۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۶

گزارش خبري/

كاستان؛ نگين گمشده مانه و سملقان/ افسون گردشگران در طبيعت بكر"چشمه سالان"

كاستان؛ نگين گمشده مانه و سملقان/ افسون گردشگران در طبيعت بكر"چشمه سالان"

بجنورد - خبرگزاري مهر: روستاي كاستان در 50 كيلومتري شهر آشخانه با دارا بودن جنگل هاي انبوه، آبشارها و غارهاي طبيعي از جمله مناطق گردشگري بكر خراسان شمالي محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاي كاستان با جمعيتي حدود هزار نفر در 50 كيلومتري شهر آشخانه مركز شهرستان مانه و سملقان واقع شده و با وجود داشتن طبيعتي زيبا و بكر، آنچنان كه بايد و شايد براي گردشگران شناخته شده نيست.

وجود دره ها و کوه های مرتفع، جنگلهای انبوه، رودخانه هاي خروشان، آبشار زيبا، غارهای فراوان، اماكن تاريخي و ...اين روستا را به یکی از روستاهای دیدنی و منحصر به فرد خراسان شمالی تبديل كرده است.

اما آنچه كه سبب مهجور ماندن اين روستاي زيبا شده، نبود راه دسترسي مناسب در بخشي از مسير حركت به سمت اين روستا است كه علي رقم شروع طرح بهسازي و آسفالت از حدود شش سال پيش، هنوز 16 كيلومتر فاصله بين روستاي زرد تا اين روستا آسفالت نشده است.

البته بهسازي انجام شده در اين مسير و اتمام پل هاي آن امكان تردد در اين محور را تسهيل كرده و در حال حاضر با وجود خاكي بودن، راه دسترسي تقريبا مناسبي محسوب مي شود.

اصلاح جاده روستاي كاستان سبب شده تا خيل گردشگراني كه پيش از اين به دليل راه نامناسب، قيد سفر به اين روستا را مي زدند، در فصول بهار و تابستان كوله بار سفر بسته و جسم و جان خود را به خنكاي طبيعت بكر چشمه سالان و زوي جندان و سولي قباخ بسپارند.

آبشار زيباي واقع در دره موسوم به زوي جندان از جمله آبشارهاي زيباي شهرستان مانه و سملقان محسوب مي شود كه از كوهپايه قورخود سرازير مي شود و با دارا بودن آبي  گوارا و معدني، از طريق لوله كشي، آب مورد نياز اهالي روستا را تامين مي كند.

در اين دره انواع درختان گردوي وحشي، داغداغان، عرعر، سرخه وليك و سياه وليك، افرا و ... سر به فلك كشيده اند و در برخي قسمت ها با رسيدن سرشاخه ها به يكديگر تونل هاي سبز بسيار زيبايي بر فراز راه باريكي كه تنها با پاي پياده امكان تردد در آن است، بوجود آورده اند.

همچنين در اين روستا غارهاي طبيعي زيبايي از جمله سولي قباخ و آرمادلو و غارهاي زوي جندان وجود دارد و جالب آنكه بر اساس گفته اهالي اين روستا هنوز پاي انساني امروزي به برخي از غارهاي موجود در اين روستا نيز نرسيده است.

چشمه هاي اين روستا افسونگران واقعي هستند، افسونگراني كه سبب مي شوند اگر گردشگري تنها يك بار در كنار اين چشمه ساران بنشيند، شيفته شود و با وجود مشكلات راه دسترسي بارهاي ديگر نيز به اين روستا بازگردد.

چشمه‌هاي دره زوي‌ جندان، کهنه ‌قلعه، سولي ‌قباخ، خان ‌چشمه، سارترنولي، سارآق مزار، آق‌سو، اورته برن، حسن بک، اورنچه چشمه، رمضان چشمه، کورچشمه و ... از جمله اين چشمه ها محسوب مي شوند كه هر گردشگري را مجذوب خود مي كند.

همچنين مرقد امامزاده هادی(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در اين روستا از زیارتگاه های شاخص شهرستان مانه و سملقان است و اهالي اين روستا نيز روايات فراواني از كرامات و معجزات اين امامزاده دارند.

بر اساس اظهارات مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي روستاي كاستان به عنوان روستاهاي جديد هدف گردشگري در اين استان شناسايي شده و پرونده آن برای تایید در كارگروه ویژه به تهران ارسال شده است.

کد خبر 2005017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha