۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۰۸

گزارش مهر/

نراق شهری با بوی کاهگل و طعم شیرین اخلاق/ شهاب سنگ آسمانی منتظر مهمانان نوروزی

نراق شهری با بوی کاهگل و طعم شیرین اخلاق/ شهاب سنگ آسمانی منتظر مهمانان نوروزی

اراک – خبرگزاری مهر: در حدفاصل قم، کاشان و دلیجان شهری کوهستانی و سردسیر واقع شده است که با معماری‌های تاریخی آن مورخان تاسیس این شهر را به پیش از اسلام دانسته‌اند؛ "نراق"، شهری که بوی کاهگل و طعم شیرین اخلاق در فضای آن پیچیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این شهر کهن از این جهت نراقش می‌نامند که جمعی از اشعریون بیش از 1300 سال پیش آن را بر پایه تقوا و نشر معارف دین و حمایت از سادات علوی بنا نهاده و نامش را از حروف به ریخته  قرآن استخراج کردند در مورد نام نراق اما گروهی دیگر بر این باورند که نام نراق از ستاره‌ای گرفته شده‌است.

نراق به معنای «نر» یا «نره» که به معنای برآمدگی و بلندی زمین است. شاید به لحاظ اینکه سلطان‌آباد (اراک) را به نام عراق می‌شناختند و شهر نراق در بلندترین نقطه عراق عجم قرار داشت آن را «نر عراق» یا «نره عراق» نام نهادند و به مرور زمان، «نر عراق» در اثر ساده‌سازی به «نراق» تغییر نام یافت.

این شهر در جرگه شهرهای تاریخی کشور ثبت شده است

این شهر که چندماهی است در جرگه شهرهای تاریخی کشور ثبت شده است از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است به نحوی که برخی مورخان، تاریخ شکل‌گیری این شهر را قبل از اسلام می‌دانند و معتقدند در ابتدا ۱۷ روستای در مجاورت هم در این ناحیه وجود داشته است که اهالی آنها به دین مجوس و گبر بوده‌اند.

اما نراق امروزی در دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران و توسط شخصی ملقب به ریش‌بلند که سمت کدخدایی داشته، در مکان نراق سفلی احداث شده است و 54 سال پیش با بعد با تأسیس شهرداری، از نظر تقسیمات کشوری، شهر محسوب می‌شود.

نراق خواستگاه علمای مشهوری چون فاضلین نراقی

نراق اما خواستگاه علمای مشهوری چون فاضلین نراقی است و فرزندان برومند نراق مرحومان ملامحمد مهدی و ملا احمد نراقی نام نراق  چنان رفیع کردند که  کمتر شهری در ایران قله های دست نیافتنی به این بلندی دارد.

بیت فاضلین نراقی با قدمت بیش از 300 سال جدای از سبقه تاریخی و معماری یکی از ارزشمند ترین خانه های تاریخی شهر نراق به لحاظ معنوی است بنایی که محل تولد ملا محمد مهدی و ملا احمد نراقی از برجسته ترین علمای شیعه قرن یازده و دوازده هجری قمری به شمار می رود.

آب انبار‌های شهر نراق نیز یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار هستند که در هر سه محله نراق یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار دیده می‌شوند.

مسجد جامع نراق اما دیگر آثار منحصر به فرد این شهر محسوب می‌شود مسجدی با در ورودی از جنس چوب گردوی کنده‌کاری‌شده که در سال ۱۲۴۳ هجری قمری و در زمان فتحعلی‌شاه ساخته شده است.

محراب مسجد با کاشی‌های رنگی و طرح‌های اسلیمی تشکیل شده است که زیبایی خاصی به بنا می‌بخشد و بازدید کنندگان را به معنویت و آرامش روزهای گذشته دعوت می‌کند.

بازار نراق معروف به بازار شمس‌السلطنه، از آثار تاریخی زیبای نراق محسوب می‌شود که قدمت آن به سده ۱۳ هجری قمری باز می‌گردد.

دیوارهای بازار از جنس آجر و سقف آن، ضربی آجری است. در حجره‌ها از جنس چوب کنده‌کاری شده می‌باشد بازاری که در طبقه فوقانی آن، اتاق‌هایی برای استراحت کاروانیان آن روزها ساخته اند.

گردشگرانی که دلشان برای بوی کاهگل و دیدن مردمانی خونگرم تنگ شده است

یخچال موجود در شمال نراق، آسیاب آبی و بادگیرهای نراق از جمله یادگارهای تاریخی با قدمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساله است که این روزها مقصد گردشگران شده است گردشگرانی که دلشان برای استشام بوی کاهگل در کوچه های سنگ فرش شده و دیدن مردمانی خونگرم از جنس فاضلین که میراث دار اخلاق نیکش هستند تنگ شده است.

گردشگرانی که برای استشام بوی شکوفه های بادام در کوچه باغ های نراق لحظه شماری  می کنند تا عکسی به یادگار بگیرند  با طبیعتی که خداوند لباس عروسی بر تنش کرده پراز شکوفه های  رنگی  در دامنی ازپر ازگلهای شقا یق وحشی آمده اند.

بازدیدکنندگانی که لحظه شماری می کنند برای دیدن خانه های تاریخی آرامش بخشش با آن صفا و صمیمیت پیر زنان و پیر مردانش که انگار کنار درب منازل خود  منتظر ند تا میهمانان  نوروزی  را به خانه دعوت کنند برای نوشیدن  یک استکان چای از سماور های زغالی. 

برای دیدن شهری که بادگیر ها و آسیاب های آبی  و یخچال طبیعیش نماد ارتباط نزدیک  انسان با طبیعتی  وحشی است  که چه خوب با یکدیگردر تعامل اند و سالها است که باهم از در صلح و آشتی وارد شده و به حقوق همدیگر احترام می گذارند.

برای دیدن  آبشار زیبای گیسو در سخره های سترگ دره بهشت آباد  که گویی در حال زایش میترا الاهه  آئین مهر پرستی است و برای خیره شدن به غار نخجیر و دیدن هنر نمایی خداوند خالق  زیبایی ها که میلیون ها سال  قبل از خلقت انسان  نقش می نگاشت بر دل کوه تا من و تو امروز در مقابل عظمتش سر به  سجده  فرو آریم.

شهاب سنگی که در سقف دبیرستان نراق سقوط کرد

برای بازدید از محل برخورد شهاب سنگ آسمانی که خداوند متعال10 میلیون سال آن را درکیهان سرگردان کرد و در نهایت در سال 53 اذنش داد بر خاک زمین فرود آید.

شهاب سنگ ۲٫۷ کیلوگرمی که  در ۲۸ مرداد بر روی سقف آزمایشگاه دبیرستان معصومی نراق سقوط کرد و به لحاظ ارزش شهاب سنگها برای شناخت سابقه و قدمت زمین می تواند نراق را در محافل علمی معتبر دنیا معرفی کند و گردشگران داخلی و خارجی را راهی این شهر با ارزش تاریخی کند.

این شهاب سنگ و قطعاتی از آن ابتدا توسط کارگران مشغول به کار در این مدرسه  با انگیزه اینکه الماس یا طلای سفید است به خانه برده می شود ولی در نهایت با انتشار خبر سقوط شهاب سنگ ،خبرنگاران ودانشمندان مراکز علمی سراسر کشور  را  روانه نراق می کند.

موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران ضمن بررسی های اولیه تایید می نمایند که  این سنگ یک  شهاب سنگ آسمانی  از نوع سنگی سیلیکاتی (کُندریتی) می باشد اما به دلیل نداشتن امکانات آزمایشگاهی چند گرمی از این سنگ، در سال 1362 به کشور آلمان منتقل  و مابقی آن  که 2.900 گرم بوده به گروه فیزیک زمین  موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  تحویل می شود.

شهاب سنگ آسمانی نراق 14.7 میلیون سال از سیاره مادر جدا شده

شهاب سنگ آسمانی نراق 14.7 میلیون سال از سیاره مادر جدا شده و در فضا سرگردان بوده و در نهایت در سال 53 در نراق آرام می گیرد  و اکنون پس از تحقیقات گسترده  ای که محققان ایرانی و آلمانی بر روی ان انجام دادند بخشی از ان در سال گذشته از دانشگاه آخن آلمان به نراق بازگشته و منتظر مهمانان نوروزی شده است.

اما اگر به نراق سری زدید قبل از دیدن هر کدام از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی  باید لحظه ای در کنار بقعه امامزاده سیلمان توقف  کرده  ضمن ادای احترام به ارواح مطهر امازادگان  مدفون در این  مکان  مقدس  دست برسینه  سلام و درود بفرستی  به ارواح مطهر بیش از هشتاد شهید دفاع مقدس که اگر آنها شیرین ترین سرمایه خود را بذل نمی کردند اکنون نه تنها نراق بلکه ایران عزیزمان چیزی برای افتخار و فخر فروشی نداشت.

نراق و نراقی ها میهمانان خود را به معنای واقعی کلمه  میهمان می دانند  نه  فرصتی مغتنم برای  ارتزاق  و کسب منفعت های مادی، لذا هر کس که به دیار فاضلین  یک بار پای می گذارد طعم شیرین برخورد مردمانش با سوغات محلی جوزغند را هیچ وقت نمی تواند از خاطر پاک  کند.

کد خبر 2261725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha