۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳

30 سال در جستجوی شاعر کره‌ای

30 سال در جستجوی شاعر کره‌ای

داستان «امپراتور کلمات» تحت تاثیر شعری از یک دختر 11 ساله کره‌ای نوشته شده؛ نویسنده 30 سال در واقعیت و خیال به دنبال این شاعر بوده و هنوز هم او را دخترکی 11 ساله و جسور می‌داند.

به گزارش خبرنگار مهر، «امپراتور کلمات» نوشته احمد اکبرپور، داستان پسر نوجوان و کتابخوانی است که وقتی کتاب تازه‌ای می‌خرد، دلش نمی‌خواهد کسی بی‌خودی وقتش را بگیرد. او فکر می‌کند هر کتاب، مثل یک دوست تازه است. دوست‌های تازه گاهی خوب هستند و گاهی هم حوصله آدم را سر می‌برند.

حالا هم شخصیت اصلی داستان، کتاب تازه‌ای خریده؛ داستان این کتاب درباره دخترکی کره‌ای است که «در یک روز بهاری همراه با همکلاسی‌هایش در کلاس درس نشسته است... از درس جغرافیا خوشش نمی‌آید و از صدای معلم پیر حوصله‌اش سر می‌رود. دخترک پاک‌کنش را درمی‌آورد و همان‌طور که زیرچشمی به معلم پیر نگاه می‌کند همه علامت‌ها و خط‌هایی که کشورهای جهان را از هم جداکرده، پاک می‌کند...»

داستان «امپراتور کلمات» تحت تاثیر شعری از یک دختر 11 ساله کره‌ای نوشته شده: «مشق من کشیدن نقشه جهان است/ تمام دیشب را نقاشی کردم/ اما هنوز نیمی از آن مانده است.
اگر کشور تو نبود،/ اگر کشور من نبود/ و تمام جهان کشوری بزرگ بود
چه آسان می‌شد نقشه جهان را کشید»

اکبرپور در مقدمه کتاب آورده است: «وقتی برای اولین بار شعر «نقشه جهان» را خواندم، باور نمی‌کردم که شاعرش یعنی «یون سوک جونک» 11 ساله باشد. این شعر شامل دو ـ سه شعری است که برای همیشه در ذهنم مانده است...

حالا سال‌ها از آن روز گذشته؛ از روزی که نویسنده داستان «امپراتور کلمات»، شعر این نوجوان کره‌ای را خوانده و همیشه در واقعیت و خیال به دنبال او بوده است. «بیش از 30 سال از چاپ آن شعر گذشته است و یون سوک اگر زنده باشد باید توی میانسالی باشد. اما من دوست دارم او را 11 ساله ببینم. 11 ساله‌ای جسور که نمی‌داند خیلی‌ها توی بزرگسالی کمی و شاید هم خیلی ترسو می‌شوند.»

خلاصه این‌که قهرمانان داستان «امپراتور کلمات» سفر دشواری را آغاز می‌کنند تا شاعر کره‌ای را بیابند و.....

نویسنده در این داستان از لحنی شاعرانه بهره برده و به ارائه تصاویری دلنشین پرداخته است: «سکوت این بار سنگین‌تر از همیشه بود. نه ماهی از آب می‌پرید و نه کوسه‌ای پیدا بود. دریا از بغض بالا و پایین می‌شد و عرشه را سکوت فرا گرفته بود...»

«امپراتور کلمات»، نوشته احمد اکبرپور، برنده شورای کتاب کودک، کاندیدای مهرگان ادب و برگزیده جشن فرهنگ فارس بوده است؛ این کتاب را نشر پیدایش در 1500 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2193706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha