۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳

قصه‌هایی متفاوت از آتوسا صالحی/ شیر، دیگر سلطان جنگل نیست!

قصه‌هایی متفاوت از آتوسا صالحی/ شیر، دیگر سلطان جنگل نیست!

آدمیزاد و بلبل و روباه و کلاغ و خیلی‌های دیگر آمدند توی ذهن آتوسا صالحی که قصه‌های جدید می‌خواهیم. پس نویسنده شروع به نوشتن کرد؛ نوشت و نوشت اما این‌بار نه بز زنگوله‌پا گول می‌خورد و نه شیر، سلطان جنگل بود. نه لاک‌پشت در مسابقه برنده می‌شد و نه....

به گزارش خبرنگار مهر، قصه، قالبی جذاب برای کودکان است. هنوز هم با وجود ماهواره و اینترنت و بازی‌های یارانه‌ای بچه‌ها از شنیدن قصه لذت می‌برند. از این‌روست که هنوز هم برای کودکان قصه کمی‌گویند و قصه می‌نویسند و ناشران به انتشار قصه می‌پردازند.

«یکی بود یکی نبود» مجموعه چند قصه از آتوسا صالحی برای بچه‌هاست. قصه‌هایی تازه؛ چراکه آدمیزاد و بلبل و روباه و کلاغ و خیلی‌های دیگر آمدند توی ذهن نویسنده که قصه‌های جدید می‌خواهیم. پس نویسنده شروع به نوشتن کرد؛ نوشت و نوشت اما این‌بار نه بز زنگوله‌پا گول می‌خورد و نه شیر، سلطان جنگل بود. نه لاک‌پشت در مسابقه برنده می‌شد و نه....

این‌گونه شد که نویسنده ماند و قصه‌هایی که که نه قصه بودند و نه قصه نبودند. این‌طور شد که کلاغه به خانه‌اش رسید اما قصه ما به‌سر نرسید...

«یکی بود یکی نبود» مجموعه 18 قصه از آتوسا صالحی با تصویرگری سحر خراسانی است. زبان این قصه‌ها ساده و روایت‌گونه است. همه جانداران سخن می‌گویند از گل خرزهره تا شیر و روباه: «آن روز اولین صبحی بود که گل‌های باغ با صدای چهچهه بلبل و آواز گنجشک از خواب بیدار نشدند. آن روز، صدای گریه دلخراش خرزهره آنها را از خواب پراند. خرزهره آه می‌کشید و گریه می‌کرد. گل‌ها که پیش از این هرگز، گریه گلی را ندیده بودند غافلگیر شدند. گل نسترن گفت: «نشانه خوبی نیست. شوم است. توفان می‌شود....»

نویسنده افسانه و واقعیت، دیروز و امروز را در هم آمیخته و به همه چیز شخصیت بخشیده است. در «افسانه سمندر» می‌خوانیم: «روزنامه‌ی صبح سه شنبه که به چاپ رسید، سمندر هم بیچاره شد. در صفحه حوادث آمده بود: عصر دیروز، در یک آتش‌سوزی، سمندر توانست از درخت گردویی که در آتش می‌سوخت بالا برود و در آخرین لحظه، جوجه گنجشکان را نجات دهد...»

سمندری که روزنامه‌ می‌خواند و اصلا افسانه‌ای که به روز شده است می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. اصلا یکی از ویژگی‌های قصه به روز شدن آن است. این همان رازی است که موجب ماندگاری قصه‌ها می‌شود.

در قصه‌های صالحی، دل شمع برای پروانه تنگ می‌شود و بی‌بال به سوی او می‌دود:
«یک روز پروانه که دلش خیلی برای شمع تنگ شده بود، بال‌‎هایش را باز کرد و بال‌بال‌زنان به سمت شمع دوید. شمع ترسید و گفت: «دوست من، مواظب باش یک وقت باد بال‌هایت، شعله‌ام را خاموش نکند... پروانه جواب داد: کدام بال‌ها؟»

قصه‌های این مجموعه کوتاه است و با حوصله مخاطب امروز همخوانی دارد. تصاویر سحر خراسانی، جنبه تزئینی دارند و کامل‌کننده متن نیستند.

«یکی بود یکی نبود» تازه‌ترین مجموعه آتوسا صالحی است که در 1500 نسخه و به قیمت 7500 تومان از سوی نشر پیدایش منتشر شده است. از صالحی تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر شده. او جوایز بسیاری را از جشنواره‌های ادبی دریافت کرده که کتاب برگزیده «کلاغ سفید» (کتابخانه مونیخ) و جایزه پروین اعتصامی از آن جمله است.

کد خبر 2199775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha