۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۱

گزارشی از زنان سبد به دست/

جشنواره جوزغند کار خود را در نراق آغار کرد/ ثبت ملی جوزغند خواست ساکنان نراق

جشنواره جوزغند کار خود را در نراق آغار کرد/ ثبت ملی جوزغند خواست ساکنان نراق

اراک - خبرگزاری مهر: شروع فصل پائیز پشت بام های شهرنراق شاهد سبد هایی است که زنان برای عمل آوری جوزغند در معرض آفتاب از آن استفاده می کنند و اکنون آنان این سبدها با یکی از تالارهای مرکزی شهر کوچک نراق آمده تا جشنواره چهارم سوغات محلی نراق با محوریت جوز غند جان تازه ای بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره پس از روزها انتظار و احتمال برگزار نشدن جشنواره سالانه جوزغند، بالاخره صبح چهارشنبه این جشنوار سه روزه با عنوان "جشنواره سوغات سنتی نراق " کار خود را در این شهر سنتی آغاز کرد.

جشنواره جوزغند چهار سال است که هر سال در نراق با حضور مردم و با مشارکت جدی شهرداری این شهر برگزار می شود که امسال نیز با حضور پر رونق مردم و بیش از 50 نفر از زنان نراقی آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد.

جیره جنگی لایق ثبت ملی

شهردار نراق در آغاز این جشنواره با بیان اینکه جوز غند از مهمترین و با ارزشترین سوغات محلی در کشور است گفت: جوز غند اکنون به عنوان گرانترین سوغات و شیرینی محلی در کشور مطرح است و دارای ارزش غذایی بالایی است به طوری که در جبهه های حق علیه باطل از آن به عنوان جیره جنگی یا نارنجک لپی یاد می کردند.

محمود مرادی گرچه از تاریخ ساخت این شیرینی سندی در دست نیست، افزود: با توجه به قدمت هزار ساله نراق این شیرینی نیز باید دارای سابقه بلندی باشد که لایق ثبت ملی است و ضروری است برای ثبت آن در کشور گام های جدی از سوی مسئولین ارشد استان و میراث فرهنگی براشته شود.

سوغاتی حاصل هنر دست زنان نراقی

این سوغات نوعی شیرینی قدیمی است که به طرز خاصی توسط دستان هنرمند زنان و دختران نراق برای پذیرایی از میهمانان ویژه بخصوص ایام عید آماده می کردند هنری که تا به امروز زنده مانده است.

 

زنان نوعی هلوی محلی را پوست کنده در معرض آفتاب قرار می دهند تا نیمه خشک شود، بعد از چند روز آفتاب خوردن هسته آن را خارج کرده و به جای آن مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو ، شکر، هل و بعضا آرد نخودچی قرار داده و در آن را می بندند .

بعد از چند روز دیگر آفتاب خوردن و خشک شدن آنها را به وسیله سوزن با یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل نموده و آنرا در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می نمایند .این محصول مقوی و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است تا جایی که بعضا در شرایط سخت از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده می نمایند .لازم به ذکر است این محصول به صورت انحصاری و فقط در شهر نراق ساخته می شود .

روح تعاون حرف اول را می زند

وجود روح تعاون و همکاری اساس تولید این شیرینی گران قیمت و باارزش است و برای تولید جوز غند بانوان نراقی با هم همکاری و تعاون دارند و هر کس بخشی از کار را برای تولید محصول سالم و خوشمزه انجام می دهند.

خانم انصاری از بانوان نراقی با تایید ضرورت همکاری برای تولید جوز غند می گوید: بانوان در هر خانه و محله به هم کمک می کنند تا شیرینی ای خوب و  بتوانند در طول یک سال از خوشمزه تولید کنند تا هم خود استفاده کنند و هم گردشگرانی که به نراق می آیند بتوانند از سوغات نراق میل کنند.

وی لذت کار را در رضایت کسانی دانست که از این شیرینی می خورند و ادامه داد: ما هر سال این شیرینی را تولید می کنیم و زمستان و عید نوروز از ان استفاده می کنیم که دارای قوت و انرژی زیادی است.

دختران طرز ساخت جوز غند را یاد می گیرند

خانم نراقی از دیگر شرکت کنندگان در این جشنواره با بیان اینکه ساخت جوز غند سینه به سینه منتقل شده است و روش ساخت آن دارای راز و رمزی است که هر کدام از زنان از مادران خویش آموختند گفت: دختران جوان علاقمند یادگیری روش تولید جوز غند هستند و ما نگران آینده این سوغاتی نیستیم.

وی با بیان اینکه شیرینی ها و غذاهای قدیمی جزو داشته های فرهنگی و بومی هر منطقه است گفت: یکی از راههای حفظ این داشته ها ثبت آنهاست و یکی از مطالبات زنان نراقی به ثبت رسیدن این سوغات بومی باارزش است چنانکه ما در طول پنج سال مداوم جشنواره جوز قند را برگزار کردیم و در تلاش برای حفظ آن هستیم.

نراق شهر جاده ابریشم

جوز غند در شهری تولید می شود که به ماسوله استان مرکزی معروف است.

شهر نراق از مناطق دیدنی استان مرکزی است که سالانه و به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را جلب خود می کند این شهر یادگار ماندگار راه ابریشم است و قفل و بست بازار این شهر همچنان چوبی است.

نراق را از هر سوی ببینی، دیدنی و جالب است و هر گوشه آن جلوه ای خاطره انگیز دارد، و درجنوب استان مرکزی و جزو شهرهای دلیجان است و حدود 140 کیلومتر با اراک فاصله دارد.
نراق از شمال به کوه ال، از طرف غرب در 18کیلومتری شهرستان دلیجان، از جنوب در 20 کیلومتری روستای سینقان و از شرق در 22 کیلومتری مشهد اردهال - مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.
بافت تاریخی نراق با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهای حاشیه آن آرامشی را برای ساکنان به همراه دارد که در جای دیگری از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

راه رفتن در کوچه پس کوچه های نراق که دیوارهای آن با کاهگل پوشیده شده است خاطرات کودکی را زنده می کند.

کد خبر 2152457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha