:

افزایش هزار و 700 درصدی کشف سلاح/ برقراری ارتباط میان آمریکاییها و اشرار

افزایش هزار و 700 درصدی کشف سلاح/ برقراری ارتباط میان آمریکاییها و اشرار

فرمانده مرزبانی ناجا از افزایش هزار و 700 درصدی کشف سلاح و 26 درصدی مواد مخدر در فروردین ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرتیپ حسین ذوالفقاری در نشست خبری که صبح چهارشنبه برگزار شد در خصوص عملکرد مرزبانی در سال 89 گفت: در سال گذشته بیش از 30 درصد جرایم و ناامنی‌های مرزی کشور کاهش پیدا کرد و به طور یقین 30 درصد مواد مخدر نیز کمتر وارد کشور شد.

افزایش 57 درصدی کشف سلاح

وی افزود: همچنین در خصوص کشف سلاح نیز 57 درصد افزایش، کشف مشروبات الکلی 73 درصد افزایش و قاچاق سوخت نیز 22 درصد افزایش داشت. این در حالی است که در عقبه مرز مشروبات خارجی 7/3 درصد کاهش داشته است.
 افزایش 380 درصدی کشف ماهواره

فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد:‌ در سال 89، در خصوص کشف تجهیزات ماهواره380 درصد افزایش، کشف سیگار 211 درصد افزایش، دستگیری عابرین غیرمجاز 91 درصد افزایش و دستگیری متجاوزین مرزی خارجی 46 درصد کاهش داشت به طوری که در خصوص عابرین 6 هزار و 396 نفر و متجاوزین مرزی نیز 64 هزار و 23 نفر دستگیر شدند.

کاهش 33 درصد گروگانگیری

سردار ذوالفقاری با اشاره به اینکه در سال گذشته 33 درصد گروگانگیری کاهش داشته است، گفت: درگیری با اشرار 16 درصد کاهش و درگیری اشرار 322 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، در حوزه عملیات انسدادی 164 کیلومتر احداث راه و مرمت و بازسازی انجام شد. همچنین 138 کیلومتر حفر کانال و خاکریز، 23 کیلومتر احداث دیوار بتنی، 67 کیلومتر نصب سیم خاردار، احداث 92 برجک و 8 پاسگاه، حفاظت فیزیکی 176 پاسگاه طی سال گذشته انجام شد.

فرمانده مرزبانی ناجا گت: همچنین در حوزه الکترونیک و رادارهای ساحلی و شناوری اقدامات جهشی ارزنده‌ای صورت گرفت و به منظور نصب انواع دوربین‌های دید در شب 3 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

25 درصد کشفیات به وسیله دوربین‌های دید در شب بدست آمد

وی افزود: 25 درصد کشفیات مرز در سال گذشته به وسیله دوربین‌های دید در شب و رادارها صورت گرفت که این درصد نشان دهنده رشد قابل توجهی است.

طرح جامع عمران مرز نهایی شد

سردار ذوالفقاری در خصوص طرح جامع عمران مرز نیز گفت: طرح جامع عمران مرز با همکاری‌ سازمانهای کشوری، استانداران و فرماندهان مرزبانی کشور تهیه و نهایی شده و هم اکنون در حال ارسال این طرح به وزارت کشور هستیم که امیدواریم در شورای امنیت ملی به تصویب برسد.

وی در مورد برنامه جامع مرزبانی نیز گفت:‌این طرح نیز سال گذشته تهیه و تدوین شد و به صورت جامع در اختیار مبادی ذیصلاح قرار گرفت که امیدواریم با برنامه‌های انجام شده تا پایان برنامه پنجم وضعیت مناسبی نیز در مرزهای کشور داشته باشیم.

به گفته وی، در حال حاضر در برخی مناطق کشور اختلاف نظر کارشناسی با کشورهای همجوار وجود دارد که سال گذشته مناطقی که مورد اختلاف بود پس از بررسی و کار کارشناسی الحاق این مناطق به خاک ایران قطعی شد و در مورد نقاط دیگری که اختلاف وجود دارد به صورت قانونی پیگیری خواهیم کرد.

سردار ذوالفقاری در مورد اعتبارات مرزی در سال گذشته گفت: اعتبارات ما در سال گذشته 106 میلیارد تومان بود که در نهایت با کاهش 28 درصدی اعتبارات عمرانی 76 میلیارد تومان آن قطعی شد که 67 درصد این اعتبارات به مرزبانی اختصاص یافت و اولین بخش اعتبارات در آذرماه سال 89 پرداخت شد.

رشد 1700 درصدی کشف سلاح در سال 90

فرمانده مرزبانی ناجا به برنامه‌های سال 90اشاره کرد و گفت: طی یک ماه اول سال با افزایش کم سابقه‌ای در کشف سلاح مواجه بودیم به طوری که نسبت به سال گذشته بیش از هزار و 700 درصد رشد داشته و همچنین در کشف مواد مخدر 26 درصد، مشروبات الکلی 67 درصد و سوخت نیز 26 درصد با افزایش روبرو بوده‌ایم.

وی گفت: براساس برآوردهای امنیتی در سال جاری سرمایه گذاری بیشتری بر روی گروه‌های مسلحی که در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب و شرق کشور وجود دارد انجام می‌شود.

 برقراری ارتباط میان آمریکایی‌ها و اشرار

سردار ذوالفقاری افزود: تا آنجا که اطلاع داریم از سوی آمریکایی‌ها ارتباطی با اشرار برقرار شده به همین دلیل سال 90 را بیشتر روی رفع مزاحمت کشور از سوی همین گروه‌های مسلح و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی متمرکز خواهیم شد.

وی گفت: برخی از سرکرده‌های این گروه‌ها مانند پژاک رسماً اعلام جنگ کرده و از حرکت‌هایی که انجام می‌دهند احساس می‌کنیم قصد دارند همین مسیر را پی گیرند به همین دلیل مسیرهایی مثل کردستان، آذربایجان غربی و بخشی از کرمانشاه به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و در اولویت قرار دارند.

تقویت واحدهای مرزی

فرمانده مرزبانی کشور به تقویت واحدهای مرزی اشاره کرد و گفت: به لحاظ استحکامات فنی و الکترونیکی واحدهای مرزی تقویت می‌شوند تا بتوان وضعیت مرزها را بیش از گذشته کنترل کرد.

10 مورد درگیری در 15 روز گذشته

وی همچنین از 10 مورد درگیری در 15 روز گذشته خبر داد و گفت: توسعه پرشتاب‌تر کنترل‌های سخت افزارانه در مرزها ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین در حال حاضر برخی از مناطق مرزی به دلیل آماده نبودن زیرساخت های زمینی و هوایی رویکرد تکنولوژی در آنها را به شدت دنبال خواهیم کرد و تجهیزات تخصصی و افزایش نیروها در این مرزها ادامه دارد به خصوص در مورد ایمن کردن نیروها نیز برنامه‌هایی در دست اجراست.

ورود شناورهای جدید به ناوگان دریایی

سردار ذوالفقاری گفت: ورود شناورهای جدید به ناوگان دریایی، افزایش نیروهای استانی، ورود یگان‌های تکاور دریایی، اجرای طرح توانمندسازی نیروهای مرزبانی، آموزش تخصص و منزلت کارکنان، ساماندهی برجک‌ها و پاسگاه‌ها به صورت کامل، ساماندهی گذرها و بازارچه‌های مرزی، توسعه روابط با دیگر کشورها، اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی از جمله اقداماتی است که در سال جاری انجام خواهد شد.

تشدید مقابله با اشرار

به گفته وی، تشدید مقابله با اشرار و جرایم مرزی، اقدامات آموزشی برای مرزنشینان، ساماندهی سازمان جدید مرزبانی، توسعه اقدامات علمی و تحقیقاتی و طرح تقویت مرزبانی از دیگر برنامه های سال 90 است.

فرمانده مرزبانی ناجا در مورد اعتبارات سال جاری نیز گفت: 86 میلیارد تومان بودجه برای سال 90 درصد نظر گرفته شده که امیدواریم به تصویب مجلس برسد.

وی به بحث قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: در بحث کشف کالا با افزایش قابل توجهی روبرو بودیم اما در حوزه دریا با مقداری مشکل مواجه هستیم به طوری که در برخی موارد اختلافاتی وجود دارد که امیدواریم از طریق گمرک این مشکل برطرف شود.

وی در مورد گروه پژاک نیز گفت: قصد داریم در سال جاری مناطق مرزی را پوشش بیشتری دهیم تا بتوانیم تردد این افراد را به حداقل برسانیم و بدین منظور در مناطقی که خلاء وجود دارد برجک احداث می‌شود و نیروها حضور پیدا خواهند کرد. امکانات فنی را گسترش می‌دهیم و در جهت تقویت حوزه اطلاعات اقدام خواهیم کرد.

فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد:‌ در کنار ما همکاران اطلاعات و سپاه در عقبه مرز در غرب کشور فعالیت می‌کنند و همچنین به منظور مقابله با گروه پژاک اقدام روی این گروهک ادامه خواهد یافت و با شکل محسوسی عملیات آنها را کنترل می‌کنیم.

وی در مورد همکاری ستاد مواد مخدر در مورد کنترل مواد مخدر ورودی به کشور گفت: در سال 90 بر اساس تصمیم دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تعدادی سگ موادیاب برای مرزبانی خریداری می‌شود.

کد خبر 1293508

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha