۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۱

گزارش خبری/

روستای گریوان؛ سرزمینی آباد با ویژگیهای منحصربه فرد/ چشم اندازی زیبا در خراسان شمالی

روستای گریوان؛ سرزمینی آباد با ویژگیهای منحصربه فرد/ چشم اندازی زیبا در خراسان شمالی

بجنورد - خبرگزاری مهر: روستای گریوان از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی با سرزمینی آباد، بارور و با ویژه گی های منحصر به فرد است.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای گریوان ازنقاط کوهستانی استان خراسان شمالی به شمار می رود که رشته کوه سالوک درجنوب غربی آن قرار گرفته است؛ شمال این روستا را رشته کوه کم ارتفاع "کینی" در امتداد بینالود - آلاداغ  تشکیل می دهد.

هرچند که این روستا از روستاهای تاریخی ایران نیست ولی سرزمینی آباد و بارور با ویژگیهای منحصربه فرد است.

زمینهای حاصلخیز، با باغها و مراتع سرسبز، جنگلهای پراکنده " آرچه " (سرو کوهی / ارس)، گلها و گیاهان زینتی و دارویی، چشمه ساران فراوان جاری در دره ها و دشتها، آب و هوای معتدل و لطیف ، این منطقه همواره مورد توجه ایرانگران و جهانگردان بوده است.

زبان گویش و لهجه مردم گریوان ترکی خراسانی است، روستاهای ترک زبان دیگری نیز درنزدیکی گریوان وجود دارد که می توان به روستاهای علی گل، کلاته ملا غلامحسین، نیستانه، حصارحسینی، رختیان، قاپاق، درتوم ، امام وردی و اسدلی اشاره کرد.

از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، مردم این روستاها، مردمانی مذهبی، خونگرم و مهمان نواز و غالبا کشاورز و دامدارند اما در بخش کشاورزی بیشتر آنان به باغداری مشغولند.

معروفترین صنایع دستی این روستا قالیبافی است که بدلیل عدم حمایت رونق چندانی ندارد.

گریوان منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا ست که مناظر چشم نواز آن در هر چهار فصل نمایی از بهشت را درذهن انسان تداعی می کند. این روستا زمستانی نسبتا سرد با بارشهای سنگین برف، تابستانی معتدل و پائیزی ملایم دارد.

بارش های جوی فراوان، چشمه های بسیار و ارتفاع نسبتا زیاد باعث شده تا گریوان به منظقه ای سرسبز با درختان باغی انبوه و گندم زارهای طلایی و صیفی جات رنگارنگ تبدیل شود.

اکثر زمین های کشاورزی این روستا در شیبی کم دامنه قرار گرفته اند و به همین دلیل معیشت از طریق باغداری، تفوق بیشتری نسبت به سایر منابع معیشتی در روستا دارد.

مزارع زیبای گندم و حرکات مواج شاخه های باغات سرسبز، شیفتگان طبیعت گرا را به خود می طلبد.

آثار تاریخی، طبیعی و زیبائیهای خدادادی در جهان امروز یکی ازعوامل جذب توریسم بوده و این مقوله دارای زمینه وسیع و متنوع است و برخلاف پندارشایع تنها به آثار و ابنیه تاریخی محدود نمی شود زیرا برمبنای نیازهای متنوع انسان معاصر، هرفضای متفاوتی که نشانگر تبلوراندیشه و فرهنگ یک ملت یا قوم باشد، برخوردارازجاذبه تلقی می شود.

براین اساس، شاید فعالیت های تفریحی مانند دیدار از مناظر طبیعی که ازفضاهای بسیارمتنوع برخوردارند جاذبه های قوی تری برای نسل نوین داشته باشند.

روستای گریوان در میانه رشته کوه کم ارتفاع "گینی"  و کوه بلند " سالوک" و در دره ای با صفا واقع شده است. قلل سالوک و آق جانقر درجنوب غربی این روستای قرار دارند و دارای چشم اندازها بسیار زیبا با طبیعتی بکر با پوشش گیاهی متنوع هستند. صعود به این قله ها ازسمت روستای گریوان مناظر چشم نوازی را در برابر دیدگان هر توریست طبیعت گرا و کوهنورد قرار می دهد که می تواند از زیباترین خاطرات سفر به این منطقه محسوب شود.

اساس جذب نوریسم وجود تنوع جاذبه ها در یک اقلیم است و با درنظرگرقتن اینکه صنعت توریسم یا جهانگردی، یک مقوله چند بعدی است جهت شناخت آن، باید ابعاد مختلفی را در نظرگرفت.

ازمیان ویژگی های طبیعی در جذب توریسم، سه عنصر آب و هوا، ناهمواری ها و پوشش گیاهی دارای اهمیت زیادی هستند که ازاین نظر، پوشش گیاهی رنگارنگ، ناهمواری های کوناگون و آب و هوای مساعد روستای گریوان، چشم اندازهای زیبایی را پدید اورده است که ازعجاب طبیعت و صنعت توریسم روستایی محسوب می شود.

بخشی ازچشم اندازها و چشمه سارهای موجود درقلل سالوک شامل: دره های" کندزو"، "هنگ گران" ،"بی نمدی"، طبیعت " سیاه خانه" و " آق داغ"، "جرف"، روخانه" زو"، "سرچشمه"، چشمه های بزرگ و کوچک درمنطقه است که سالانه بسیاری ازگردشگران طبیعت گرا را به خود جذب می کند.

این مناظرشگفت انگیزترین جلوه های طبیعی و تفرجگاهی را درگستره وسیعی دراختیار گردشگران و کسانی که از این روستا دیدن می کنند، می گذارد.

هریک ار این تفرجاگاه ها در فصول  مختلف می تواند مأمن و پناهگاه خستگانی  باشد که از دود و آلودگی و سر و صدای داخل شهرها به فغان آمده اند.

مهمترین چشمه منطقه به "سرچشمه" /" باش بولاق"  موسوم است که درجنوب غربی گریوان و در دامنه شرقی "سالوگ" قرار دارد که میزان آب دهی (دبی) آن 300متر مکعب درثانیه است.

آب این چشمه که از دل روستای گریوان و روستاهای اطراف آن روان می شود بسیار گواراست. درختان "آرچه/ ارس" کهنسال و بسیار قدیمی باقدمتی بیش از 500 سال دراطراف این چشمه قد برافراشته اند؛ اینجا که درگذشته محل ییلاق حکمرانان بجنورد بوده، امروز محلی برای تفرج مشتاقان طبیعت است.

سرچشمه گریوان یکی از پرآب ترین چشمه های منطقه بجنورد است که آب آن بوسیله جوی ها و آبراه ها، میان کشاورزان تقسیم می شود و این امر موجب شده است تا مردم این روستا بتوانند محصولات زراعی و باغی زیادی را به بازارهای استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و همچین دیگر استانهای کشور عرضه کنند.

با ایجاد امکانات رفاهی و توریستی درسرچشمه گریوان می توان این مکان دل انگیز را به استراحتگاهی برای گردشگران تبدیل کرد.

همچنین وجود آبشارها و چشمه سارهای کوچک و بزرگ فراوان دردامنه و بر فراز کوه های جنوبی گریوان و درارتفاعات سالوک، آق جانقر، کندذو، سیاه خانه و آق داغ و .... فصل بهار در این منطقه را شکوه و عظمتی دیگر بخشیده است.

رشته کوههای سالوک که اخیرا به عنوان پارک ملی نامگذاری شده با وسعت هشت هزار 132 هکتار پوشیده از درختان "آرچه"/ "ارس" چند صد ساله و بوته ها و پوشش گیاهی با گلهای الوان و بسیار معطر، و دیگر مناظر گیاهی- مرتعی، یکی از غنی ترین و مراتع مشجر منطقه محسوب می شود که درخراسان شمالی منحصر به فرد است.

منطقه حفاظت شده سالوک نیز در جنوب گریوان با مساحتی بیش از 16 هزار هکتار قرار گرفته است.

دردامنه های شمالی این منطقه که مشرف به منطقه گریوان است چشمه های بزرگ و کوچک پرآبی وجود دارد که گردشگران طالب کوهستان را به خود دعوت می کند.

كوه هاي اطراف روستا كه دامداران دام هاي خود را براي چرا به اين مناطق مي برند در فصولي از سال مورد حمايت و قرق جنگلبانان است که از ورود دام به آن جلوگيري مي کنند.

دراين كوه ها كه دره به دره اسامي ترکی مختلفي دارند و دراكثر آنها چشمه های فراوانی وجود دارد، در فصل بهار و تابستان بسيارتماشایي است و کلکسیونی غنی از اوج شكوه رنگها و پوشش گیاهی است.

همچنین غارگمنامان سالوک، درغرب گریوان و جنوب روستاي رختيان از جاذبه خاصي براي کوهنوردان برخوردار است.

کد خبر 2022505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha