۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸

جباری:

مصوبه انتزاع بخشی از هرمزگان متأثر از لابی‌های غیرکارشناسی است

مصوبه انتزاع بخشی از هرمزگان متأثر از لابی‌های غیرکارشناسی است

بندرعباس - خبرگزاری مهر: نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس گفت: مصوبه انتزاع بخش‌هایی از هرمزگان متأثر از لابی‌های غیراصولی و غیرکارشناسی و با اغراضی خاص صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد جباری، اظهارداشت: ‌مناطقی که در مصوبه دولت دهم به عنوان بخش‌هایی از هرمزگان برای جداسازی در نظر گرفته شده و مصوب شده است، شامل 4 کیلومتر از سواحل پارسیان و در مجموع 100 کیلومتر مربع از اراضی منطقه کوشکنار در غرب پارسیان است که بسیاری از این مناطق تحت مدیریت پارک ملی – بین‌المللی نایبند به شمار می‌رود و اساسا دست‌اندازی در حد جابجایی مقداری از خاک این منطقه امکانپذیر نیست چه برسد که برخی بخواهند در تصور ایجاد بندر و جاده و تأسیسات در آن باشند.

وی ادامه داد:‌ این منطقه متعلق به مردم روستاهای این مناطق است و تصمیم با مردم این منطقه در این زمینه است که براساس آنچه که تا امروز از سوی مردم این منطقه ابراز شده و با توجه به انبوه نامه‌هایی که مردم و شوراها و ائمه جمعه و جماعات آن برای مقامات مختلف کشور نوشته‌اند، ‌با این الحاق مخالفند و این مخالفت را بارها با بنده نیز در میان گذاشته‌اند و ما نیز به طور مصمم در همه دوره‌ها پیگیر این خواست مردم بوده‌ایم.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس افزود: با وجود همه وعده‌هایی که داده شده بود و با وجود دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهور دولت قبل مبنی بر عدم پیگیری این مسئله و مانع شدن از موضوع جدایی و برخلاف همه اظهارات و وعده‌ها و قول‌هایی که داده شده بود در روزهای پایانی دولت دهم مصوبه‌ای در هیئت دولت به صورت شتابزده و خارج از چارچوب‌های قانونی و عرفی، شتابزده، غیرمنطقی و ناپخته تصویب شد و در دولت یازدهم ابلاغ شد که وقتی دلیل این مسئله را از مسئولان وزارت کشور دولت جدید جویا شدیم، به وضوح انتقال دروغین بسیاری از مسائل منطقه‌ای و رضایت نمایندگان و نماینده ولی فقیه و شوراهای منطقه پارسیان در استان را از جانب عوامل این جدایی مشاهده کردیم که برای پیش بردن مسئله متوسل به هر اقدام غیراخلاقی و اظهارات خلاف واقع شده بودند.

جباری عنوان کرد: نماینده ولی فقیه و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی مواضع خودشان را در این باره به طور شفاف اعلام کردند و آنهایی که به دروغ از رضایت نمایندگان سخن به میان می‌آورند همان‌هایی هستند که به دروغ به مسئولان وزارت کشور در دولت گذشته قول داده بودند که این مسئله مورد توافق مردم و همه شوراها و نمایندگان و نماینده ولی فقیه در استان است.

وی ابرازداشت:‌ از دولت تدبیر و امید انتظار داشتیم که در زمینه مصوبه به این مهمی که تصمیم‌گیری درباره هویت مردمی از یک نقطه از کشورمان با پیچیدگی‌های خاص و سیاسی و استراتژیک است، دقت نظر بیشتری به خرج می‌داد و مانع این اقدام می‌شد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس، استدلال‌های نمایندگان هرمزگان برای رد این مصوبه را بسیار قوی و قابل دفاع دانست و بیان داشت: در طول همه این مدت زمانی که ما پیگیر این مسئله بوده‌ایم، هرگز پیش نیامده که مسئولی استدلال‌های نمایندگان هرمزگان را در این باره رد کند و این نشان می‌دهد که مصوبه انتزاع بخش‌هایی از هرمزگان متأثر از لابی‌های غیراصولی و غیرکارشناسی و با اغراضی خاص صورت گرفته و اگر افرادی که این طرح را دنبال می‌کردند، از استدلال درستی در این زمینه برخوردار بودند، ‌دیگر نیازی نبود که به گفته خودشان این مسئله را محرمانه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: برخی از استدلال‌هایی که برای توجیه این مصوبه صورت می‌گیرد، خنده‌دار است، به طوری که برخی در این زمینه انتقال آب به صنایع استان فارس و یا امکان دفاع از سواحل در زمان حمله دشمنان را در توجیه این مسئله عنوان می‌کنند.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس ادامه داد: به واقع اگر حمله‌ای به مرزهای کشورمان و یا جزایر آن صورت گیرد، قوای مسلح کشورمان و یا مردم ایران اسلامی به سهم خود از جزایر و سواحل نگهداری می‌کنند، مردم ایران برای دفاع خاک و میهن خویش همانطور که در دوران دفاع مقدس نشان دادند فراتر از مرزهای مادی جان خودشان را فدا می‌کنند و به دنبال سهم‌خواهی نیستند. متأسفانه آنهایی که توجیهاتی از این دست را طرح می‌کنند، ‌با حداقل‌های دانش و علوم استراتژیک و حتی با تعلقات ملت ایران بیگانه‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر استان فارس به آبهای خلیج فارس برای صنایع خود نیازمند است، هم‌اکنون نیز سواحل پارسیان و بندرلنگه آماده هستند تا میزبان سرمایه‌گذاری‌های آنان برای شیرین‌سازی و انتقال آب باشند و دیگر نیازی نیست که عده معدودی بخواهند با این بهانه‌ها، مناطقی از هرمزگان را جدا کنند و چالش بیافرینند.

جباری در ادامه اظهارات خود به مواضع بسیار حکیمانه و مدبرانه نماینده محترم ولی فقیه در هرمزگان حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی اشاره کرد و متذکر شد: تأکید ایشان بر ضرورت لغو مصوبه انتزاع بخش‌هایی از استان هرمزگان و الحاق آنها به فارس دقیقاً تأکید بر خواست عمومی مردم این منطقه و شوراها و ائمه جمعه و جماعات آن بود.

وی عنوان کرد: اکنون که این مصوبه غیرکارشناسی دولت قبل با تدبیر مسئولان عالی رتبه کشور متوقف شده، فرصت مناسبی فراهم آمده که با پیگیری هرچه بیشتر این مسئله را برای همیشه پایان دهیم.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس در عین حال از دولت یازدهم و رئیس جمهور خواست تا با لغو این مصوبه نگرانی‌های مردم استان را در این باره رفع کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه این اظهارات به مخالفت بسیاری از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با این مسئله نیز اشاره‌ کرد و اذعان داشت: تمام پیگیری‌ها در این زمینه را معدودی از نمایندگان استان فارس انجام می‌دهند و بسیاری از نمایندگان فارس با این مسئله مخالفند، چراکه تداوم این وضعیت موجب تجزیه استان فارس خواهد شد و بسیاری از شهرهای این استان نیز در معرض آسیب قرار می‌گیرند و روند توسعه آنها با چالش مواجه خواهد شد.

جباری یادآور شد: عده معدودی تنها با خواست شخصی خودشان و با خلاف‌گویی و سماجت بر این طرح که بارها از سوی مسئولان عالی دولت قبل و دولت کنونی برخلاف مصالح منطقه‌ای و ملی تشخیص داده شده بود، مصوبه‌ای غیرکارشناسی را در فضای روزهای پایانی دولت قبل اخذ و با جوسازی‌های غیرواقعی در این خصوص و با هزینه کردن از نهادهای مختلف و امنیتی خواندن این مصوبه سعی در القای آن به مردم و اجرایی ساختن آن داشتند که با رهنمودهای راهگشای نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و در پی دیدارهای متعددی که نمایندگان با مسئولان مختلف از وزارت کشور تا دیگر دستگاه‌ها و نهادها برگزار کردند، این مسئله اکنون متوقف شده و تا لغو آن همه تلاش خودمان را به کار خواهیم گرفت تا حقوق مردم هرمزگان تأمین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رفتار استاندار هرمزگان در طول هفته‌های گذشته، اظهار کرد: استاندار هرمزگان به عنوان شخصی که از سوی دولت به عنوان حاکم و مدافع حقوق مردم این استان منصوب شده در قبال حقوق و منافع مردم هرمزگان مسئول است و انتظار می‌رفت که نگرانی‌های مردم هرمزگان در این باره را به طور دقیق به وزارت کشور و هیئت دولت و شخص رئیس جمهور انعکاس دهد و مدافع واقعی حقوق مردم استان باشد.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس در ادامه تأکید کرد: حتی یکی از استدلال‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود قابل توجیه و دفاع نیست. به عنوان نمونه مسئله انتقال آب به صنایع استان فارس که از سوی یکی از نمایندگان شیراز مطرح شده بود، آن قدر غیرکارشناسی است که نشان می‌دهد اساساً این افراد حتی کوچک‌ترین مطالعه‌ای نیز در این باره نداشته‌اند و تنها با اهداف خاص این مسئله را پیگیری کرده‌اند. در استان هرمزگان هم‌اکنون روند احداث آب شیرین‌کن برای استان‌های کویری کشور در جریان است و با تکمیل این پروژه انتقال آب شیرین به این مناطق آغاز خواهد شد.

جباری ادامه داد: در مقابل آب مصرفی مردم، بسیاری از نیازهای مناطق غربی استان هرمزگان از پروژه خط محرم صورت می‌گیرد که از کوه‌های استان چهارمحال و بختیاری به سوی این مناطق جاری می‌شود. آیا مردم هرمزگان باید مدعی مناطق کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری باشند و یا اگر آب خلیج فارس به یزد و کرمان و کویر ایران انتقال یافت باید مردم هرمزگان مدعی شهرهای این استان‌ها باشند؟

وی اضافه کرد: متأسفانه معدود نمایندگانی که پیگیر این طرح یعنی جداسازی بخش‌هایی از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس بوده‌اند، ‌مرز میان استان فارس با هرمزگان را با مرز میان دو کشور اشتباه گرفته‌اند.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس تأکید کرد: همه استان‌های این سرزمین در حکم ید واحدی برای رشد و اعتلای مردمان آن و برای دفع هرگونه تهدیدی از کشور است و سرمایه‌های آن متعلق به همه مردم ایران است. همانطور که این روزها در جزایر هرمزگان و مراکز صنعتی و اقتصادی و سیاسی آن نیروهای بسیاری از مردم استان‌های مختلف کشورمان حضور دارند و کمترین چالشی در این زمینه مطرح نیست.

جباری گفت: نباید با طرح مسائلی از این دست، نگاه‌های مردم با قومیت‌های متفاوت را به یکدیگر منفی کرد و نباید این تصور را به وجود آورد که هر نیروی غیربومی در یک استان دیگر به دنبال تجزیه آن است. تصوری که اگر این اقدام اخیر متوقف نمی‌شد، در ذهن بسیاری از مردم استان‌های مختلف کشورمان شکل می‌گرفت و مهار آن ناممکن بود.

وی متذکر شد: ‌در هفته پیش‌رو نیز دیدارهایی با مقامات کشوری در دولت و مجلس خواهیم داشت و به طور قطع پیگیر لغو این مصوبه خواهیم بود و اطمینان می‌دهیم که موضوعات مختلف در این باره را به طور شفاف به مردم منتقل کنیم.

کد خبر 2154556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha