۳ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

کتابی که با همکاری ارتش آمریکا مستند شد

کتابی که با همکاری ارتش آمریکا مستند شد

«اعدام سرباز اسلوویک»، یک داستان مستند است که همکاری ارتش در تامین اسناد و مدارک معتبر به استناد این اثر، کمک شایانی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «اعدام سرباز اسلوویک»، یکی از نخستین رمان‌هایی است که از سوی انتشارات پیدایش به مخاطب بزرگسال ارائه شده و داستان این کتاب برگرفته از یک ماجرای واقعی است که در سال 1945 در آمریکا روی داده است.

این داستان، زندگی تنها سرباز آمریکایی را بازگو می‌کند که در زمان جنگ  داخلی این کشوربه جرم فرار از خدمت سربازی اعدام می‌شود. سرباز ادی دی اسلوویک، یکی از هزاران سرباز فراری است که در جنگ جهانی دوم در دادگاه نظامی محاکمه می‌‎شود. از این هزاران سرباز فراری، 49 نفر به اعدام محکوم می‌شوند اما تنها حکم اعدام اسلوویک به اجرا درمی‌آید.

«اعدام سرباز اسلوویک»، نوشته ویلیام بردفورد هیوئی، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. او 21 عنوان کتاب داستانی و غیرداستانی نوشته است که بسیاری از آنها دستمایه ساخت فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی شده‌اند.

آن‌گونه که مسعود امیرخانی، مترجم «اعدام سرباز اسلوویک» در مقدمه کتاب آورده، ویلیام بردفورد هیوئی، در سال 1949 از وجود قبرستانی در اروپا باخبر می‌شود که تعدادی سرباز گمنام آمریکایی در آن آرمیده‌اند. کندوکاو روزنامه‌نگارانه‌اش او را با مرگ رازآمیز اسلوویک آشنا می‌کند؛ مرگی که حتی بیوه اسلوویک از چندوچون آن خبر ندارد.

نویسنده از طریق گفتگو با 19 مرد و یک زن، خواندن صدها نامه اسلوویک به همسرش و البته همکاری کامل ارتش ایالات متحده، یکی از بهترین کتاب‌های تحقیقی را می‌نویسد. گرچه در ابتدا مخالفت‌هایی با انتشار کتاب صورت می‌گیرد و برای نویسنده شرط گذاشته می‌شود که بی‌طرف بنویسد اما باید پذیرفت که همکاری ارتش در تامین اسناد و مدارک معتبر به استناد این اثر، کمک شایانی می‌کند و ...

از روی این کتاب، فیلمی ساخته می‌شود که در زمان پخش (13 مارس 1974 در شبکه ان. بی. سی) یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های تلویزیونی آن سال می‌شود.

«اعدام سرباز اسلوویک»، یک داستان مستند است و آن‌گونه که نیویورک تایمز درباره کتاب نوشته «این داستان در دستان یک متخصص، سئوالاتی را مطرح می‌کند که رهبران باهوش ما هنوز نتوانسته‌اند پاسخی قانع‌کننده به آنها بدهند.»

«اعدام سرباز اسلوویک»، نوشته ویلیام بردفورد هیوئی با ترجمه مسعود امیرخانی را نشر پیدایش در 1000 نسخه و به قیمت 15هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2201248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha