۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶

گزارش مهر/

احتمال همدردی گسلی فاریاب با زمین لرزه های بزرگ اخیر/ زلزله قابل پیش بینی نیست

احتمال همدردی گسلی فاریاب با زمین لرزه های بزرگ اخیر/ زلزله قابل پیش بینی نیست

فاریاب - خبرگزاری مهر: بروز زمین لرزه های متعدد در جنوب کرمان به خصوص گسل فاریاب در حالی طی ساعتهای اخیر افزایش یافته که بروز زمین لرزه شدید در شمال هرمزگان احتمال بروز پدیده هم دردی گسلی در جنوب کرمان را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گسل های جنوب کرمان طبق الگوی زمین شناسی استان کرمان طی سالهای اخیر فعال شده اند این روند به خصوص پس از زمین لرزه بم روی داده است و توجه کارشناسان و محققان به گسلهای جنوب استان کرمان جلب شده است.

پس از فعالیت شدید گسلی در شمال استان هرمزگان که موجب بروز چندین زمین لرزه شدید شد و پس از گذشت روزها همچنان زمین لرزه های متوسط و ضعیف در این گسل در حال روی داده است و همجواری گسل فعال هرمزگان با گسلهای جنوب استان کرمان به خصوص گسل فعال فاریاب گمانه زنیهایی را در خصوص امکان همدردی گسلهای هم جوار در اذهان کارشناسان ایجاد کرده است.

همدردی گسلی اصطلاحی زمین شناسی است که طی آن گسلهای خفته یا فعال مجاور گسلی که به تازگی فعال شده است امکان دارد به دلیل تاثیر زمین لرزه گسل مجاور فعال شوند.

این مورد همان خطری است که پس از زمین لرزه سراوان گسل بم را تهدید می کرد.

فعالیت گسل فاریاب

از روز گذشته و از ساعت 18 و 38 دقیقه فعالیت گسل مشهور جنوب استان کرمان یعنی گسل فاریاب آغاز شده است.

وقوع هشت زمین لرزه از 12 ساعت گذشته تاکنون در فاریاب موجب بروز نگرانی هایی در خصوص احتمال فعالیت شدید این گسل شده است.

3.2،2.3، 2.8، 2.8،3.1، 2.9، 1.9، 2.5 شدت زمین لرزه هایی است که تنها چند کیلومتر آن سو تر از گسل فعال گوهران هرمزگان روی داده است.

این درحالی است که استان کرمان 18 گسل فعال دارد و یک سوم تلفات جانی صد سال اخیر کشور نیز در این استان روی داده و یکی از اولیتهای مهم در این استان بحث پیشگیری از بروز زمین لرزه است.

کاهش خسارات زمین لرزه؛ خانه های کپری یا مقاوم سازی

با این وجود همچنان در بسیاری از مناطق استان کرمان همچنان سازه های غیر مقاوم خود نمایی می کند و البته دستگاههای مرتبط آماری را نیز مبتنی بر ساخت و ساز بیش از 100 هزار واحد مسکونی در راستای بهسازی و مقاوم سازی ارائه می دهند.

با این وجود عدم بروز خسارت در بسیاری از زمین لرزه های اخیر به خصوص در شرق کرمان به دلیل ادامه کپر نشینی و استفاده از خانه های کپری است البته در این میان روی دادن زمین لرزه در مناطق خالی از سکنه نیز بی تاثیر نبوده است.

آنچه که هم اکنون در گسل فاریاب روی می دهند نشان از فشار روی گسل و گسله های فاریاب در چند کیلومتری گسل فعال گوهران دارد که در این میان لزوم هوشیاری مردم محلی و مسئولان حائز اهمیت است.

گسل فاریاب در جنوب استان کرمان قرار دارد و یکی از طولانی ترین و فعالترین گسلهای ایران و استان زلزله خیز کرمان محسوب می شود.

بروز زمین لرزه های مختلف در این منطقه طی سالهای اخیر مشهود است و خسارات قابل توجهی نیز در پی داشته اما خوشبختانه با ساخت و سازهای صورت گرفته در جنوب کرمان میزان خسارات زمین لرزه در این منطقه کاهش یافته است.

زمین لرزه قابل پیش بینی نیست

محمد علیزاده، کارشناس زمین شناسی در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان از مناطق لرزه خیز کشور محسوب می شود و مهمترین گسلهای استان کرمان در شمال، شرق و جنوب استان قرار گرفته اند که اکثر مناطق جمعیتی استان کرمان را شامل می شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود الگوی لرزه خیزی ماههای اخیر کشور استان کرمان کمتر از این الگو پیروی کرده است و زمین لرزه های استان خفیف بوده است که انرژی نهفته گسلها را نیز آزاد کرده است.

علیزاده ادامه داد: در خصوص زمین لرزه های اخیر فاریاب باید گفت که زمین لرزه ها از چند الگو تبعیت می کنن اول بروز تک لرزه ها است و دیگر از خفیف به قوی و یا از قوی به ضعیف است.

وی ادامه داد: بروز چندین زمین لرزه که بزرگترین آنها 3.2 ریشتر است اما تعداد آنها زیاد است نشان از فعال شدن گسل فاریاب دارد اما به هیچ وجه نمی شود گفت که این زمین لرزه ها نشان از بروز زمین لرزه بزرگ در جنوب کرمان دارد از سوی دیگر با توجه به فشار بر روی صفحه فلات ایران و بالقوه بودن زمین لرزه در کرمان باید نکات احتیاطی را در هر شرایطی رعایت کرد.

وی گفت: الگوی زمین لرزه های کرمان اما نشان از حرکت مکانی بروز زمین لرزه های بزرگ کرمان از شمال به جنوب استان دارد به همین دلیل احتمال بروز زمین لرزه در جنوب کرمان وجود دارد اما قطعی نیست زیرا اصولا زمین لرزه قابل پیش بینی نیست.

وی استحکام بخشی و مانورهای عمومی در کنار مدیریت بحران را تنها راهکار در زمین بروز زمین لرزه دانست.
 

کد خبر 2078446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha